AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Sikkert et dumt spørsmål, men, hvor blir insektene av om vinteren? Jeg hater insekter. Jeg elsker sommeren, men jeg avskyr å ha insekter som flyr inn og ut av vinduene eller oppdage et eller annet som kryper langs veggene. Det er det eneste jeg setter pris på om vinteren, det at en slipper alt av insekter. Men hvor blir de av? De fryser jo, merkelig nok, ikke ihjel om vinteren. Men hvis en flue forviller seg inn i fryseren så fryser den ihjel. Så hvor er de? Hva gjør insektene om vinteren?
kaprifolen Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 På "Ei iskald verd" så jeg en sommerfugllarve på Antarktis som krøyp under en stein for "dvale", der lot den seg fryse inn, før den tinte opp igjen på våren og fortsatte å spise i kampen om å en vår rekke å bli feit nok til å lage en sommerfugl-puppe! Utrolig fascinerende program! Regner med at norske insekter gjør det samme, har "hi i jorden, under kompost, i trestammer og under steiner...? Jeg har også sett at reirene som ekorn bygger i trær kan gi opptil 20graders temperaturforskjell fra omgivelsene, så kanskje ikke alle insektene fryser, men bare ligger på sparebluss? Menneskekroppen kan jo også "gjenopplives" om det får hurtig nok nedfrysning, men -18 i fryseren er nok ikke nok!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå