Gå til innhold

Branagh vs. Gibson...?


Pip

Anbefalte innlegg

I dag kom eg brått til å tenkje på ein film me såg på engelsk på vidaregåande (hadde eng. stud.retn.-fag). Hugsar svært lite - men meinar at det fanst to filmatiseringar av same manus/historie... Ei med Mel Gibson i hovudrolla, og ei med Kenneth Branagh. Nokon som veit kva for ein film det kan vere?

Vart så nyskjerrig... Hugsar mykje av det me jobba med, men ikkje dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JAAA!!! Der gjekk gardinet opp, gitt! Takk!!! :D

(Er den versjonen med Gibson noko god, forresten? Har sjølv veldig sansen for Branagh...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er i alle fall veldig bra... Er vel omtrent dobbelt så lang som Gibson-versjonen, så vil du ha med deg HEILE historia, er nok denne det beste valet... Dessutan er det sagt (men eg har altså ikkje sett Gibson) at Gibson gjer Hamlet litt vel 'klisjè-aktig'. Det er jo sikkert 'fort gjort' når det gjeld Shakespeare, men likevel...

Jaja - takk igjen for svaret! (Og så fekk du med deg dagens filmtips frå meg med det same... hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest glamourgirl

Ja, Mel gjør en strålende innsats som Hamlet! I følge rykter fikk han rollen etter at regissøren så "nesten selvmords-scenen" hans i Dødelig Våpen. Da gikk det opp for ham at GIbson ikke bare var en australsk action skuespiller som kunne snakke amerikansk, men at han altså var utrolig dyktig som karakter-skuespiller. Og det er han. Ellers er det flere svært gode skuespillere med. Eneste minus er at det plutselig er masse fjell i Danmark :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle er nå fortsatt eldst og for de som tåler svart-hvitt anbefaler jeg Den med Laurence Olivier i hovedrollen fra ...tja.. temmelig lenge siden.... Glimrende og gripende versjon! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle er nå fortsatt eldst og for de som tåler svart-hvitt anbefaler jeg Den med Laurence Olivier i hovedrollen fra ...tja.. temmelig lenge siden.... Glimrende og gripende versjon! :kul:

Dette begynner å høres ut som da jeg hadde Shakespeare som valgfag på vgs og vi så alle disse tre parallelt...

Synes alle tre filmene har sterke og svake sider, jeg. Branagh-filmen blir litt lang. Olivier blir litt gammeldags. Og Gibson blir litt for tradisjonell. Branagh i hovedrollen i Gibsonfilmen hadde passet meg bra, tror jeg... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl
:ler: Festlig! Holder forsatt en knapp på Gibson, selv om man i den versjonen har kutta ut hele prins Fortinbras fra Norge som kom og redda dagen! Tullehollywood! :x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å høres ut som da jeg hadde Shakespeare som valgfag på vgs og vi så alle disse tre parallelt...

Synes alle tre filmene har sterke og svake sider, jeg. Branagh-filmen blir litt lang. Olivier blir litt gammeldags. Og Gibson blir litt for tradisjonell. Branagh i hovedrollen i Gibsonfilmen hadde passet meg bra, tror jeg... :ler:

Godt poeng det der, men jeg mener fortsatt at Olivier er den beste skuespilleren av disse tre - ivertfall i dette tilfellet - men det er vanskelig å sammenlignes stilen i en film fra 30-40 tallet med filmer av i dag.

Filmer fra 80-tallet fremstår jo som utrolig langsomme sammenlignet med moderne filmspråk... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Ja' date=' Mel gjør en strålende innsats som Hamlet! [/quote']

Enig, ble litt positivt overaska. Han er jo gærn da, så det passer vel bra. Nå skal han jo også resigere historien om Jesus også.. :o

På www.imdb.com gir de Branagh verisjonen best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...