Gå til innhold

"Ferie" for å holde bidragssummen nede?


Kontormus

Anbefalte innlegg

Skal all ferie deles likt?

Tidligere år var denne faren var svært så oppsatt på at han ikke skulle ha gutten mer enn 2 uker hver sommer. Ikke èn dag ekstra fordi det fikk han jo "ikke betalt for".

Er dette nytt at all ferie skal de ha "døgnfradrag" for? Og er det enda sånn at et "fedredøgn" er høyere priset enn den barnet bor fast hos?

Ja ferier skal deles likt.

MEN foreldre setår fritt til og avale annet og det har DERE gjort.

Synes ikke du skal sutre det er mange som har sammen samvær som du skisserer.

Det tragiske her i tråden din er at du trekker fram nedsatt bidrag som årsak til at du ikke ønsker dette samværet.Vent og se om far følger opp før du gjør noe, gjør han det har du nok en dårlig sak.

Du burde skamme deg TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde vært fint om enkelte av dere leste innleggene skikkelig før dere gyver løs med grisk-kortet deres!! Og hvis du vil vite hva grisk er, treff min eks!

Som jeg skrev innledingsvis, hadde faren samvær annenhver helg og en dag i uka. Jul og nyttår byttet vi på. Anbefalt av en mekler. Sommerferien insisterte far på at 2 uker fikk det være, mer hadde han ikke PLIKT til.

Etter at han i 2 år har mottatt dobbel barnetrygd, skatteklasse 2 og selvsagt ikke betalt en krone i bidrag av lønnen på 800 000 til meg som faktisk hadde gutten 100% for det meste i denne tiden.

Nå har han innsett at det blir vanvittig god advokatmat hvis han nekter å gjøre noe med dette, og derav avtalen. Hans avtale.

Og i motsettning til tidligere, vil han gjerne ha mest mulig ferie sammen med sønnen. For nå lønner det seg.

Og ikke kom med det tøvet om at fedredøgn er høyere priset for at de skal skaffe seg fine hjem! Jeg husker godt Laila Dåvøy ikke kom unna spørsmålet om hvorfor ikke den reelle kostnaden for barnet var den samme hos begge foreldrene, og jeg siterer: ... eh, det var slik at det var ment å stimulere fedre til å se barna sine mer, og at et ekstra påslag utover den faktiske kostnadenen var gulroten utenpå gulroten!

Og ja, vi bor 15 min mellom hverandre. Regner med at han er fornøyd nå da sønnen kan sitte i mitt hjem og "tjene" 15000 for far som sitter på kontoret i disse ukene.

Hallo. Du er misunnelig på din x's lønn. Humrer og ler, dette høres tragisk ut. Hver glad han tjener godt da blir det mer bidrag enn om ha har tjenet mindre. Det blir mer på deres felles barn med.

Synes du skulle få deg en godt betalt jobb i stedet for å sutre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg og se først om far følger opp barnet.

Det er det som gjelder, barnets beste. Bryter du avtalen har du ei dårlig sak i en rettstvist om barnet blir fulgt opp.

Nå skriver du ikke noe om fars samværsandel. Men kan tenke meg far har ca 40 prosent ut fra det du gir et bilde av. Alle fedre får vanlig samvær som det kalles med 40 prosent samvær.

9 overantinger i mnd. gir en annen samværsklasse og det er vel denne du ikke liker?

Det er ikke noe nytt med at det er tatt med i NAVs kalkulator. For å si det så var det på tide.Det har vært holdt skjult og det er brudd på det offentliges opplysningsplikt. Annenhverhelg kan gi 6 overnattinger,

I følge NAVs manuelle beregninger og rundskriv er det gammelt nytt dette du skiver. Det har vært slik i alle år siden 2003 da den nye bidragsordningen kom. Det har bare ikke vært så allment kjent blant folk.Variabelt og fast samvær har vært der hele tiden. NAV har regnet etter dette hele tiden men samværsfordelder har ikke fullt så vært klar over at om han tok ei uke til med ferie i året har han kommet på 9 overnattinger i snitt over 2 år. dvs,at vanlig samvær før. da kom en på 8,7 overanttinger. Nå ser dere forskjellen. Den siste justeringen i 2010 gir vanlig sanmværs andel større.

Dette er helt i tråd med regjeringens ønsker.

Det at bostedsforelder mottat mindre i bidrag er ikke rellevant i det hele tatt likså samværsforlder har betalt mer bidrag for 8,7 overnattinger, så nærme 8,99 en nessten kan komme.

