Gå til innhold

Kan man trene bort isjas?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet at man kan trene ryggen/magen sterkere for å unngå ryggproblemer, men kan man trene bort isjas? Kjenner at det iler nedover føttene, den ene siden gir enkelte ganger etter og jeg har problemer med å gå på slutten av arbeidsdagen pga smerter i ryggen. Jeg har begynt å trene for å bedre ryggen, men den ilinga nedover benet er vel en nerve i klem/ isjas? Kan dette trenes bort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør først få en utredning før du starte med trening. Da kan det kartlegges hvor i ryggen problemet ligger.Har selv nå veldig ryggsmerter og har vært og kiropraktor jevnlig. De tar og bilder før de starter behandling. Nå er jeg blitt anbefalt og trene under oppsyn av en fysioterapeut for å få riktige øvelser. Kan nesten ikke gå etter arbeidstid. Det er ikke lurt og diagnosere seg sjøl om det er isjass. Og det er lett og ta feil øvelser og.. Få en diagnose hos legen før du starter trening for fullt .

Skrevet

Du kan ikke trene bort at nerven ligger i klem, men du kan trene bort konsekvensene av det. Det er stive og ømme muskler og slike ting.

Det er IKKE farlig å trene når man har vondt i ryggen, men det er hva man definerer som trening da ;) De fleste vil uansett ha en automatisk sperre på hva som er ok og ikke,for de fleste ønsker jo ikke å ha vondt ;)

Bevegelse er IKKE farlig.

Svømming, turer i ulendt terreng, dynamiske bevegelser.

Skrevet

Takk for svar begge to.

Jeg er ikke redd for å trene, og tror på en måte jeg kjenner om jeg gjør vondt verre. Har trent i et år hos fysioterapeut (ifm svangerskap og etter fødsel) pga bekkenløsning, men i høst hadde jeg ikke rett videre behandling så jeg har holdt det til egentrening etterpå, og har blitt en del bedre så jeg kommer meg gjennom arbeidsdagene. Da jeg hadde bekkenløsning hadde jeg også strålinger nedover bena, men dette føles ikke helt likt, derfor jeg trodde at dette er isjias, men såklart, jeg skal ikke stille min egen diagnose.

Jeg føler ikke det er så mye vits i å dra til lege (utredning tar vel litt tid også?), og siden jeg likevel trener på treningsstudio hpået jeg at jeg skulle fått fikset dette selv :gjeiper:

(jeg var sykemeldt så lenge i svangerskapet og har endelig begynt å jobbe igjen etter permisjon så sykemelding vil jeg ikke ha..!)

Skrevet

Har hatt endel problemer med det selv, og har funnet ut at knipeøvelser hjelper. Men de må tas på en spesiell måte: stående, rett i nedre del av ryggen (prøv å rette ut svaien i ryggen), stramme inn nedre del av magen for å rette ut svaien (du kjenner i ryggen når du er i riktig posisjon), og så holder du den posisjonen. Føttene må peke fra hverandre og knærne lett bøyd. Prøv å få kontakt med musklene rundt bekkenet, og så bruker du dem til å "løfte" opp kroppen.

Ikke jukse, prøv å bruke bare bekkenmusklene, ta det sakte så du har kontakt med dem hele tiden. Etter 20-50 løft så snur du føttene litt, og gjør det samme en gang til. Prøv forskjellige vinkler, man bruker litt forskjellige muskler baki der avhengig av fotvinkel, det vil du kjenne.

Virket i hvert fall på meg. Før kunne jeg gå i månedsvis med sterke smerter, dette tar det på 1-3 dager om du gjør det riktig, og fins ikke skadelig. Gjenta gjerne flere ganger om dagen, en uke så kan du slutte, på meg holder det et halvt år før jeg må ta neste runde :)

Skrevet

Har hatt endel problemer med det selv, og har funnet ut at knipeøvelser hjelper. Men de må tas på en spesiell måte: stående, rett i nedre del av ryggen (prøv å rette ut svaien i ryggen), stramme inn nedre del av magen for å rette ut svaien (du kjenner i ryggen når du er i riktig posisjon), og så holder du den posisjonen. Føttene må peke fra hverandre og knærne lett bøyd. Prøv å få kontakt med musklene rundt bekkenet, og så bruker du dem til å "løfte" opp kroppen.

Ikke jukse, prøv å bruke bare bekkenmusklene, ta det sakte så du har kontakt med dem hele tiden. Etter 20-50 løft så snur du føttene litt, og gjør det samme en gang til. Prøv forskjellige vinkler, man bruker litt forskjellige muskler baki der avhengig av fotvinkel, det vil du kjenne.

Virket i hvert fall på meg. Før kunne jeg gå i månedsvis med sterke smerter, dette tar det på 1-3 dager om du gjør det riktig, og fins ikke skadelig. Gjenta gjerne flere ganger om dagen, en uke så kan du slutte, på meg holder det et halvt år før jeg må ta neste runde :)

Hahaha høres helt rart ut! Men det skal jeg jammen meg prøve. Er godt kjent med bekkenbunnstrening så den er grei, men hvor lenge holder du om gangen? Jeg pleier å holde ca 10 sek, 15 rep. Ser for meg at 20-50 rep *2 er ganske hardt :gjeiper:

Håper du ikke lurer meg nå :fnise:

Skrevet

Jeg fikk trent opp ryggen min slik at prolapsen blir holdt i sjakk og derfor ikke klemmer på isjas nervene. Anbefaler NIMI, jeg har aldri blitt så raskt bra før!

Skrevet

Jeg fikk trent opp ryggen min slik at prolapsen blir holdt i sjakk og derfor ikke klemmer på isjas nervene. Anbefaler NIMI, jeg har aldri blitt så raskt bra før!

Hva er NIMI?

TS

Skrevet

Som svar til TS første post; både ja og nei. Har du en prolaps er det en skive som har lagt seg inntil isjiasnerven i ryggsøyla og det kan man ikke trene bort, men man kan trene coremuskulaturen til å lette på trykket på isijasnerven.

Skrevet (endret)

Dobbel post

Endret av Flair
Skrevet

Hahaha høres helt rart ut! Men det skal jeg jammen meg prøve. Er godt kjent med bekkenbunnstrening så den er grei, men hvor lenge holder du om gangen? Jeg pleier å holde ca 10 sek, 15 rep. Ser for meg at 20-50 rep *2 er ganske hardt :gjeiper:

Håper du ikke lurer meg nå :fnise:

He he he, ja, jeg er ond :lur: Neida, ingen luring her :fnise: Funker som f***, men stillingen mage /rygg er avgjørende. Gjør du det riktig vil du kjenne det i kjernemuskulaturen rundt ryggraden allerede mens du gjør øvelsene.

Antallet er ikke det viktigste, gjør det som kjennes bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...