Gå til innhold

Creme fraiche eller kesam?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da har jeg et dilemma som jeg trenger hjelp til. Har funnet en oppskrift på hjemmelaget tomatsuppe som jeg har tenkt å teste ut. I oppskriften så står det at jeg trenger creme fraiche. Det jeg lurte på er om jeg kan erstatte det med kesam? Bruker jo aldri creme fraiche, så er litt dumt å kjøpe det når men er en fattig student ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs om det skal kokes eller ikke. Kesam tåler ikke varmen og vil bli klumpete og skille seg.

Skrevet

Kesam har ikke samme bruksområde som creme fraiche, så du burde nok følge oppskriften.

Skrevet

Aah, takk for svar! Den skal kokes ja :) Får vel bare lage masse suppe da :D

Gjest navnelapp
Skrevet

Du kan også tilsette kesamen heilt til slutt, etter at suppa har kokt opp. Då skil den seg ikkje.

Skrevet

Du trenger overhodet ikke å bruke sånt i tomatsuppe. Bare dropp det helt. Jeg lager alltid tomatsuppe fra scratch og bruker ALDRI noe sånt oppi. Og det er den beste tomatsuppa jeg vet om :D

Skrevet

Kesam og Creme fraiche er to helt ulike produkter.

Kesam er laget av ostestoffet i melken og er magert, mens Creme fraiche er laget av syrnet fløte og har samme fettprosent som seterrømme. Selv om Kesam er magert, har det en kremet konsistens og kan derfor brukes som en erstatning for rømme. Det tåler likevel ikke å kokes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...