Synes du skal slå deg til ro med dette. Men hva er værre om far jobber og barn er der enn du jobber og de er hos deg?

Det er ikke sikkert han er borte på jobbe alikevel.

Takk for fornuftig innlegg kjære Gjest! :) Det er mulig at det er her jeg har falt av.

Da gutten var yngre var han hos faren 8 netter pr. måned. Og hadde han 2 uker i sommerferien. Men såvidt jeg husker var det bare de månedlige overnattingene som ble tatt utgangspunkt i når bidrag skulle beregnes.

Men jeg skjønner ikke helt dette med desimaler. Hva er forskjellen på 8.99 og 9???

Nå vil han altså ha disse 8 nettene, 4 ferieuker og en halv jul. Jeg aner ikke hva dette utgjør i prosent.

Men nå er gutten 14 år, og jeg tenkte jeg skulle ta en prat med dem begge tilstede om dette. Hvis faren virkelig har intensjoner om å ha ferie sammen med sønnen,er det greit nok. Men hvis det blir sånn at han skal ha denne ferien for at gutten skal klare seg på egen hånd disse ukene, og havne hjemme hos meg som det er nå, da får det rett og slett bli kuttet ut.

Nå får jeg ikke bidrag i det hele tatt, men gutten er annenhver helg hos faren. Men nesten det er nesten regelen istedenfor unntaket at han ikke kommer ruslende hjem en dag før tiden...

Men etter alle innleggene å dømme her... FY SÅ FÆL JEG ER!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Du er misunnelig på din x's lønn. Humrer og ler, dette høres tragisk ut. Hver glad han tjener godt da blir det mer bidrag enn om ha har tjenet mindre. Det blir mer på deres felles barn med.

Synes du skulle få deg en godt betalt jobb i stedet for å sutre.

Ha faen? Det er DU som er misunnelig på lønna hans. Og begynn og les det som står før DU sutrer om at jeg sutrer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fornuftig innlegg kjære Gjest! :) Det er mulig at det er her jeg har falt av.

Da gutten var yngre var han hos faren 8 netter pr. måned. Og hadde han 2 uker i sommerferien. Men såvidt jeg husker var det bare de månedlige overnattingene som ble tatt utgangspunkt i når bidrag skulle beregnes.

Men jeg skjønner ikke helt dette med desimaler. Hva er forskjellen på 8.99 og 9???

Nå vil han altså ha disse 8 nettene, 4 ferieuker og en halv jul. Jeg aner ikke hva dette utgjør i prosent.

Men nå er gutten 14 år, og jeg tenkte jeg skulle ta en prat med dem begge tilstede om dette. Hvis faren virkelig har intensjoner om å ha ferie sammen med sønnen,er det greit nok. Men hvis det blir sånn at han skal ha denne ferien for at gutten skal klare seg på egen hånd disse ukene, og havne hjemme hos meg som det er nå, da får det rett og slett bli kuttet ut.

Nå får jeg ikke bidrag i det hele tatt, men gutten er annenhver helg hos faren. Men nesten det er nesten regelen istedenfor unntaket at han ikke kommer ruslende hjem en dag før tiden...

Men etter alle innleggene å dømme her... FY SÅ FÆL JEG ER!!

Det er skille mellom samværsklasse 2 og 3 på 8,99 netter.

Les linken så skjønner du litt mer.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler/Faktorer+ved+beregning/Faktorer+ved+beregning/Samv%C3%A6r.289700.cms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ferier skal deles likt.

MEN foreldre setår fritt til og avale annet og det har DERE gjort.

Synes ikke du skal sutre det er mange som har sammen samvær som du skisserer.

Det tragiske her i tråden din er at du trekker fram nedsatt bidrag som årsak til at du ikke ønsker dette samværet.Vent og se om far følger opp før du gjør noe, gjør han det har du nok en dårlig sak.

Du burde skamme deg TS.

Feil! HAN burte skamme seg som faktisk tjener penger på å ha en sønn. Det er vel på tiden og begynne å gjøre opp for seg? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er skille mellom samværsklasse 2 og 3 på 8,99 netter.

Les linken så skjønner du litt mer.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler/Faktorer+ved+beregning/Faktorer+ved+beregning/Samv%C3%A6r.289700.cms

Ja, jeg skjønner at det er for å skille mellom samværsklassene. Men hva vil det si i praksis? Hva er egentlig 8,99 netter? Teller vi timer, eller hva?

Ok,ser det nå. Han vipper inn i neste samværsklasse med 9,24. Han får fradrag for 5 dager for å ha han i 1.

Endret av Kontormus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skille mellom samværsklasse 2 og 3 på 8,99 netter.

Les linken så skjønner du litt mer.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler/Faktorer+ved+beregning/Faktorer+ved+beregning/Samv%C3%A6r.289700.cms

Her har du runskrivet med som har vært brukt i årevis uten at de thar vært allment kjent.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+9+(Samv%C3%A6r)+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148235.cms

Som du ser utgjør ferier ganske mye og mange har muligheter til mer enn 5 uker ferie i løpet av et år om de jobber inn noe.

Tror om du TS får tenkt det om så er det ikke noe å skrike for om sønn har de tfint under samvær.

Noe annet er om samværet ikke er slik som avtalt da må du ta det i ny mekling og rettsak om far ikke vil betale riktig bidrag opp mot faktisk samvær.

Synes heller ikke du skal spille et kynisk spill opp mot sønn om hvor han vil være.

(Sier ikke du gjør men vet det ikke er uvanlig, da ødelegger du i hvertfall det sammarbeidet som er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner at det er for å skille mellom samværsklassene. Men hva vil det si i praksis? Hva er egentlig 8,99 netter? Teller vi timer, eller hva?

Det er netter som gir samværsfradrag. Du vet at dagsamvær eksemelvis ved småbarn ikke gir samværsfradrag.

Det er slik med store barn at det er netter som telles.

i praksis er det skille mellom 8 og 9 netter.

En kunne godt skrevet 8,9999999999999999999999 netter. 9 Netter er fragdragsklasse 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen tjener 800.000 kr i året og så er han opptatt av å spare en drøy tusenlapp i måneden? Rimer ikke helt.

Men hva gjør du da, ts, når sønnen din (som er tenåring og antakelig klarer seg fint alene om dagene?) har ferie fra skolen? Tar du også ferie da? Eller er han alene hjemme hos deg? Er det i såfall noen forskjell på om han er alene hos deg eller alene hos far?

Når det gjelder å ta dette opp med dem begge: Dårlig ide. Ikke bland sønnen deres inn i dette. Hvis han har gitt uttrykk for at han absolutt ikke vil til far så skal han høres, men det blir helt feil dersom du skal ta dette opp med ham i håp om at gutten vil velge å være mer hos deg i stedet.

Jeg kjenner ingen av dere, og det kan godt hende far er grisk og gjør dette for pengenes skyld. Men da kan det like gjerne være at du er grisk og gjør dette for pengenes skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er frustret, men jeg ser også lett at du er fanget i denne destruktive kampen med barnets far.

Du kan irritere småstein på deg, men han kommer aldri til å endre seg. Sånn er det og det vet du.

Du er hissig, hevngjerrig, forulempet, bitter og selvrettferdig. Helt vanlig når man har vært presset på den måten barnefar har presset deg på. Du ser f.eks "Det er på tide at han gjør opp for seg".

Dere har kommet til det punktet at dere er "like ille" på begge sider desverre, og jeg tror ikke noen av dere kan bli fornøyde hvis dere ikke er villige til å tre ut av denne kranglene og konsentrere dere om enten å bli enige eller å la det gå. Bli ferdig.

Èn av dere kan være den første, og like gjerne deg som han.

Jeg vet hva jeg snakker om for jeg har vært (og er) der selv. Nesten blåkopi... Her ville ikke faren ha ungene i feriene for han "fikk ikke noe for det", men plutselig finregnet han og da kom en annen sang. Patetisk, men jeg droppet det. Jeg så virkelig ingen verdi i å skulle gå i clinch med han over skarve hundrelapper (eller 1200 i ditt tilfelle). Det er ikke verdt det.

Det er mer også, men jeg skal ikke kjede deg med detaljer du sikkert kjenner fra før av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes samværsordningen var helt grei, men da skal jo barnet være hos FAR. DET kan du jo ta opp med de begge..

Hva de gjør er jo ikke ditt problem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andrassy

Forstår ikke helt hvorfor du tar så av fordi far krever det han har "rett" på ifht ferie... glemmer du at på grunn av at dere ikke lengre bor sammen er det vanskelig å dele hverdaggen, men det er vanlig å dele ferien.. Husk; barn har rett til 2 foreldre.. ikke en mamma og en som avlaster mamma..

Ang barnebidrag så kan du ikke kritisere far for det.. Det er bestemt fra høyre hold at ved sammvær så skal det gis reduksjon. dette fordi faren og skal ha råd til å gi barnet et ok hjem når han er hos ham. har han samvær så skal han ha fratrekk.. ikke noe skittent spill det. det som derimot er STYKT i dagens samfunn er at mødre som deg reagerer på det og FINREKNER og reduserer barnas samvær med sin far for å FÅ disse ekstra kronene,,,

Far har ikke RETT på både vinter- og høstferie HVERT år.

Sett deg inn i regelverket eller slutt å komm med tull. Ikke første gangen fra den kanten har jeg sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Far har ikke RETT på både vinter- og høstferie HVERT år.

Sett deg inn i regelverket eller slutt å komm med tull. Ikke første gangen fra den kanten har jeg sett.

jeg vet da vel at han ikke har krav på begge ukene hvert år. Jeg skrev at han hadde krevd det.

Og den siste kommenterer jeg ikke, syns nivået her er under pari slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er frustret, men jeg ser også lett at du er fanget i denne destruktive kampen med barnets far.

Du kan irritere småstein på deg, men han kommer aldri til å endre seg. Sånn er det og det vet du.

Du er hissig, hevngjerrig, forulempet, bitter og selvrettferdig. Helt vanlig når man har vært presset på den måten barnefar har presset deg på. Du ser f.eks "Det er på tide at han gjør opp for seg".

Dere har kommet til det punktet at dere er "like ille" på begge sider desverre, og jeg tror ikke noen av dere kan bli fornøyde hvis dere ikke er villige til å tre ut av denne kranglene og konsentrere dere om enten å bli enige eller å la det gå. Bli ferdig.

Èn av dere kan være den første, og like gjerne deg som han.

Jeg vet hva jeg snakker om for jeg har vært (og er) der selv. Nesten blåkopi... Her ville ikke faren ha ungene i feriene for han "fikk ikke noe for det", men plutselig finregnet han og da kom en annen sang. Patetisk, men jeg droppet det. Jeg så virkelig ingen verdi i å skulle gå i clinch med han over skarve hundrelapper (eller 1200 i ditt tilfelle). Det er ikke verdt det.

Det er mer også, men jeg skal ikke kjede deg med detaljer du sikkert kjenner fra før av.

Jeg har beskrevet vår situasjon her før, men da under AB. Da var det ikke måte på lynsjestemning, og masse råd om å melde ham til nav og skatteetaten.

For de siste to årene har han hatt folkeregistrert adresse hos far. (For å komme i ønsket skolekrets).Dermed har far mottatt dobbel barnetrygd og skatteklasse 2. (Far lovte på tro og ære at vi skulle ordne økonomien slik at jeg ikke ble skadelidende, noe han brøt ganske fort). Gutten har likevel bodd fast hos meg etter eget ønske, begynte med vanlig samvær først i høst, etter at jeg begynte å rasle med sablene.

Jeg gir meg på de ferieukene på høsten og vinteren, men det virker som om han har glemt at han selv ferierer 6 uker om sommeren og at han dermed kommer til å gå sammen med meg hele skoleferien bortsett fra de 2 ukene med far. Slik har det alltid vært.

Jeg vet at de fleste ynder å sette seg på sin høye hest så fort de får muligheten og dømme andre nord og ned. Men det er faktsik slik at jeg ikke har annet ønske enn at vi kan bli boende her vi er, slik at gutten kan gå mellom oss. Og monopolpenger egner seg dårlig til husleiebetaling. Vi bor allerede i en 2-roms og jeg sover på stua, så å gå ned på standard er heller ikke mulig.

Det er helt på trynet at en mann som har såpass romslig økonomi setter dette som sin prinsippsak nr. 1. Jeg vet ikke hva han tror egentlig, men sannheten er at min sønn i denne tiden har vært forsørget av besteforeldrene. Og det blir feil i mine ører. Men det nytter ikke å snakke slik med han, da går han vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist når det er slik at far ikke har mere samvær... bor han langt unna ? at du er lei deg forstår jeg godt. TS derimot syns jeg mindre om. Hun blir sur fordi MANNNEN faaktisk stiller opp og har samvær m barnet sitt.. bare fordi hun da har krav på mindre penger

AB som du svarte. Nei, far bor ikke langt unna. Du kjører på få minutter og går på 10. Hans største drøm var å bli pappa, men erfarer jo at han ikke vil ha ansvaret. For bare å ha det sagt. Far kan ha så mye samvær han ønsker. Jeg setter meg aldri på bakbeina og sier nei. Rett og slett fordi jeg ser unger har godt av å være i sammen med far også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...