Gå til innhold

Noen fra Lillehammer/Hamar-området?


Kite

Anbefalte innlegg

Jeg fant ingen kategori som passet, så la denne bare inn på generell debatt..

Jeg går nå siste året på videregående, og holder på å finne ut hva jeg skal gjøre til høsten.. Jeg har funnet en bachelor på Høgskolen i Lillehammer som jeg har veldig lyst å ta.

Kjæresten min (vi er like gamle) skal først ta et år med jobbing og forkurs til ingeniørutdanning, og etterpå skal han ta Dataingeniørutdannelse.. Den utdannelsen har han egentlig lyst til å ta i Bergen i sjøforsvaret, men nå prøver vi å finne ut om det er noe lignende i nærheten av Lillehammer, for å sjekke ut litt forskjellige muligheter.

Jeg lurer derfor på om det er noen her fra Lillehammer eller Hamar? Er det mulig å for eksempel bo i Lillehammer, men studere i Hamar og pendle? Eller omvendt? Håper noen kan svare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er mange som pendler mellom mjøsbyene. (Gjøvik, Hamar og Lillehammer). Fra gjøvik er det ca like langt til nabobyene (4,5 mil), men mellom Hamar og Lillehammer er det 6 mil, så det tar liiiitt lenger tid. Men jeg vet om mange som pendler der!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingeniørutdanning på Gjøvik, såvidt jeg vet...?

Men det er et godt stykke mellom Lillehammer og Gjøvik, så jeg vet ikke om jeg ville ha satset på å bo ett sted og pendle til det andre. Men det finnes bussforbindelse mellom de to byene og helt sikkert muligheter.

Lillehammer er forøvrig et veldig flott studiested. Fin skole og en koselig by.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig, men jeg tipper at man blir ganske lei etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingeniørutdanning på Gjøvik, såvidt jeg vet...?

Det er det!

Fungerer helt fint å pendle mellom de tre byene også, hvis man er OK med en times bussreise hver vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingeniørutdanning på Gjøvik, såvidt jeg vet...?

Stemmer det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode svar! Jeg er fra vestlandet, så er liksom ikke helt fortrolig med avstandene mellom de byene og liknende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Gjøvik har ingeniørutdanning, ja. Og det tar ikke en time fra Lillehammer til Gjøvik, jeg har aldri brukt mer enn 40 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere over her har sagt så er det ingeniørutdanning på gjøvik. Men det er også det på lillehammer, det eneste som er da er at det er igjennom forsvaret, jørstadmoen militærleir har ingeniørhøyskole.

Jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale å pendle mellom hamar og lillehammer. Bussforbindelsene er forferdelige, da det ikke går direktebuss. Så skal man komme seg dit på en grei tid, må man ha bil eller kjøre tog.

Lillehammer og gjøvik er noe annet. Det går direktebusser hver time, begge veier. Samt at det bare tar 40 min. Altså tar det ikke stort lengre tid enn hvis man bor sør i byen på lillehammer og skal til HIL, som er helt nord i byen, da man må skifte/vente på buss. Jeg kjenner flere som bor på lillehammer og studerer på gjøvik, de synes det går veldig greit. Det eneste som kanskje er litt kjedelig er at det er jo veldig mange student tilbud og opplegg i hver enkelt by, på den måten kan det bli større tiltak og vanskeligere å delta på disse. Så den sosiale delen kan jo bli komprimert. Men har man ikke det helt store behovet for å være veldig sosial med sine medstudenter er jo ikke dette noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere over her har sagt så er det ingeniørutdanning på gjøvik. Men det er også det på lillehammer, det eneste som er da er at det er igjennom forsvaret, jørstadmoen militærleir har ingeniørhøyskole.

Jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale å pendle mellom hamar og lillehammer. Bussforbindelsene er forferdelige, da det ikke går direktebuss. Så skal man komme seg dit på en grei tid, må man ha bil eller kjøre tog.

Lillehammer og gjøvik er noe annet. Det går direktebusser hver time, begge veier. Samt at det bare tar 40 min. Altså tar det ikke stort lengre tid enn hvis man bor sør i byen på lillehammer og skal til HIL, som er helt nord i byen, da man må skifte/vente på buss. Jeg kjenner flere som bor på lillehammer og studerer på gjøvik, de synes det går veldig greit. Det eneste som kanskje er litt kjedelig er at det er jo veldig mange student tilbud og opplegg i hver enkelt by, på den måten kan det bli større tiltak og vanskeligere å delta på disse. Så den sosiale delen kan jo bli komprimert. Men har man ikke det helt store behovet for å være veldig sosial med sine medstudenter er jo ikke dette noe problem.

Tusen takk for bra svar! Skal sjekke ut Jørstadmoen! :D Greit å vite at pendlerdelen ikke blir noe problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde på Gjøvik i noen år tidligere og flere ganger var det nødvendig for meg å reise til Lillehammer (i forbindelse med jobb). Jeg hadde egen bil. Opplevde aldri noe "ordentlig" kø og det gikk veldig fort synes jeg. Brukte ca 40 min.

Dessuten går det busser hver time og disse er direktebusser. Tror den siste går i to tiden om natten - hvertfall i helger (hvis jeg husker riktig...)

Jeg vil anbefale Lillehammer - Gjøvik mot Lillehammer - Hamar, hvis jørstadmoen ikke blir et alternativ!

Jeg trivdes godt på Gjøvik de 3 årene jeg bodde der, og tror Lillehammer er ganske likt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden kjæresten har lyst på datautdanning innen forsvaret, er jo Jørstadmoen det rette stedet å være: http://hogskolene.forsvaret.no/ingeniorhogskolen/student-ved-forsvarets-ingeniorhogskole/Sider/Skolelivet-ved-FIH.aspx

Hvis ikke er ingeniørhøgskolen på Gjøvik et godt alternativ.

Hvis han begynner utdanning på Gjøvik og du på Lillehammer, har dere flere alternativer for hvordan dere skal bo:

1. Begge på Gjøvik

2. Begge på Lillehammer

3. En på Gjøvik og en på Lillehammer

4. Sammen et sted imellom

Hvor dere skal bo kommer jo litt an på hva dere er interesserte i av det sosiale studentlivet også. Da jeg var student syntes jeg det var viktig å bo i samme by som jeg studerte, slik de fleste studievennene mine gjorde, mens andre bodde litt utenfor byen og pendlet hver dag pga kjæreste et annet sted. Alle alternativene har fordeler og ulemper, og dere må tenke litt gjennom hva som er viktigst for dere. Bor man et stykke unna studievennene, mister man noe av det sosiale. Det er det ingen tvil om.

Poenget mitt er at hvis det er viktig for dere å bo sammen, men det ikke er like viktig hvor dere bor, kan dere like gjerne bosette dere ett eller annet sted mellom Gjøvik og Lillehammer, f.eks Biri eller Moelv. Dette er små steder der det ikke skjer stort, men bussmulighetene til og fra begge byene er ok (som på bygdene betyr omtrent en gang per time) og leieprisene lavere enn i byene. Moelv kaller seg vel strengt tatt også by nå, uten at bypreget er påtakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...