Gjest Trådstarter TS Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Hei jeg har fått time ved nevrologisk avdeling til undersøkelse. Noen som vet litt mer om hvilken type undersøkelse dette er? Hva burde en ha på seg under en slik undersøkelse, er det noe med at en ikke kan ha på seg noe av metall, slik at jeg burde ha på meg en joggebukse uten metall deler for eksempel? Har MR undersøkelse noe med dette å gjøre? Jeg aner ikke åssen undersøkelsen blir gjennomført, noen her som har vert til lignende undersøkelse? Eller som vet /tror de vet noe om det? Ja sliter også med hukommelsen, men husker ironisk nok ikke om denne undersøkelsen var på grunn av det eller pga at jeg noen ganger ikke klarer å bevege meg normalt når jeg våkner for eksempel.. Det er første time dit og har ikke fått noe særlig info annet enn at jeg har fått brev om at jeg har time og hvor jeg skal møte opp. Så vet ikke noe mer.. Lurer litt på og ringe og spørre om info om sleve undersøkelsen, men vil liksom ikke mase på sykehuset heller, men det er kanskje noe jeg burde huske å ha med slik at det er lurt og ringe… Ville dere ringt om dere lurte på noe med undersøkelsen?
Gjest My Vuong Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Heihei! En orienterende nevrologisk undersøkelse utføres omfatter vanligvis ikke MR med mindre dette er bestilt på forhånd (du hadde da fått beskjed om det). Kommer an på hva du er henvist for, men undersøkelsen består vanligvis av: - En hjernenerveundersøkelse: Lukt, syn, pupillereaksjon, sensibilitet og muskelkraft i ansikt/hode/skuldre, tunge- og ganemotilitet. - Reflekser, kraft og sensibilitet i armer og bein. Sensibilitet inkluderer som regel stikk, berøring (bomull), varme og kulde. - Koordinasjon: Føring av finger mot nesetipp, føring av hæl mot kne. - Balanse: Både med åpne og lukkede øyne. - Gange Obs! Kan utføres veldig ulikt fra lege til lege/sted til sted, samt etter hva din problemstilling er. Siden du har hatt problemer med hukommelsen kan det hende du får noen hukommelsestester også. Lykke til!
Mamma1 Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 Barber leggene dine og ta på greit undertøy. Du må kle av deg og ligge på en benk mens han beføler deg med en vattpinne overalt. Greit å ikke gjøre samme tabben som meg, med skjeggete legger og undertøy som ikke var nytt for å si det sånn. :$
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 Med mindre det står noe annet i innkallelsen, så skal du nok kun til forsamtale med nevrolog. Jeg var på en slik en for et par måneder siden, og det var som et hvilket som helst annet legebesøk, oppreist, fullt påkledd i en stol på et legekontor, med en spesialist som prøvde å få presset mest mulig symptomer ut av meg på kortest mulig tid. Jeg ble så sendt videre til blodprøvetaking. Dette grunnet diverse knyttet til mulig diagnose hos meg. Nevrolig henviste meg så videre til nevroklinisk undersøkelse, og det kommer klart fram i innkallingen hva jeg skal (utvidet søvnregistrering), hva jeg bør ha på av tøy, hvor og når jeg skal møte, og hva jeg kan forvente meg av døgnet jeg skal registreres, samt en haug skjemaer jeg må fylle ut i den forbindelse.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #5 Skrevet 6. februar 2012 For øvrig har jeg ringt og maset på de et par ganger grunnet uklarheter, og de er så hyggelige i andre enden av telefonlinjen, så.
Mamma1 Skrevet 6. februar 2012 #6 Skrevet 6. februar 2012 Jeg fikk en sånn skikkelig undersøkelse selv om det var første timen min.
Gjest Trådstarter TS Skrevet 8. februar 2012 #7 Skrevet 8. februar 2012 Ringte avdelingen og spurte hva en burde ha på seg på undersøkelsen. Hun jeg snakket med hva mener du? Jeg, jeg lurer på hva de undersøker, hun det er vanlig nevrolog undersøkelse. Jeg spurte da om en kunne ha på seg vanlige klær da.. hun hva mener du? jeg og om de da testet følsomhet med varme/ kulde og slikt med vattpinne, hun sa det jeg vet ikke jeg har aldri vert på en slik undersøkelse. Hun: Det er kanskje EEG du har hørt om?slik elektrode på hodet? Jeg nei har egentlig ikke hørt så mye jeg… Hun du skal vertfall ha vanlig undersøkelse hos lege.. Jeg spurte også om det var en lang time eller kort time og om en kom tilbake igjen, men hun svarte det kom an på hva en skulle undersøke, kunne jo være at en skulle tilbake igjen det var opp til legen.. Jeg var søkt dit pga svimmelhet. Var jeg det var det legene som hadde henvist meg hadde oppgitt som grunn. Ble ikke så klok på det. Og følte liksom ikke for å spørre mer.. Men det er vel vanlige klær da om det er svimmelhet?? hva tror dere????? Angrer meg på at jeg ikke heller spurte på en annen måte, men vet ikke hvordan jeg skulle spurt. Jeg skulle vertfall spurt om jeg skal ha slik EEG undersøkelse..? Blir så stressa av og ringe og spørre om ting jeg ikke har peiling på, snakker for fort når jeg spør, og om de spør om noe tilbake blir det pause som føles lang for jeg vet ikke.. Surrer sammen ordene for ulike undersøkelser. Og hva mener jeg egentlig? om det vil være dårlig valg og ha på stygt undertøy--.
Gjest Y Skrevet 8. februar 2012 #8 Skrevet 8. februar 2012 Bruk helt vanlig tøy. Som en over her er det lurt med rent undertøy i tilfelle du skal kle av deg. Om du skal ta EEG eller andre testet får du beskjed om det på forhånd. Konsultasjonen kan vare fra fem minutter til en time. Altså er det akkurat som en vanlig legetime.
Anki- Skrevet 8. februar 2012 #9 Skrevet 8. februar 2012 Om du skal ha EEG-undersøkelse, så kan du i hvert fall ha på vanlige klær. En nevrologisk undersøkelse er ikke skummel altså, bare så det er sagt. Gjest_My Vuong_* beskrev en ganske typisk nevrologisk undersøkelse. I tillegg vil du jo selvsagt få en del spørsmål om din situasjon, vil jeg tro. Sånn er det i hvert fall når jeg er til nevrologisk undersøkelse pga. epilepsi.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #10 Skrevet 10. februar 2012 Som de andre sier: vær ren (barber legger og armhuler) og ha på deg rene klær, og om du bruker stringtruse så bytt ut til vanlig truse den dagen, sånn i tilfelle.. (da slipper du å blotte ræva ) Sjelden nevrologer ber deg kle av deg, men det kommer an på symptomene og sykdomsbeskrivelsen din, samt hva legen som henviste deg har skrevet... Mest sannsynlig blir det masse prat og enkle tester av balanse og koordinasjon...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå