Gå til innhold

lærling søknad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal søke om læreplass som barne- og ungdomsarbeider neste år. I den forbindelse lurte jeg på om noen her har noen tips til hvordan jeg skal skrive søknaden og hva jeg bør ha med i den. Har veldig lyst på lærlingplass, og det er jo ikke akkurat lett å få har jeg hørt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

hvorhen i landet skal du søke da?

jeg har praksis som det nå, og fikk meg jobb kjempelett!

leverte en søknad, og 1 time senere fikk jeg en tlf og fikk jobben!

det er vanskelig å skrive søkader, men her er ihvertfall noen setninger fra min egen:

Åpen søknad om praksisplass

Jeg ønsker med denne søknaden å presentere meg som en ny mulig praksiskandidat.

Jeg er en 25 år gammel jente som går på barne- og ungdomsarbeiderfag på xxxxxxxxxxxxxxx ....xxxx...xxxxxxxx...xxxx

Jeg søker praksisplass hos dere fordi jeg ønsker en givende jobb og en bredere arbeidserfaring.

Min motivasjon for denne jobben er å delta i arbeidet om å sørge for en best mulig hverdag for ungdommene, og ta nye utfordringer som gir meg ny lærdom.

På videregående gikk jeg på formgivningsfag, hvor jeg fikk utfordret mine kreative og kunstneriske sider som også kommer godt med i en jobb som barne- og ungdomsarbeider. Jeg anser meg selv som engasjert, selvstendig, men også som en god samarbeidspartner. Jeg har erfaring fra xxxx Barneskole, hvor jeg jobbet som lærerassistent i 1. klasse og i 5. Klasse. Der hjalp jeg elever som trenger tilrettelagt undervisning. Dette forbedret min tålmodighet og evnene til å trekke raske og gode beslutninger i uforutsette situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorhen i landet skal du søke da?

jeg har praksis som det nå, og fikk meg jobb kjempelett!

leverte en søknad, og 1 time senere fikk jeg en tlf og fikk jobben!

det er vanskelig å skrive søkader, men her er ihvertfall noen setninger fra min egen:

Åpen søknad om praksisplass

Jeg ønsker med denne søknaden å presentere meg som en ny mulig praksiskandidat.

Jeg er en 25 år gammel jente som går på barne- og ungdomsarbeiderfag på xxxxxxxxxxxxxxx ....xxxx...xxxxxxxx...xxxx

Jeg søker praksisplass hos dere fordi jeg ønsker en givende jobb og en bredere arbeidserfaring.

Min motivasjon for denne jobben er å delta i arbeidet om å sørge for en best mulig hverdag for ungdommene, og ta nye utfordringer som gir meg ny lærdom.

På videregående gikk jeg på formgivningsfag, hvor jeg fikk utfordret mine kreative og kunstneriske sider som også kommer godt med i en jobb som barne- og ungdomsarbeider. Jeg anser meg selv som engasjert, selvstendig, men også som en god samarbeidspartner. Jeg har erfaring fra xxxx Barneskole, hvor jeg jobbet som lærerassistent i 1. klasse og i 5. Klasse. Der hjalp jeg elever som trenger tilrettelagt undervisning. Dette forbedret min tålmodighet og evnene til å trekke raske og gode beslutninger i uforutsette situasjoner.

Jeg skal søke i Bergen. Har også erfaring fra barnehage som jeg er utplassert i nå. Skal høre med dem om det er mulig å kanskje få plass der.

Men tuusen takk for svar NozMonster. Det hjalp virkelig! Men leverte du søknaden til barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Jeg skal søke i Bergen. Har også erfaring fra barnehage som jeg er utplassert i nå. Skal høre med dem om det er mulig å kanskje få plass der.

Men tuusen takk for svar NozMonster. Det hjalp virkelig! Men leverte du søknaden til barnehagen?

bare hyggelig!

nej, ikke i barnehage.. på en ungdomsskole med 10 rabiate utragerende ungdom med atferdsvansker og en så tung bagasje at jeg takker meg hellig for at jeg har den familien jeg har :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare hyggelig!

nej, ikke i barnehage.. på en ungdomsskole med 10 rabiate utragerende ungdom med atferdsvansker og en så tung bagasje at jeg takker meg hellig for at jeg har den familien jeg har :sukk:

Hehe. Men hvordan gjør du det med søknaden på Vigo? Skriver du bare der at du har en avtale med denne ungdomsskolen? Er man sikret lærlingplass dersom man har en slik avtale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærling som barne og ungdomsarbeider nå, søkte bare på Vigo jeg. Måtte på intervju og slikt, men fikk jobben. Men det er ikke bare-bare å få lærlingplass. Jeg hadde jobbet ganske hardt for å få greie karakterer og lite fravær på VGS..

