Gå til innhold

Hvite klumper fra halsen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har den siste tiden vært plaget av å få hostet opp noen hvite klumper fra halsen. Disse lukter fryktelig ille. Etter det jeg har forstått så kommer disse fra mandlene? Er det noen måte å bli kvitt dette på? Og hva skyldes det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jevnlig slike. Har prøvd å finne ut om det er noen sammenheng på kosthold el.l. som gjør det verre eller bedre, men har ikke funnet noe enda. Jeg har gjort det til en vane å kikke etter slike og pille dem ut med en gang de er synlige. Er livredd for å få ånde som lukter like dårlig som disse klumpene! :snurt:

Skrevet

Om man er plaget så får man fjernet mandlene.

Skrevet

Jeg har også sånne, har hatt det i ca 7 år. Jeg har kjempesmå fingre heldigvis, så jeg stikker to fingre inn og piller de ut, fjerner stort sett et par hver uke. Uttrolig ekkelt!

Er det gratis å fjerne mandlene på sykehuset? Er det ventetid?

Skrevet

Du kan få dem fjernet, både krigurisk ved sykehus eller hos ØNH-lege med laser. Det siste er gjort på ti minutter og krever ikke narvose.

Hvis du søker litt på forumet, så finner du mange, mange tråder om samme tema. Proppene er en blanding av bakterier, dødt mandelvev, kalsium etc., som dannes i kryptene i mandlene. De fleste (jeg også) får det mye lettere hvis man drikker melk! Hvis jeg drikker noe med melk, skyller jeg enten med munnvann eller saltvann etterpå.

Skrevet

Jeg var plaget med dette en periode i ungdommen, husker godt at de luktet fælt. Det gikk over av seg selv. Husker ikke hvor lenge det varte, men plutselig var det ikke noe problem lengre.

Skrevet

Ta mandlene. Eneste som løser problemet.

Skrevet

Gikk over av seg selv hos meg.

Skrevet

Har vært plaget med det samme, og har fjernet mandlene. Det er så ubeskrivelig deilig å være kvitt det problemet!

Skrevet

Jeg får sånne iblant. For meg henger det uten tvil sammen med kosthold. Når jeg spiser mye melk, egg eller fett så kommer det veldig lett. Da blir det liggende bak i munnen der i ca 10 dager før den plutselig kommer ut. Pleier å være en av gangen. Jeg kan dessverre ikke se den, og hvert fall ikke pelle den ut. Så jeg må bare vente tålmodig. Altså spiser jeg sjelden egg, drikker aldri melk og er forsiktig med yoghurt og ost.

Skrevet

#11 her: Jeg har faktisk fjernet mandlene, likevel får jeg disse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...