lille_fiol Skrevet 5. februar 2012 #1 Skrevet 5. februar 2012 Har snakket om å reise til Amsterdam med kjæresten i sommer,noe til å anbefale eller? Ser mer for meg at amsterdam er en plass du reiser med venner egentlig litt sånn ala den der eurotrip filmen,men virker som en helt fantastisk by etter hva jeg har hørt og sett. vi var i Athen for 2 år siden og vi likte oss der,fikk opplevd mye på de få dagene vi var der,selvom jeg personlig hadde foretrukket å bodd nærmere havet. Jeg tenker enten amsterdam,roma eller dublin, noe sånnt siden han ikke er glad i typisk charterturer (men jeg er det) synes jeg det er litt vanskelig å velge.Og vi er desverre litt dårlige til å ta intiativ til å komme på altslagsting å gjøre så må være en by hvor det er kjempemasse å finne på hele tiden så vi ikke ender opp på hotellrommet :gjeiper:
Arlandria Skrevet 5. februar 2012 #2 Skrevet 5. februar 2012 Paris! Kan være litt tricky å få til et ok hotell da, men legger man litt i det så bør det gå fint Ellers er flere byer i England å anbefale, York for eksempel. Eller Edinburgh i Skottland er også koselig, ser for meg at det er litt som Dublin Akkurat Amsterdam vet jeg dessverre ingenting om. Men Europa er ganske greit å reise rundt i, når man ikke liker typisk sydenferier
lille_fiol Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2012 Synes ikke at paris var det helt store jeg,men jeg var der på klassetur når det var høst og kaldt å trist så det kan ha noe med saken å gjøre da :gjeiper: alt er så mye kjekkere med sol å varme! tror nok vil ender opp med amsterdam eller noe siden han har veldig lyst til det og i tillegg skal vi til danmark i sommerhuset til tanten min.Synes Danmark er veldig undervurdert,før var det vel der ungdommer reiste til men nå skal liksom alle studenter ha råd til å dra til Dubai. Liker gamle gode danmark jeg,men så er alle sommerminnene mine derfra og da Noen som vet hvor mye det koster å dra til melbourne f.eks og når det er billigst? vet at det er litt off topic men kjæresten har bodd der før og jeg skulle så gjerne dratt dit uten å bruke 10 000 på flybilletter.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #5 Skrevet 6. februar 2012 Amsterdam er en kjempekoselig by. Trivelig å bare tusle rundt å se på ting, spise god mat på forskjellige resturanter og kefeer, ta en kanaltur, se på museer etc. Har selv vært der når det var tidlig vår og ser for meg at den er koselig om sommeren med sol og muligheten til en utepils. 1
lille_fiol Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 6. februar 2012 Amsterdam er en kjempekoselig by. Trivelig å bare tusle rundt å se på ting, spise god mat på forskjellige resturanter og kefeer, ta en kanaltur, se på museer etc. Har selv vært der når det var tidlig vår og ser for meg at den er koselig om sommeren med sol og muligheten til en utepils. Hørres herlig ut! Høres heller ikke ut som det er en by man må feste i for å ha noe å gjøre:p Pleier dere å dra ut alene på byen med kjæresten når dere er i utlandet? Syns det er litt kjekkere med jentegjengen jeg
freddy Skrevet 6. februar 2012 #7 Skrevet 6. februar 2012 Henger meg på den: Amsterdam er kjempekoselig. Aktivieter/severdigheter: Båttur på kanalene, Anne Franks Hus, Madame Tussauds, blomstermarkedet, det store loppemarkedet, spise på pannekakehus. Pleier absolutt ikke å gå ut på byen når vi er på tur i "tosomhet", nei. Da er vi jo på tur for å pleie forholdet og bare nyte hverandre og byen/atmosfæren! Men endel innlagte vin-pauser har vi på små fortauskafeer der vi kan slappe av.
gustav Skrevet 6. februar 2012 #8 Skrevet 6. februar 2012 Amsterdam er superromantisk da! En by som virkelig egner seg for å gå hand i hand langs kanalene, stoppe 'på hvert gatehjørne' for små brune puber, sitte på utecafé i timesvis og småsnakke og bare titte på mennesker, spise deilig mat fra alle verdenshjørner, hvis fint vær ligge og sole seg på gresset i Vondelpark, på forhånd sjekke Paradiso.nl og Melkweg.nl for konserter, ta rundtur med båt på kanalene, besøke museer. Eksempler på museer/ severdigheter for enhver smak: Rijksmuseum, Rembrandtshuis, Amsterdams Historiske Museum, Amstelkring Museum/Church in the Attic, Begijnhof, RedLightDistrict (de eldste bygningene ligger i nettopp RLD, fin som formiddagstur..), Torturmuseet (får et litt annet inntrykk av middelalderens 'snille' munker etter et besøk her..), Anne Franks Huis, Heinekenmuseum m.m. Men mest av alt er Amsterdam en by for å avslappa labbe rundt i med kjæresten og bare nyte inntrykk:) God tur!
