Gå til innhold

Hofteleddsdysplasi som barn - problemer som voksen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble født med hofteleddsdysplasi, og brukte frejkas pute som baby.

Nå i voksen alder, og spesielt etter to tette svangerskap, har jeg innimellom fått problemer med hoften.

Det virker nesten som om den er "ute av ledd", og spesielt i noen stillinger får jeg smerter. Det sitter i den venstre hoften (samme som jeg hadde HLD i). Hvis jeg f.eks har datteren min på høyre hoften, kjenner jeg det godt. Kjenner det også godt når jeg står på huk.

Jobber deltid i hjemmesykepleien, og etter jobb har jeg fryktelige smerter.

Har plager med bekkenet også etter svangerskapene.

Noen som har vært borti det samme?

Er det noe å gjøre med det eller skal jeg bare la det gå seg til?

Smertene er ikke veldig sterke, men det er jo plagsomt. Er også redd for at det kan være noe som kan bli verre, men vil liksom ikke plage legen min for "ingenting" heller siden jeg ikke har så mye og ofte vondt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også hofteleddsdysplasi som barn, og fikk etterhvert mer plager også som voksen. Jeg gikk til legen og ble henvist til røntgen og fysioterapaut. Jeg har fått et treningsopplegg for rumpe og lår, som skal styrke opp muskulaturen og hjelpe til med å holde hofta stabil og i en riktig posisjon. I tillegg har jeg fått nålebehandling som har hjulpet veldig på å løse opp "overaktive" muskler. Dette har faktisk hjulpet meg masse og den siste tiden har jeg så og si ikke vært plaget!

Alternativet til en slik behandling er operasjon, hvor bein må sages over og vris i riktig posisjon. Ikke noe å trakte etter, men om man er veldig plaget, er det en løsning det også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...