Mamma1 Skrevet 4. februar 2012 #1 Skrevet 4. februar 2012 Jeg har hatt et jævlig 2011. Det begynte i februar 2011 med leamus over hele kroppen. I høst tok de mr av hode og ryggrad, emg og spinalpunksjon. Pluss alle slags blodprøver. Alt er fint. I november fikk jeg en hoven mandel som ikke ville gå bort. Går til legen og hun sier jeg har sopp i munnen. Går på mycostatin uten bedring. Er hos øre nese hals spesialist, han kikker og klemmer på halsen og sier jeg ikke har sopp. Er hos fastlegen igjen og hun sier også at jeg ikke har sopp og heller ikke kreft. De siste ukene kjenner jeg at jeg har en "klump" i halsen. Ubehagelig, men ikke vondt. Hva gjør jeg? Er livredd for kreft..
Zakuro Skrevet 4. februar 2012 #2 Skrevet 4. februar 2012 Jeg har hatt et jævlig 2011. Det begynte i februar 2011 med leamus over hele kroppen. I høst tok de mr av hode og ryggrad, emg og spinalpunksjon. Pluss alle slags blodprøver. Alt er fint. I november fikk jeg en hoven mandel som ikke ville gå bort. Går til legen og hun sier jeg har sopp i munnen. Går på mycostatin uten bedring. Er hos øre nese hals spesialist, han kikker og klemmer på halsen og sier jeg ikke har sopp. Er hos fastlegen igjen og hun sier også at jeg ikke har sopp og heller ikke kreft. De siste ukene kjenner jeg at jeg har en "klump" i halsen. Ubehagelig, men ikke vondt. Hva gjør jeg? Er livredd for kreft.. Yikes! Se en annen lege, få en andre, tredje og fjerde mening fra ulike leger. NOE er jo galt, og da må de finne ut av det.
Eliine Skrevet 4. februar 2012 #3 Skrevet 4. februar 2012 Du kontakter en annen lege / bytter fastlege og ber om full utredning, og ikke minst en skikkelig samtale for å hjelpe deg å sortere tankene dine og se på svarene fra prøvene du har tatt. Derfra vil en dyktig lege hjelpe deg med å legge opp løpet videre, og høyst sannsynlig kunne avkrefte alvorlig sykdom Prøv å senk skuldrene...Lykke til og god bedring
Mamma1 Skrevet 4. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 4. februar 2012 JJa, men nå har jeg vært hos to leger, to nevrologer og en øre nese hals spesialist. Det var forresten han som sa at jeg ikke hadde kreft.
Mamma1 Skrevet 4. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 4. februar 2012 LLeamusa har nesten forsvunnet forresten. Er bare halsen som er ekkel.
Mamma1 Skrevet 4. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 4. februar 2012 Det vet de ikke.. Øre nese hals legen mente at jeg kunne ha hatt en liten irritasjon i mandelen. Leamusa er de helt sikre på ikke skyldes noe nevrologisk. Kunne skyldes stress, men de vet ikke. I spinalpunksjonen så ser de jo på hvite blodceller, som sier fra om kreft, den var også helt normal. Sliter så jævlig..
Mamma1 Skrevet 4. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 4. februar 2012 Jeg ble ved en feiltakelse booket hos to ØNH-leger, den ene som jeg skrev om i forrige posten og den andre har jeg time hos i slutten av denne mnd. Dette vet ikke legene.om, men jeg har lyst til å bruke den siste timen også.. Er det feil? Har de forresten ultralyd hos slike leger? Da kunne de jo sett inni halsen min?
Eliine Skrevet 4. februar 2012 #9 Skrevet 4. februar 2012 Skjønner at det du har det vanskelig Må være helt pyton og gå rundt sånn...Når man er redd og urolig, så får man heller ikke fred.. Anbefaler deg å kontakte enda en lege, ta en skikkelig EU-godkjenning av kroppen.. grundig undersøkelse. Og utvidede blodprøver, hvis du ikke har tatt det nylig? Kan være en idèe å gå privat, men det er selvsagt dyrt Ofte får man mye bedre og raskere hjelp da, men forstår godt hvis man ikke har råd til det. Viktig at du ikke gir deg, følg magefølelsen din og stå på ditt, viktig å få avklart hva som er i veien med deg, slik at du kan bli frisk og få tilbake tryggheten og kontrollen over livet ditt igjen
Eliine Skrevet 4. februar 2012 #10 Skrevet 4. februar 2012 (endret) Overhodet ikke dårlig gjort av deg å bruke timen Hvis undersøkelsen er på polieklinikk ved sykehus så har de ultralyd tilgjengelig som de kan bruke Endret 4. februar 2012 av Eliine
Mamma1 Skrevet 4. februar 2012 Forfatter #11 Skrevet 4. februar 2012 JJa, men for å gå til privatlege, som volvat o.l. Fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha henvisning.. Tror de er drittleie av meg på legekontoret her. Men jeg blir jo aldri ferdig.. Så fort ett symptom nesten forsvinner så dukker det opp et annet. Er nok litt hypokonder også, men om det var symptomer som kommer av det, så burde de jo forsvinne snart.. Jeg er så sinnsykt redd at legen skrev ut sobril til meg i høst.
Mamma1 Skrevet 4. februar 2012 Forfatter #12 Skrevet 4. februar 2012 Overhodet ikke dårlig gjort av deg å bruke timen Hvis undersøkelsen er på polieklinikk ved sykehus så har de ultralyd tilgjengelig som de kan bruke Nei, det er ikke på sykehus. Isj.. Takk for svar.
Eliine Skrevet 4. februar 2012 #13 Skrevet 4. februar 2012 (endret) http://www.volvat.no/sentrene/timebestilling/?center=66 Du behøver ikke henvisning fra fastlegen. Gikk inn på volat.no, der kan man bestille time enkelt på nett Se link Endret 4. februar 2012 av Eliine
Gjest Vita Skrevet 4. februar 2012 #14 Skrevet 4. februar 2012 Du skriver at leamusen skyldtes stress sannsynligvis, og at du er utredet hos både nevrolog og ØNH-spesialist. Hva slags plager har du fra halsen? Hvis du er engstelig for at det er noe alvorlig galt og i tillegg er stresset, kan det kanskje være "globus hystericus" som det kalles, som plager deg. Jeg har hatt det selv. Det er et stress-symptom. KJennes som man har en klump i halsen, kan evt. kjennes som halsen snører seg sammen, men du klarer likevel å svelge og puste. Utrolig ubehagelig, men hos meg hjalp det kortsiktig å drikke små slurker vann, og på lang sikt å redusere stress og bekymringer i hverdagen. Vet ikke om det er slike plager du har, da.
Mamma1 Skrevet 4. februar 2012 Forfatter #15 Skrevet 4. februar 2012 Ok, da må jeg bare gjøre det.. Skal tro om de kan ta ul der. Eller om man må henvises enda en gang.
Eliine Skrevet 4. februar 2012 #16 Skrevet 4. februar 2012 Det gjør nok ingenting at det ikke er på syehus, de har nok tilgang til ultralyd / røntgen uansett. Dette ordner seg
Eliine Skrevet 4. februar 2012 #17 Skrevet 4. februar 2012 På volat har de helt sikkert det de behøver av utstyr
Mamma1 Skrevet 4. februar 2012 Forfatter #18 Skrevet 4. februar 2012 Du skriver at leamusen skyldtes stress sannsynligvis, og at du er utredet hos både nevrolog og ØNH-spesialist. Hva slags plager har du fra halsen? Hvis du er engstelig for at det er noe alvorlig galt og i tillegg er stresset, kan det kanskje være "globus hystericus" som det kalles, som plager deg. Jeg har hatt det selv. Det er et stress-symptom. KJennes som man har en klump i halsen, kan evt. kjennes som halsen snører seg sammen, men du klarer likevel å svelge og puste. Utrolig ubehagelig, men hos meg hjalp det kortsiktig å drikke små slurker vann, og på lang sikt å redusere stress og bekymringer i hverdagen. Vet ikke om det er slike plager du har, da. Ja, jeg håper jo at det er psykisk, men hvordan skal man finne ut det da? Jeg er ikke stresset syns jeg, ikke mer enn vanlig. Det kjennes ut som jeg er opphovnet på venstre side i halsen. Kjenner det ikke utenpå. Her hjelper ingenting.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå