Kontormus Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Jeg er så oppgitt!! Har i halvannet år kjempet med min sønns far for at han skal betale bidrag siden gutten bor hos meg. Han er hos faren annenhver helg. Omsider hadde han laget et utkast til avtale, og i den skriver han at ferier skal fordeles slik: Annenhver jul og nyttår. Delt i to. Påskeferier hos meg, 3 uker sommerferie hos meg. Han: 2 uker sommerferie og hver vinterferie og høstferie. Jeg var ikke klar over at navs bidragskalkulator gir mulighet for finregning der hvor ferie er inkludert. Jeg stusset ang. disse feriene, men var så møkk lei av å sloss med han at jeg skrev under. Så kommer det en men NYE øyer, og lurer på hva i h.... det er med disse feriene? Man kan da ikke kreve at samme ferie skal bare den ene parten ha hevd på?! Og da slår det meg at han har ført opp disse to ukene for å presse samværsklassen ned. Han sparer 1200 kr pr. måned på dette. Og nå ser jeg for meg at gutten sitter alene i leiligheten hans mens far er på jobb disse ukene. Ikke bor han så langt unna heller, så når det begynner å bli kjedelig og han er sulten, så kommer han tuslende hit. Hva gjør jeg nå?
Gjest gjest Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Jeg er så oppgitt!! Har i halvannet år kjempet med min sønns far for at han skal betale bidrag siden gutten bor hos meg. Han er hos faren annenhver helg. Omsider hadde han laget et utkast til avtale, og i den skriver han at ferier skal fordeles slik: Annenhver jul og nyttår. Delt i to. Påskeferier hos meg, 3 uker sommerferie hos meg. Han: 2 uker sommerferie og hver vinterferie og høstferie. Jeg var ikke klar over at navs bidragskalkulator gir mulighet for finregning der hvor ferie er inkludert. Jeg stusset ang. disse feriene, men var så møkk lei av å sloss med han at jeg skrev under. Hva gjør jeg nå? Selv med en 60-40% så pleier feriene å deles 50-50. Barnet har 4 ferieuker hos deg og 4 ferieuker hos far.
Kontormus Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 6. februar 2012 Selv med en 60-40% så pleier feriene å deles 50-50. Barnet har 4 ferieuker hos deg og 4 ferieuker hos far. Skal all ferie deles likt? Tidligere år var denne faren var svært så oppsatt på at han ikke skulle ha gutten mer enn 2 uker hver sommer. Ikke èn dag ekstra fordi det fikk han jo "ikke betalt for". Er dette nytt at all ferie skal de ha "døgnfradrag" for? Og er det enda sånn at et "fedredøgn" er høyere priset enn den barnet bor fast hos?
Sophie-Ann Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 "vanlig" samvær er annenhver helg, 1 dag i uken. 3 uker om sommeren og annenhver ferie ellers. Da kommer man i samværsklassen 8,99-13,99.
Gjest gjest Skrevet 6. februar 2012 #5 Skrevet 6. februar 2012 "vanlig" samvær er annenhver helg, 1 dag i uken. 3 uker om sommeren og annenhver ferie ellers. Da kommer man i samværsklassen 8,99-13,99. 7 Noe som tilsier gjennomsnittlig 4 ferieuker tilsammen i året. Om man velger 2 uker i sommerferien, og hver vinter- og høstferie så gir det fortsatt 4 uker, som gir samme samværsklasse.
Lexandra Skrevet 6. februar 2012 #6 Skrevet 6. februar 2012 Forstår ikke helt hvorfor du tar så av fordi far krever det han har "rett" på ifht ferie... glemmer du at på grunn av at dere ikke lengre bor sammen er det vanskelig å dele hverdaggen, men det er vanlig å dele ferien.. Husk; barn har rett til 2 foreldre.. ikke en mamma og en som avlaster mamma.. Ang barnebidrag så kan du ikke kritisere far for det.. Det er bestemt fra høyre hold at ved sammvær så skal det gis reduksjon. dette fordi faren og skal ha råd til å gi barnet et ok hjem når han er hos ham. har han samvær så skal han ha fratrekk.. ikke noe skittent spill det. det som derimot er STYKT i dagens samfunn er at mødre som deg reagerer på det og FINREKNER og reduserer barnas samvær med sin far for å FÅ disse ekstra kronene,,, 2
Lexandra Skrevet 6. februar 2012 #7 Skrevet 6. februar 2012 (endret) ville vel heller vært naturlig med annenhver ferie og tre uker sommerferie til far sånn egentlig -men alle står fritt til å fine sine løsninger.. Endret 6. februar 2012 av Lexandra
Lexandra Skrevet 6. februar 2012 #8 Skrevet 6. februar 2012 Skal all ferie deles likt? Tidligere år var denne faren var svært så oppsatt på at han ikke skulle ha gutten mer enn 2 uker hver sommer. Ikke èn dag ekstra fordi det fikk han jo "ikke betalt for". Er dette nytt at all ferie skal de ha "døgnfradrag" for? Og er det enda sånn at et "fedredøgn" er høyere priset enn den barnet bor fast hos? Fedredøgnene kan i noen tilfeller bli høyere fordi far også må ha en bolig slik at det er ok levestandar hos samværsforeldren også... husk: deler av utgiftene m barn er husleie, så om det ikke hadde vært mer i reduksjon måtte far betalt husleie to ganger fordi boligen han har må han betale på når barnet er hos deg også . og når du reagere slik du gjør nå -så er det jo KUN penger du også tenker på .. 1
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2012 #9 Skrevet 6. februar 2012 Annenhver jul og nyttår. Delt i to. Påskeferier hos meg, 3 uker sommerferie hos meg. Han: 2 uker sommerferie og hver vinterferie og høstferie. Hva gjør jeg nå? Har barnet deres kun 5 uker sommerferie? Vanlig er 8 uker, og da har du 6 uker sommerferie og han 2 uker sommerferie. Eller du 3 uker sommerferie og han 5 uker sommerferie. Hvis ikke er barnet "alene" 3 uker om sommeren...? Vinterferie og høstferie burde strengt tatt ha rullert mellom dere. Når du nå har skrevet under er det vel ikke mye å gjøre..blir advokatmat regner jeg med om dette skal diskuteres mer, siden du har skrevet under.
litle_my Skrevet 6. februar 2012 #10 Skrevet 6. februar 2012 Barneloven § 43 andre ledd fjerde punktum lyder med virkning fra 1. juli 2010 slik (nytt i kursiv): "Vert det avtala eller fastsett « vanleg samværsrett », gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie." Det innebærer en utvidelse av definisjonen, slik at ettermiddagssamværet forlenges med overnatting. En rett til å være sammen med barnet til sammen tre uker i sommerferien. Sommerferiesamværet kan altså deles opp. Videre gir den utvidede definisjonen rett til å være sammen med barnet annenhver høst-, jule-, vinter- og påskeferie. Endringen innebærer for det første at høst- og vinterferie også inngår i en ordning med «vanlig samvær». For det andre er definisjonen endret slik at den gir rett til samvær annenhver av hver av de respektive ferier, i motsetning til gjeldende regel som gir rett til samvær jul eller påske. Høstferie er det normalt bare skolebarn som har, men det kan også være aktuelt for yngre barn. For å fastsette lengden på høst- og vinterferie, bør man ta utgangspunkt i skoleruten. Den nye definisjonen vil gjelde der avtale inngås eller domsavgjørelse om ”vanlig samværsrett” avsies etter 1. juli 2010. Det skjer ikke noen automatisk endring av gamle avtaler eller domsavgjørelser.Ønsker foreldre å benytte den nye definisjonen, må de avtale det. En samværsavtale som er inngått i tråd med den nye definisjon av vanlig samværs- rett som trådte i kraft 1. juli 2010, vil ha betydning for bidragets størrelse, og gi fradrag for samvær etter samværsklasse 3. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/barn_og_samlivsbrudd/bosted__samvar/barneloven.html?id=600075
Lexandra Skrevet 6. februar 2012 #11 Skrevet 6. februar 2012 Har barnet deres kun 5 uker sommerferie? Vanlig er 8 uker, og da har du 6 uker sommerferie og han 2 uker sommerferie. Eller du 3 uker sommerferie og han 5 uker sommerferie. Hvis ikke er barnet "alene" 3 uker om sommeren...? Vinterferie og høstferie burde strengt tatt ha rullert mellom dere. Når du nå har skrevet under er det vel ikke mye å gjøre..blir advokatmat regner jeg med om dette skal diskuteres mer, siden du har skrevet under. og man kommer vel ikke så langt med argumentet: jeg vil han skal ha barnet midre fordi jeg vil ha mer i bidrag... Om jeg har forstått det rett så er det dette TS regere mest på siden hun før det ble gitt noen for for reduksjon i bidrag kunne gi far mere av sommeren, men far nektet da han da måtte betale dobbelt for barna de ukene han hadde de... (innlegg 3)
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #12 Skrevet 6. februar 2012 Sjekk det her med tid og samvær over år. Her deles jul og nyttår i to. Er jeg heldig så tar far 1 uke i sommerferien. En gang ble det faktisk to. Påske deles i to. Høst- og vinterferie er mitt.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #13 Skrevet 6. februar 2012 Sjekk det her med tid og samvær over år. Her deles jul og nyttår i to. Er jeg heldig så tar far 1 uke i sommerferien. En gang ble det faktisk to. Påske deles i to. Høst- og vinterferie er mitt. Trist når det er slik at far ikke har mere samvær... bor han langt unna ? at du er lei deg forstår jeg godt. TS derimot syns jeg mindre om. Hun blir sur fordi MANNNEN faaktisk stiller opp og har samvær m barnet sitt.. bare fordi hun da har krav på mindre penger 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #14 Skrevet 6. februar 2012 Jeg er så oppgitt!! Har i halvannet år kjempet med min sønns far for at han skal betale bidrag siden gutten bor hos meg. Han er hos faren annenhver helg. Omsider hadde han laget et utkast til avtale, og i den skriver han at ferier skal fordeles slik: Annenhver jul og nyttår. Delt i to. Påskeferier hos meg, 3 uker sommerferie hos meg. Han: 2 uker sommerferie og hver vinterferie og høstferie. Jeg var ikke klar over at navs bidragskalkulator gir mulighet for finregning der hvor ferie er inkludert. Jeg stusset ang. disse feriene, men var så møkk lei av å sloss med han at jeg skrev under. Så kommer det en men NYE øyer, og lurer på hva i h.... det er med disse feriene? Man kan da ikke kreve at samme ferie skal bare den ene parten ha hevd på?! Og da slår det meg at han har ført opp disse to ukene for å presse samværsklassen ned. Han [b]sparer 1200 kr pr. måned på dette. Og nå ser jeg for meg at gutten sitter alene i leiligheten hans mens far er på jobb disse ukene. Ikke bor han så langt unna heller, så når det begynner å bli kjedelig og han er sulten, så kommer han tuslende hit. Hva gjør jeg nå? Han sparer?? hallo!! han har barnet mere -noe som gjør at har har KRAV på fradrag. Om du ser på det slik at han fin rekner på ferie for å redusere summen ,så gjør jo du også det. Hvorfor skal du ha penger for de dagene du har barnet og mens du føler det er feil at HAN får fradrag for de dagene han ahr barnet ? Greier ikke å se logikken i tankegangen din.. Mener du vikelig at han skal betale deg for de dagene barnet er hos ham ? 1
Kontormus Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #15 Skrevet 6. februar 2012 (endret) Det hadde vært fint om enkelte av dere leste innleggene skikkelig før dere gyver løs med grisk-kortet deres!! Og hvis du vil vite hva grisk er, treff min eks! Som jeg skrev innledingsvis, hadde faren samvær annenhver helg og en dag i uka. Jul og nyttår byttet vi på. Anbefalt av en mekler. Sommerferien insisterte far på at 2 uker fikk det være, mer hadde han ikke PLIKT til. Etter at han i 2 år har mottatt dobbel barnetrygd, skatteklasse 2 og selvsagt ikke betalt en krone i bidrag av lønnen på 800 000 til meg som faktisk hadde gutten 100% for det meste i denne tiden. Nå har han innsett at det blir vanvittig god advokatmat hvis han nekter å gjøre noe med dette, og derav avtalen. Hans avtale. Og i motsettning til tidligere, vil han gjerne ha mest mulig ferie sammen med sønnen. For nå lønner det seg. Og ikke kom med det tøvet om at fedredøgn er høyere priset for at de skal skaffe seg fine hjem! Jeg husker godt Laila Dåvøy ikke kom unna spørsmålet om hvorfor ikke den reelle kostnaden for barnet var den samme hos begge foreldrene, og jeg siterer: ... eh, det var slik at det var ment å stimulere fedre til å se barna sine mer, og at et ekstra påslag utover den faktiske kostnadenen var gulroten utenpå gulroten! Og ja, vi bor 15 min mellom hverandre. Regner med at han er fornøyd nå da sønnen kan sitte i mitt hjem og "tjene" 15000 for far som sitter på kontoret i disse ukene. Endret 6. februar 2012 av Kontormus
Kontormus Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #16 Skrevet 6. februar 2012 Han sparer?? hallo!! han har barnet mere -noe som gjør at har har KRAV på fradrag. Om du ser på det slik at han fin rekner på ferie for å redusere summen ,så gjør jo du også det. Hvorfor skal du ha penger for de dagene du har barnet og mens du føler det er feil at HAN får fradrag for de dagene han ahr barnet ? Greier ikke å se logikken i tankegangen din.. Mener du vikelig at han skal betale deg for de dagene barnet er hos ham ? Du skjønner, det er en stund siden jeg finregnet på noe. Her har far finregnet har jeg skjønt. Etterpå. I grunne spurte jeg bare om det var vanlig å dele all ferie, noe det ikke var før? Og da var det faen ikke så farlig og se ungen heller hvis det ikke var noe å tjene på det? Capish?
Kontormus Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #17 Skrevet 6. februar 2012 Ok, skjønner. Penger først. Vel, får vel ta konsekvensen av det da, og flytte til et sted det er billigere å bo. Det blir nok fint for alle!
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #18 Skrevet 6. februar 2012 Glad jeg ikke har barn med deg.... Er gjennomsyret at det er kun penger DU tenker på.. Og JO det er doe å sikre barnets standar hos samværsforeldren at det er økte satser på fradrag m smvæær.. som sagt er det LØPENE utgifter BEGGE foreldrene har, så da er det rett at det blit kompansert. Fungere det som en en gullerot for fedre som ikke vil betale for barna to ganger er det jo suuupert det har i så fall funket for din ekspartner, om man legger noe tillit i det du skriver da.. 1
Kontormus Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #19 Skrevet 6. februar 2012 Glad jeg ikke har barn med deg.... Er gjennomsyret at det er kun penger DU tenker på.. Og JO det er doe å sikre barnets standar hos samværsforeldren at det er økte satser på fradrag m smvæær.. som sagt er det LØPENE utgifter BEGGE foreldrene har, så da er det rett at det blit kompansert. Fungere det som en en gullerot for fedre som ikke vil betale for barna to ganger er det jo suuupert det har i så fall funket for din ekspartner, om man legger noe tillit i det du skriver da.. Cue? Tviler du på gulrøttene, så er google en fin ting.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2012 #20 Skrevet 7. februar 2012 Jeg er så oppgitt!! Har i halvannet år kjempet med min sønns far for at han skal betale bidrag siden gutten bor hos meg. Han er hos faren annenhver helg. Omsider hadde han laget et utkast til avtale, og i den skriver han at ferier skal fordeles slik: Annenhver jul og nyttår. Delt i to. Påskeferier hos meg, 3 uker sommerferie hos meg. Han: 2 uker sommerferie og hver vinterferie og høstferie. Jeg var ikke klar over at navs bidragskalkulator gir mulighet for finregning der hvor ferie er inkludert. Jeg stusset ang. disse feriene, men var så møkk lei av å sloss med han at jeg skrev under. Så kommer det en men NYE øyer, og lurer på hva i h.... det er med disse feriene? Man kan da ikke kreve at samme ferie skal bare den ene parten ha hevd på?! Og da slår det meg at han har ført opp disse to ukene for å presse samværsklassen ned. Han sparer 1200 kr pr. måned på dette. Og nå ser jeg for meg at gutten sitter alene i leiligheten hans mens far er på jobb disse ukene. Ikke bor han så langt unna heller, så når det begynner å bli kjedelig og han er sulten, så kommer han tuslende hit. Hva gjør jeg nå? Tenk deg og se først om far følger opp barnet. Det er det som gjelder, barnets beste. Bryter du avtalen har du ei dårlig sak i en rettstvist om barnet blir fulgt opp. Nå skriver du ikke noe om fars samværsandel. Men kan tenke meg far har ca 40 prosent ut fra det du gir et bilde av. Alle fedre får vanlig samvær som det kalles med 40 prosent samvær. 9 overantinger i mnd. gir en annen samværsklasse og det er vel denne du ikke liker? Det er ikke noe nytt med at det er tatt med i NAVs kalkulator. For å si det så var det på tide.Det har vært holdt skjult og det er brudd på det offentliges opplysningsplikt. Annenhverhelg kan gi 6 overnattinger, I følge NAVs manuelle beregninger og rundskriv er det gammelt nytt dette du skiver. Det har vært slik i alle år siden 2003 da den nye bidragsordningen kom. Det har bare ikke vært så allment kjent blant folk.Variabelt og fast samvær har vært der hele tiden. NAV har regnet etter dette hele tiden men samværsfordelder har ikke fullt så vært klar over at om han tok ei uke til med ferie i året har han kommet på 9 overnattinger i snitt over 2 år. dvs,at vanlig samvær før. da kom en på 8,7 overanttinger. Nå ser dere forskjellen. Den siste justeringen i 2010 gir vanlig sanmværs andel større. Dette er helt i tråd med regjeringens ønsker. Det at bostedsforelder mottat mindre i bidrag er ikke rellevant i det hele tatt likså samværsforlder har betalt mer bidrag for 8,7 overnattinger, så nærme 8,99 en nessten kan komme. Synes du skal slå deg til ro med dette. Men hva er værre om far jobber og barn er der enn du jobber og de er hos deg? Det er ikke sikkert han er borte på jobbe alikevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå