Gå til innhold

PCOS, ikke bruke p-piller?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom over dette om PCOS og p-piller i dag:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1317872

Det som skjer er at du ikke har mens i det hele tatt, men det man kaller en bortfallsblødning. P-piller virker fordi de «skrur av» eggløsningen, ingen eggløsning, ingen mens og heller da ingen produksjon av et viktig hormon som heter progesteron.

Med andre ord de skaper en hormonell ubalanse: P-piller får kroppen din til å tro at den er gravid. Du som har PCOS burde ikke bruke P-piller i det hele tatt fordi du allerede fra før har en hormonell ubalanse. (jeg vet at gynekologer er uenig med meg her). Den forverres ved bruk av P-piller. Jeg vil råde deg til å slutte med dem, få målt insulin i blodet, kalles C-peptid og oppsøk en lege eller annen terapeut som er opptatt av kosthold.

Jeg har PCOS og går også på Diane, den skal senke androgenene i kroppen og passe de som har PCOS bra. Trodde jeg,..

Er det virkelig ikke bra for vi me PCOS å bruke p-piller?

Progesteron er jo viktig for PCOSere, stemmer det at p-piller gjør at progesteron ikke produseres?? Da er det jo i så fall rart at PCOSere blir anbefalt Diane p-pillen.

Vurderer å slutte på p-pillene når jeg leste det her, men da får jeg jo mere androgener i kroppen igjen.

What to do? :vetikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm.. jeg har hørt flere meninger om dette jeg også.. Noen sier det ikke er bra å gå på ppiller, mens andre sier det er bra..

Jeg tror det at når man går på ppiller, så har man jo ikke eggløsning, så da danner det seg vel ikke nye cyster?

Jeg går også på diane som deg, og fikk det anbefalt av legen.

Jeg har også lest flere historier om folk som har blitt gravide rett etter ppilleslutt, fordi da er kroppen mer normalisert i hormonbalansen..

For meg personlig så føles det bedre å gå på ppiller, fordi at uten ppiller har jeg veldig mye kviser i perioder, mye hårvekst, og jeg legger på meg mye. Faktisk så føler jeg at ppillene stabiliserer vekta, det er vel ikke bare pillene sin skyld, men hormonene blir mer i balanse, og det stabiliserer vekta. (jeg har ikke insuliresistens som endel andre med pcos), jeg får noe mindre hårvekst, og noe mindre kviser av diane også. Vet det er endel som blir kvitt kvisene, men jeg er dessverre ikke en av de.

Jeg tror at det er noe man bør føle litt på selv.. Og det virker litt som at den artikkelen er fokusert på de med insuliresistens? Det er ikke alle som har det heller..

Skrevet

Ut frå det eg klarer å finne, så har Diane òg progestogen verknad, noko som vil seie at det eine verkestoffet fungerer som progesteron i kroppen, slik at ein får den verknaden trass i at kroppen ikkje produserer hormonet sjølv.

Korleis det vil påverke progesteronproduksjonen på lang sikt veit eg ikkje, men medan du går på pillene har du altså noko som verkar på same måte som progesteron, og normalt sett skal kroppen sin eigenproduksjon av progesteron gå tilbake til det normale (eller, det normale for din kropp, i alle fall) når ein sluttar på pillene.

Kjelde: Felleskatalogen

Skrevet

Jeg har valgt p-piller fordi de gir meg en mye bedre livskvalitet her og nå. Syklusen er forutsigbar, jeg har ikke mensmertene og mensblødningene fra helvete lenger (hadde mens i 3-4 uker i stress før), er ikke premenstruell i det hele tatt og humøret mitt generelt er mye bedre.

Jeg tror ikke p-piller er farlig i seg selv, men jeg tenker at det kan blir "spennende" å se om vi merker noe på fruktbarheten når de kvinnene som begynner på p-piller som 12-åringer og bruker dem kontinuerlig til de skal ha barn i midte av 30-årene begynner prøvingen.

Skrevet

Moscato: Ja, jeg leste nå at de inneholder progestagenet Cyproteronacetat, som skal ligne progesteron.

(leste det her: http://www.relis.no/Publikasjoner/2007/Cyproteronacetat_og_etinylostradiol)

Marmot: P-piller gir en risiko for blodpropp, så helt ufarlige er de ikke.

Men jeg tror ikke østrogen er det beste å putte i seg for kvinner med PCOS, har ikke mange med PCOS for mye østrogen allerede?

Skrevet

Marmot: P-piller gir en risiko for blodpropp, så helt ufarlige er de ikke.

Nei, det har du helt rett i, men det er mye mellom farlig og ufarlig.

Skrevet

Moscato: Ja, jeg leste nå at de inneholder progestagenet Cyproteronacetat, som skal ligne progesteron.

(leste det her: http://www.relis.no/Publikasjoner/2007/Cyproteronacetat_og_etinylostradiol)

Men jeg tror ikke østrogen er det beste å putte i seg for kvinner med PCOS, har ikke mange med PCOS for mye østrogen allerede?

Problemet er jo at dei med PCOS òg har for høg produksjon av androgen (ein type mannlege kjønnshormon). Cyproteronacetat motverkar effekten av desse (antiandrogen, det er difor det fungerer mot uønskt hårvekst og akne, mellom anna), og den progestogene verknaden er i så måte ein biverknad.

Det går jo an å ta progesteronpreparat for stabilisering av syklusen, men desse vil då ikkje ha antiandrogen effekt (og fungerer dermed ikkje mot akne og hårvekst).

Ein anna biverknad av cyproteronacetat er blødningar. Det fører rett og slett til at ein ikkje har blødningskontroll i det heile, og difor inneheld p-pillene østrogen i tillegg for å få ein stabil syklus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...