Kongekrem Skrevet 5. februar 2012 #1 Skrevet 5. februar 2012 (endret) Fjernet innlegget siden emnet ikke gikk an å slette. Følte jeg tråkket litt i salaten og provoserte allergikere. Det var ikke meningen. Endret 6. februar 2012 av Kongekrem
Trillrund Skrevet 5. februar 2012 #2 Skrevet 5. februar 2012 Jeg sliter også med parfymer og lukt fra skyllemiddel og duftlys. Klarer ikke være inne lenge på butikker med duftlys, på IKEA løper jeg gjennom denne avdelingen. Hender jeg må gå en runde rundt reoler for å komme meg unna parfymeskyen rundt enkelte. Måtte slutte å jobbe i butikk, for jeg tålte ikke enkelte kunder eller rettere sagt; Parfymen deres. Jeg får også problemer på en del bad der man har ulike lukt/renseremedier i toalettet. Og alle disse duftgreiene man har rundt omkring i huset. Jeg må ofte dra hjem fra besøk fordi de har noe som lukter der.... Matmessig kan jeg spise det meste unntatt fisk og soyaprotein, men intoleranse for gjær,mel og melk er det mange som sliter med. Jeg synes ikke svigermoren din er allergisk/intolerant mor så veldig mye...
Kongekrem Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2012 Jeg sliter også med parfymer og lukt fra skyllemiddel og duftlys. Klarer ikke være inne lenge på butikker med duftlys, på IKEA løper jeg gjennom denne avdelingen. Hender jeg må gå en runde rundt reoler for å komme meg unna parfymeskyen rundt enkelte. Måtte slutte å jobbe i butikk, for jeg tålte ikke enkelte kunder eller rettere sagt; Parfymen deres. Jeg får også problemer på en del bad der man har ulike lukt/renseremedier i toalettet. Og alle disse duftgreiene man har rundt omkring i huset. Jeg må ofte dra hjem fra besøk fordi de har noe som lukter der.... Matmessig kan jeg spise det meste unntatt fisk og soyaprotein, men intoleranse for gjær,mel og melk er det mange som sliter med. Jeg synes ikke svigermoren din er allergisk/intolerant mor så veldig mye... Hei, Tusen takk for svar Nei det er mulig det ho ikke er allergisk mot mye - at det bare føles slik for meg. Jeg har aldri feilet noe noen sinne, har vært yrkesaktiv 5 år og har hatt 1 egenmelding på 1 dag pga omgangssyken disse 5 årene. Så det er kanskje jeg som har vanskelig for å sette meg inn i en slik situasjon fordi jeg aldri har vært der selv.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #4 Skrevet 5. februar 2012 Du sier hun er allergisk mot gjær, mel, melk, sukker og parfyme? Dette er faktisk ikke så usannsynlig! Kjenner flere som har langt flere allergier enn det der! Og om det kanskje ikke er karakterisert som en allergi, i medisinsk forstand, kan kroppen likevel reagere på det på en eller annen måte. 1
Kongekrem Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2012 Du sier hun er allergisk mot gjær, mel, melk, sukker og parfyme? Dette er faktisk ikke så usannsynlig! Kjenner flere som har langt flere allergier enn det der! Og om det kanskje ikke er karakterisert som en allergi, i medisinsk forstand, kan kroppen likevel reagere på det på en eller annen måte. Hei og hå, takk for innlegg Mulig det - jeg har retten og sletten ikke kompetanse på området. Men jeg kjenner jeg blir skeptisk, spesielt med tanke på at man setter sin lit til de som driver en smule alternativt.. Og det virker tungvindt, både for ho og oss andre. De eneste hun kan ha i mitt kjøleskap er tomatene og agurken. Men men.. det beste er vell å ikke dvele for mye ved problemstillingen
Gjest Blondie65 Skrevet 5. februar 2012 #6 Skrevet 5. februar 2012 Hei og hå, takk for innlegg Mulig det - jeg har retten og sletten ikke kompetanse på området. Men jeg kjenner jeg blir skeptisk, spesielt med tanke på at man setter sin lit til de som driver en smule alternativt.. Og det virker tungvindt, både for ho og oss andre. De eneste hun kan ha i mitt kjøleskap er tomatene og agurken. Men men.. det beste er vell å ikke dvele for mye ved problemstillingen Laktosefri melk, fløte, youghurt og rømme får man nå i de større matvarebutikkene (Rema, Meny, Mega). Det er derfor ingen unnskyldning overhodet for deg å ikke kunne ha mat i kjøleskapet som hun kan spise - og du blir ikke skadet av å drikke laktosefri melk heller. Jeg har ikke allergi mot parfyme, men jeg må være svært nøye med andre vaskemidler. Jeg bruker derfor BARE Neutral. Duftlys og annet kunstig duftende stæsj gir meg hodepine. Comfort skyllemiddel og Omo vaskemiddel gir meg elveblest og eksem. Jeg er laktoseintolerant og jeg har også problemer med hvetemel. Jeg tåler ikke mais. Er jeg også hypokonder?
Kongekrem Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2012 Laktosefri melk, fløte, youghurt og rømme får man nå i de større matvarebutikkene (Rema, Meny, Mega). Det er derfor ingen unnskyldning overhodet for deg å ikke kunne ha mat i kjøleskapet som hun kan spise - og du blir ikke skadet av å drikke laktosefri melk heller. Jeg har ikke allergi mot parfyme, men jeg må være svært nøye med andre vaskemidler. Jeg bruker derfor BARE Neutral. Duftlys og annet kunstig duftende stæsj gir meg hodepine. Comfort skyllemiddel og Omo vaskemiddel gir meg elveblest og eksem. Jeg er laktoseintolerant og jeg har også problemer med hvetemel. Jeg tåler ikke mais. Er jeg også hypokonder? Hmm.. det var ikke meningen å såre noen her med mine spørsmål om temaet.. Ingen i min familie/omgangskrets har eller har hatt lignende problemer så for meg er dette ukjent og jeg stiller derfor spørsmål ved det... og får nå svar Jeg handler ikke inn spesialvarer for at en person skal kunne spise det jeg har i mitt kjøleskap - hun er grei og tar med seg
Gjest Blondie65 Skrevet 5. februar 2012 #8 Skrevet 5. februar 2012 Hmm.. det var ikke meningen å såre noen her med mine spørsmål om temaet.. Ingen i min familie/omgangskrets har eller har hatt lignende problemer så for meg er dette ukjent og jeg stiller derfor spørsmål ved det... og får nå svar Jeg handler ikke inn spesialvarer for at en person skal kunne spise det jeg har i mitt kjøleskap - hun er grei og tar med seg Spesialvarer? Jaja ...
Kongekrem Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #9 Skrevet 5. februar 2012 Spesialvarer? Jaja ... For meg som ikke har kjennskap til disse varene så er det det ja...
Moscato Skrevet 5. februar 2012 #10 Skrevet 5. februar 2012 Er ein fysioterapaut med tilleggsutdanning ansett som alternativt? Det svigermor di ikkje toler er kanskje, i tillegg til pollen, nokre av dei aller mest vanlege tinga å reagere på. Eg hadde i alle fall glatt teke omsyn, og sørga for å ha litt ekstra grønsaker, unngå duftlys, setje på ei vask med sengekle utan parfymert drit (okei, eg brukar ikkje slikt uansett) og fjerna duftblokka frå toalettet. Det kostar meg jo ingenting ekstra, og eg ville ikkje følt at det var riktig at ho måtte dra med seg alt mogleg for å kome på besøk. Sittepute kan ein ha behov for ved ryggplager og svært mange andre ting.
Kongekrem Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #11 Skrevet 5. februar 2012 Og konklusjonen ender i at det er Frk Kongekrem som har eit problem..
Gjest Blondie65 Skrevet 5. februar 2012 #12 Skrevet 5. februar 2012 (endret) For meg som ikke har kjennskap til disse varene så er det det ja... Hva med å sette deg inn i det? Laktosefrie meieriprodukter er svært enkle å kjenne igjen pga den blå blomsten. Forøvrig glemte jeg å nevne at jeg har pollenallergi også. Endret 5. februar 2012 av Blondie65
Gjest Allergikeren Skrevet 5. februar 2012 #13 Skrevet 5. februar 2012 Hva er sannsynligheten for at man kan være allergisk mot så mye som min svigermor? Så lenge jeg har kjent ho har det alltid vært noe. Det begynte med sukker, spiser hun mye sukker får hun vondt i hode.. dette finner jeg forsåvidt logikk i. Dette resulterte i et kosthold hvor hun ikke skal spise: Gjær (mat med gjær i), vanlig mel, vanlig melk (kan ha laktosefri), + sukker. I tilegg til det med maten så er hun svært var på parfyme. Hun kan ikke bruke hånduker og/eller sengetøy jeg har vasket med skyllemiddel (tar alltid med eget). Hun kan ikke bruke hovedbadet viss jeg har hatt duftlys der inne. Hun kan ikke sitte på en stol uten en sittepute.. denne har hun med seg overalt (et resultat av at hun er så tynn tror jeg at det faktisk gjør vondt). Videre så bekymrer hun seg over alt og alle og kommenterer en del over hva vi andre spiser, og har sønnen (min mann) litt pondus så er han tjukk og må passe seg og huske på hva fedme kan føre til. Hva er dette? Er all allergien hennes virkelig sann? Eller er dette det man kaller hypokonder, dvs et psykisk problem? Jeg personlig har en mistanke om at svigermor har ADHD.. kjenner mange som har denne sykdommen og syns hennes væremåte ligner veldig. Svigermor er en fantastisk flott dame, snill som dagen er lang og jeg er uendelig glad i henne, får derfor vondt av alle disse plagene hennes. Jeg får også dårlig samvittighet fordi jeg faktisk ikke klarer å tro på henne... jeg tror ikke det er mulig å være allergisk mot så mye.. Noen som har noe å bidra med på dette området? Vanligvis er jeg misunnelig på dem som tåler alt, men nå syns jeg nesten litt synd på deg. Familien min på morssiden har mange allergier, selv virker det som at jeg har fått de fleste. Gluten, laktose, gresspollen, atopisk eksem, astma som får meg til å hoste ut lungene av parfyme og tørr luft. Og det er bare mine problemer, du vil ikke tro hva min mor reagerer på ... Så i min familie finnes det ikke "spesialvarer", det finnes "mat som alle kan spise" og "mat som de fleste ikke kan spise". Samboer har parfymeforbud, vi lager stort sett bare mat som jeg kan spise når vi spiser sammen fordi det er tungvint å lage to retter pr frokost, middag og kveld. Hadde han ment at jeg bare ville ha oppmerksomhet eller var hypokonder, hadde det blitt en temmelig kortvarig romanse ... Dette med oppførselen og det å bekymre seg over alt og alle høres mer ut som et "problem" for seg selv, altså noe som ikke har med matproblemene å gjøre. Eller så er hun misunnelig på dere som kan spise alt, og klarer ikke holde det helt for seg selv. Det er ikke så gunstig, men jeg forstår henne godt. Null vanlige bakevarer, null søtsaker, og ikke så mye "ikke-søte" saker heller fordi det er sukker i det aller meste for tiden. At dem som ikke er plaget med matintoleranser selv setter seg inn i "spesialmat", kan være litt mye å forlange. Det er mange "feller" å gå i, spesielt for dem som reagerer kraftig på selv små mengder, og på mange ting. Jeg forlanger heller aldri at alle kjente til enhver tid har mat jeg kan spise, men hos familie og "svigers" spør jeg gjerne om å få låne litt fryserplass til et brød. (Glutenfrie, ferdige brød tørker mye fortere ut enn vanlig brød, og må derfor oppbevares i fryser så lenge de ikke skal spises umiddelbart.) Men skyllemiddel og duftlys er da det minste du kan redusere/kutte ned på av hensyn til henne? I det minste et eget sett med håndkle og sengesett som du vasker uten skyllemiddel og med nøytralt vaskemiddel? Min "sviger"mor tåler heller ikke duftlys, ergo blir ikke det brukt når hun kommer. Spesielt ikke på rom som er vanskelige å lufte ut, som baderom uten vindu. Har jeg brukt duftlys før hun kommer, lufter jeg grundig ut når hun kommer. Det skulle da bare mangle ...? Personlig hadde jeg sikkert prøvd å ha noe gjær-, gluten- og laktosefritt i hus også, men jeg tenker da slik at når jeg prøver å finne ting min egen mor kan spise, kan jeg da også finne ting som moren til min kjære kan spise. Muligens fordi jeg er godt vant med allergier og hensyn til sånt
Gjest frøken am Skrevet 5. februar 2012 #14 Skrevet 5. februar 2012 Jeg tåler ikke pollen og en god del pelsdyr. Katt, hund, gnagere osv. Ikke støv eller høy heller. Tåler ikke grønne epler og rå banan, gulrot og nøtter. Heller ikke melk. Da mamma gikk gravid med meg gikk hun på en heavy antibiotikakur, og da jeg var under året gikk jeg på en kraftig kur selv. Dette senker gjerne immunforsvaret. Bland disse kurene med en del stress og ulumskheter i barndommen og du får vel et litt dårlig immunforsvar da kanskje. Da jeg så ble gravid med datteren min (man får jo gjerne litt nedsatt immunforsvar) slo det plutselig enda kraftigere ut på allergiene mine, og jeg tåler nå heller ikke sukker og gjær. Spiser nå raw food og supermat. Sidespark: etter vi kuttet sukker, gjær og melk har jeg innsett at dette er mat man i det hele tatt ikke trenger å spise, du blir lettere og kvikkere, men dette er annen diskusjon... Så det er fullt mulig å ikke tåle en god del Jeg er ikke allergisk mot parfyme, men får et utslett fra HÆLVETE, og det er jo ikke uvanlig
Kongekrem Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #15 Skrevet 5. februar 2012 Helt tydelig at dette var et tema som engasjerer mange, så kanskje bra å sette det på tapeten på denne måten og dele erfaringer. Jeg for min del finner det klokest i å ikke si så alt for mye mer da jeg til nå har bare har tråkket i salaten tydeligvis hehe God Søndagkveld til alle sammen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå