Gå til innhold

Koke egg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg las ein gong om eit eit eller anna ein kunne putte oppi kokevatnet viss eit av egga sprakk når du putta det oppi, slik at at det ikkje byrja å skumme og koke over slik det vanlegvis gjer. Hugsar ikkje kva det var, men noko sånt som "putt 1 ts xxx oppi så kokar det ikkje over". Nokon som veit?

Videoannonse
Annonse
Gjest Surrehodet
Skrevet

Eddik :gjeiper:

Vidundermiddel nr 1.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Eddik funker, men jeg synes det kan gi en litt ekkel bismak på egget hvis det sprekker. Jeg foretrekker salt.

Skrevet

Stikker du hull i bunnen av eggene?

Jeg har aldri opplevd egg som sprekker så lenge de er stukket hull i på forhånd :)

Gjest Surrehodet
Skrevet

Jeg liker eddik :rodmer: og bruker det til ALT.

Ekkel bismak du liksom, det frisker jo bare opp egget :fnise: ...... Jeg har det som luftfrisker i bilen, vasker vinduer, klær og møbler og ikke minst som salat dressing.

Skrevet

Stikke hull er lurt ja, men eg har ikkje sånn "ting" til å stikke hull med...

Gjest MorAase
Skrevet

Forsiktig nedsenking i vannet ved hjelp av en spiseskje gjør at eggene ikke sprekker.

Skrevet

Det beste er å ikke koke egget i det hele tatt. Minimal sjanse for sprekk, og helt genialt for smilende egg der plommen er perfekt og hviten ikke er gummi, men likevel fast.

Kok opp vann, legg i egg (romtempererte), skru av plata og vent i ca 7 minutter, tror jeg det var.

Skrevet

Hvis du bruker en skje til å legge egget nedi vannet, sprekker det ikke :)

Skrevet

Legg kjøleskapskalde egg rett i det kalde vannet mens det koker opp, og skur ned varmen når vannet begynner å koke og ta tiden på hvor lenge du vil koke eggene. Ved å gjøre det slik opplever jeg aldri sprekker i skallet, ei heller at skallet sitter fast i egget.

Skrevet

Hvis du bruker en skje til å legge egget nedi vannet, sprekker det ikke :)

Dei gjer det, skjønner du! Kanskje eg som er dårleg til å koke eg :ler:

Legg kjøleskapskalde egg rett i det kalde vannet mens det koker opp, og skur ned varmen når vannet begynner å koke og ta tiden på hvor lenge du vil koke eggene. Ved å gjøre det slik opplever jeg aldri sprekker i skallet, ei heller at skallet sitter fast i egget.

Har prøvd det, men då blei dei for kokte ift slik eg ville ha dei... Eg brukar å koke dei i 6 min, då brukar det kvite og bli fast og plomma blaut. Men viss eg la egga nedi kaldt vatn, blei dei mer som 7-8 minutters...

Gjest Ludovie
Skrevet

Stikke hull er lurt ja, men eg har ikkje sånn "ting" til å stikke hull med...

Det går også an å bruke en synål, knappenål, eller lignende. :)

Skrevet (endret)

Du treng ikkje ein eigen eggestikkar. Heime har vi brukt knappenåler, kartnåler, synåler, sikringsnåler og teiknestiftar så lenge eg kan hugse :fnise:

Hugs å stikke i den butte enden, det er der luftlomma er.

Endret av Moscato
Skrevet

Jeg bruker en sånn tegnestift med plasttupp som man henger lapper på korktavle med. Funker fett! :tommelsmil:

Skrevet

Takk - trudde ein måtte ha ein sånn eigen stikke-dings eg. Skal teste ut teiknestift eller nål :jepp:

Skrevet

Jeg bruker bare skje til å legge egget forsiktig nedi. Har en sånn stikkedings i eggdeleren min (skikkelig multiverktøy) men jeg har aldri brukt den. Er bare å være forsiktig. M.a.o ikke kast egget i vannet fra 1 meters avstand :gjeiper:

Gjest scorpius
Skrevet

Jeg legger alltid eggene opp i vannet når det er kaldt - da sprekker de som regel ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...