Gå til innhold

Tvunget ferie


Mear

Anbefalte innlegg

Jeg er student og jobber 25% fast stilling i utelivsbransjen. Arbeidsplassen min stenger i påska og pålegger alle ansatte å ta ut ferie denne uka, hvilket betyr 0 i lønn til meg.

For meg som jobber hver 3. helg og tilfeldigvis får ei jobbhelg denne uka føles det blodig urettferdig, og har enormt mye å si økonomisk. Spesielt siden ferie for en student bare er et annet ord for "tida du jobber mer", og ikke er noe jeg i praksis tar ut!

Jeg lurer på om noen som har litt mer oversikt over slike ting kan fortelle meg om arbeidsgiver kan gjøre slikt..? Selv om jeg bare jobber deltid? Har jeg virkelig ikke krav på noe for ei helg som i praksis bare er tapt inntekt for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok bare sånn det er, desverre.. Ihvertfall så vidt jeg vet. Innimellom er det helligdager på mine jobbdager. Kjipt, men sånn er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har styringsrett på de ansattes ferie, så den slipper du nok ikke unna. Du har krav på tre uker sammenhengende i hovedferieperioden om sommeren, men ut over det kan arbeidsgiver fint si når de tre ukene skal være. Veldig vanlig i bedrifter der de faktisk stenger om sommeren, da blir de ansatte pålagt å ta ut ferie i den perioden.

At arbeidsplassen stenger i denne perioden er svært god grunn for arbeidsgiver til å bruke styringsretten, og du kan dessverre ikke forvente kompensasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...