Jeg hadde nok veldig flaks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vigo? :klo:

Vigo.no

Det er der det er vanligst å søke når man skal søke om videregående utdannelse. :) Er iallefall det jeg brukte alle tre årene jeg søkte om videregående skole, og når jeg søkte om lærlingeplass

Det er også der man får beskjed om man har kommet inn på noe, plass på venteliste og så videre. Blir som samordnaopptak.no..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigo.no

Det er der det er vanligst å søke når man skal søke om videregående utdannelse. :) Er iallefall det jeg brukte alle tre årene jeg søkte om videregående skole, og når jeg søkte om lærlingeplass

Det er også der man får beskjed om man har kommet inn på noe, plass på venteliste og så videre. Blir som samordnaopptak.no..

Det var i fossil tiden vi brukte vigo :fnise: . Nå er det et nytt sted de må inn vistnok, men hva det heter får gudene vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i fossil tiden vi brukte vigo :fnise: . Nå er det et nytt sted de må inn vistnok, men hva det heter får gudene vite.

Jeg har brukt vigo i år og tidligere år. Et det et nytt sted man skal søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærling som barne og ungdomsarbeider nå, søkte bare på Vigo jeg. Måtte på intervju og slikt, men fikk jobben. Men det er ikke bare-bare å få lærlingplass. Jeg hadde jobbet ganske hardt for å få greie karakterer og lite fravær på VGS..

Jeg hadde nok veldig flaks. :)

Jeg har null timer eller dager fravær, og et snitt på 4.6 før jul. Sånn sett så ligger jeg noen lunde bra ann, men er allikevel redd for å ikke få plass.

Men er det noen som vet om man har sikret plass dersom man har avtale med en lærebedrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

aaah, har aldri hørt om vigo før denne tråden jeg..

jeg tok bare med meg søknader å dro rundt å leverte dem.

og et skriv fra skolen som bevis på at jeg var på utkikk etter praksisplass på ekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaah, har aldri hørt om vigo før denne tråden jeg..

jeg tok bare med meg søknader å dro rundt å leverte dem.

og et skriv fra skolen som bevis på at jeg var på utkikk etter praksisplass på ekte.

Det tror jeg du bør sjekke opp i. Jeg er ganske sikker på at du må søke på vigo også. Men det kan selvfølgelig være annerledes her enn andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

Det tror jeg du bør sjekke opp i. Jeg er ganske sikker på at du må søke på vigo også. Men det kan selvfølgelig være annerledes her enn andre steder i landet.

trenger vel ikke skjekke det opp siden jeg fikk eg jobb på første forsøk uten vigo? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere tips til hvordan jeg skal skrive søknaden, og hva som er viktig å ha med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg søkte også direkte til bedriften og ikke på VIGO.

Men som sagt, det kommer sikkert ann på hvor i landet du søker. Vi må ihvertfall søke gjennom vigo. Hvis ikke, så får ikke barnehagen eller lærlingbedriften penger for deg, og da vil de ikke ha deg. Men det kan være annerledes andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk påbygg etter yrkesfag, så de får bare penger for det ene året uansett, i og med at jeg har brukt opp 3 år av ungdomsretten uansett. Men har jo kontrakt med et lærlingkontor, og fylkeskommunen, så tror nok de får penger uansett ;) Ellers hadde de ikke tatt inn noen. Og praksisen der er nok ganske lik uansett landsdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk påbygg etter yrkesfag, så de får bare penger for det ene året uansett, i og med at jeg har brukt opp 3 år av ungdomsretten uansett. Men har jo kontrakt med et lærlingkontor, og fylkeskommunen, så tror nok de får penger uansett ;) Ellers hadde de ikke tatt inn noen. Og praksisen der er nok ganske lik uansett landsdel.

Men her får vi kontakt med lærlingkontoret gjennom vigo. Og vi har fått beskjed fra kommunen som har vært på besøk på skolen at vi MÅ søke gjennom vigo. Hvis ikke får vi ikke lærlingplass. Så det er nok forskjellig fra sted til sted, selv om det kanskje ikke alltid er store forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...