Bachata Skrevet 6. februar 2012 #9 Skrevet 6. februar 2012 Amsterdam er flott, og det er masse å se der, veldig fint om sommern også når det blir litt mer farger. Tror det er helt fint sted å dra på kjærestetur også. Ellers må jo roma være en drøm, har ikke vært der men DET tror jeg er fantastisk. Sambo og jeg planlegger å reise tilbake til Barcelona til sommern, har vært der en gang, og storkoser oss der. Barcelona har noe for alle, der du har både strand og by i gangavstand fra hverandre, du har fjell og skog, parker og fantastisk fotballarena. Det er fort gjort å ta seg en bil eller togtur til f.eks Valencia, eller andre steder. Ikke Charter, ikke "syden" men har likevel sommer, varme, strender, by og igrunnen det meste.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #10 Skrevet 6. februar 2012 Amsterdam har så mange puber man kan slå seg ned på i løpet av dagen og kvelden, så jeg ser ikke behovet for å dra på diskotek. Men så er jeg nok litt eldre enn deg også
lille_fiol Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #11 Skrevet 6. februar 2012 Amsterdam er flott, og det er masse å se der, veldig fint om sommern også når det blir litt mer farger. Tror det er helt fint sted å dra på kjærestetur også. Ellers må jo roma være en drøm, har ikke vært der men DET tror jeg er fantastisk. Sambo og jeg planlegger å reise tilbake til Barcelona til sommern, har vært der en gang, og storkoser oss der. Barcelona har noe for alle, der du har både strand og by i gangavstand fra hverandre, du har fjell og skog, parker og fantastisk fotballarena. Det er fort gjort å ta seg en bil eller togtur til f.eks Valencia, eller andre steder. Ikke Charter, ikke "syden" men har likevel sommer, varme, strender, by og igrunnen det meste. Barcelona hørres ut som det perfekte alternativ for oss,men tror kjæresten min kommer til å overtale meg til å dra til Amsterdam,men det virker jo som en fin plass å dra etter hva dere skriver her,så det er vel egentlig et luksusproblem! gleder meg :D vil ha sol og sommer kjenner jeg!
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #12 Skrevet 6. februar 2012 Les dere opp på hotellanmeldelser på tripadviser, så finner dere et bra hotell også =) Det meste er sentralt, og lett å ta trikk der.
Bachata Skrevet 6. februar 2012 #13 Skrevet 6. februar 2012 Barcelona hørres ut som det perfekte alternativ for oss,men tror kjæresten min kommer til å overtale meg til å dra til Amsterdam,men det virker jo som en fin plass å dra etter hva dere skriver her,så det er vel egentlig et luksusproblem! gleder meg :D vil ha sol og sommer kjenner jeg! Hva er det ved Amsterdam som trekker ham? Det er mye fint der, og masse ting jeg ser andre har gjort som jeg selv ikke har gjort der enda, så absolutt opplevelse. Blir det en bra sommer, så er det sikkert strender og slikt å finne også, selv om det ikke er sol og bad akkurat i amsterdam sentrum ihvertfall. Det er uansett gøy å oppleve nye steder, og dra litt ut fra selve sentrumskjernen også i amsterdam, så er det sikkert masse fint og friskt.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #14 Skrevet 6. februar 2012 Kjemperomantisk å kjøpe en flaske vin og noen smørbrød og ligge på et teppe i Vondelparken, midt i Amsterdam. Der er det alltid masse folk,og f.eks. Utendørsteater, konserter, eller en utendørs filmvisning hvis man er heldig med timingen. Hvis man vil ha strand, er det veldig lettvint å ta toget til Zandvoort. Det tar under en halv time, og da har man milevis med sandstrand i begge retninger. Jeg drar til Amsterdam med mannen så ofte som jeg kan, da tilbringer vi mye av tiden på fortauskafeer og smaker på godt øl, eller finner små konserter eller andre arrangementer på koselige steder.
lille_fiol Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #15 Skrevet 6. februar 2012 Hva er det ved Amsterdam som trekker ham? Vi kom innpå Amsterdam tror jeg fordi vi tulla rundt sånn derre hasj-brownies ( må dere ikke tro vi er noen komplette dophuer her) men tror nok han synes det er spennende med ny kultur og at det er legalt med hasj osv. uff nå høres han ut som den narkisen her men det er han altså ikke. Vi reiser fordi det høres ut som en spennende by for unge mennesker for å si det sånn,og han syntes det hørtes kjemperomantisk å gøy ut etter jeg fortalte han hva dere sa her inne så jeg tror det passer bra for oss! hvilke hotell har dere bodd på foresten? Og er det noen som har besøgt the red light district? han ville selvfølgelig dra dit (hva er det med gutter å se the red light district og prøve hasjbrownies,ser ikke helt det kule i det men..) uansett,han synes det var dumt å ikke se alle deler av byen da ettersom tilogmed moren hans hadde vært og sett light district! hun er den typen som vil se de positive og negative sidene når man reiser og ikke bare de typisk hyggelige turistplassene. Jeg synes selv det ikke virker som noe jeg har lyst til å få med meg:/
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #16 Skrevet 6. februar 2012 Gå i Red Light distrik om dagen, da virker det mye renere. Har til og med møtt barneskoleklasser i det strøket Om dere skulle finne på å spise magic brownies så gå på en plass som ser trygg ut, ikke spis alt på en gang og ta det med ro. Men vær obs på at det diskuteres om det bare er nederlendere som skal få kjøpe slike ting, kan hende det allerede er bestemt også? Og så må dere dra på indonesisk resturant og spise rajstaffel, mmmmm
Jolene Skrevet 6. februar 2012 #17 Skrevet 6. februar 2012 Likte ikke Amsterdam, bare masse søppel og merkelige folk. Kan derimot på det varmeste anbefale Berlin, nydelig by!
Pune Skrevet 7. februar 2012 #18 Skrevet 7. februar 2012 (endret) Hva med New York da? Nå kan man jo reise direkte fra Oslo for en billig penge. New York er fantastisk om sommeren. Det skjer masse, som for eksempel Summer Stage i Central Park hvor flere kjente og ukjente artister holder gratiskonsert. Du kan lese mer om det her: http://dinnewyorkreise.no/aktiviteter/central-park-gratiskonsert Ellers trenger jeg sikkert ikke fortelle deg om hvor bra shoppingen er... Og hvis dere savner stranden er Hamptons en bil (4t), tog (3t) eller sjøflytur (45min) unna. Eller mye nærmere: Coney Island. Har vært ofte i New York og anbefaler byen på det varmeste! Jeg har bodd både på The Standard og Novotel Times Square og var veldig fornøyd med begge. Novotel valgte jeg etter jeg leste denne anmeldelsen. Ble ikke skuffet! Standard var definitivt bedre, men det er dyrere og så det spørs på budsjettet deres. Er du fastsatt på å reise til Amsterdam har jeg bodd på The Toren, som var kjempeflott! Bra beliggenhet og fantastiske rom. Har også hatt veldig lyst til å prøve ut Dutch Canal Boat - man bor faktisk på en båt! Nydelig utsikt Endret 7. februar 2012 av Pune
Bachata Skrevet 7. februar 2012 #19 Skrevet 7. februar 2012 hehehe.. jeg tror de fleste som har besøkt Amsterdam, har vært innom Red Light District, så også jeg. Men det var kun første gangen, når jeg var der for herrens mange år siden sammen med en kompis. Selvsagt endte vi opp der, på kveldstid. Helt greit å få med seg, og jeg ville tuslet en tur der på kveldstid, det er jo da man får med seg hva det er snakk om. Jeg syntes vel ikke det var verken spennende eller spesielt koselig, men jeg har fått det med meg, og har aldri hatt behovet for å gå tilbake dit på noen av mine senere turer til Amsterdam. Tulipanmarkeder derimot, det er noe jeg fremdeles ikke har somlet meg til, og som skal være utrolig vakkert. Du vet at nesten alle blomster som kommer til norge og selges i butikkene her, kommer fra eller via amsterdam? De er blomstenes by, og spesielt tulipanen. mye annet flott også, kanalene er flotte og det er mange fine bygninger rundt om, hvis dere går litt rundt. Du har kunstmarked, bruktmarked, og masse annet. og Anne Franks hus, etc. Og som nevnt over, parker! Det skal være veldig mange fine.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #20 Skrevet 7. februar 2012 Amsterdam er veldig romantisk og koselig! Men ellers har jeg kost meg med kjæresten i Dublin også. Annet tips er Brugge i Belgia.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå