Gå til innhold

Den store middagslisten!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har nå bestemt at vi skall lage en middags-liste for hele måneder og så skall jeg handle det meste som holder sig litt lengre og som en billigere i Sverige. Alt for at spare tid, penger og energi :)

(Unnskyld for dårlig norsk, må bli flinkere til jeg begynner på universitet om et par måneder. Rette meg GJERNE slik at jeg lærer!!! :)

Tror dere at vi kan lista opp en laaaaang middagsliste? Så mange ulike, enkle retter som mulig.

• 1. Korvstroganoff (pølsegryte?)
  • 2. Kjøttboller med brunsaus, potatis og tyttebærsyltetøy
  • 3. Spagetti og kjøttsaus
  • 4. Tomatsuppe med egg og makaroni (hjemmelaget!)
  • 5. Lasagne med massor av grønsaker i (squash, tomat, sopp etc)
  • 6. Taco

Æsj, står helt stille akkurat nå så er takknemlig til all hjelp. Sikkert flere som ønsker å ha en slik liste. Ikke skyt meg hvis det allerede finnes en slik liste (linke gjerne isteden for).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Laks med grønnsaker og potet/ris

pasta carbonara

chicken tandorii

tikka masala

koteletter, sopp, poteter/ris

fiskesuppe

Skrevet

Grønnsakssuppe med pølse

Grønnsakssuppe med torsk

Pizza

Kebabkjøtt m/tilbehør

Pytt-i-panne

Skrevet

Synes ikke det var så mange sunne forslag her for å være helt ærlig... Kebab, pølse, pizza, koteletter, pølsegryte....

• Liker 1
Gjest Bartenina
Skrevet

Kjøp inn kyllingfilet, svinekjøtt som kan strimles og grønnsaker, samt div wok-sauser så har dere tonnevis av middager :-D

Pai

sheperds pie

gryteretter

Skrevet

Tusen takk før forslag! :) Straks kommer samboere hjem og da skall vi skrive ned en laaang liste (nå har vi jo allerede en del fra her så det blir mye enklere da!) :)

Den som skrev at det ikke var sunn mat.. Jeg syns at man kan gjøre ALL mat sunn! Så lenge man bruker så mye fersk som mulig og ikke fabrikat. Hjemmelaget pizza kan være sunn den også, man kan fek bruke grov deig og ha masse grønnsaker på sammen med kylling. Ikke så usunn det?

Hvis man har salat til måltidene så blir det jo også sunnere? Man trenger ikke å bruke fløte/ creme fraiche til ALT! Eller du kanskje tilhører de som syns at sunt skall vara like med ingen mat? Du må jo huske at det er den som lager det som bestemmer hvor sunt det blir :) Det finnes så mange forskjellige oppskrifter på samme type matrett at det ikke er mulig at si at en rett ikke er sunn.

Tacos lager jeg uten rømme og liknende. Da er det bare masse grønnsaker (sunt) med kyllingdeig (sunnere enn kjøttdeig). Til det har vi "Guacamole" UTEN rømme (sunt) og cottage cheese (sunnere). Ikke brød. Kanskje du ikke regner dette som tacos men det gjør vi og da blir det jo sunt allikevel :)

Hvis dere har flere egne vrier på måltidene for å få dem sunnere så kan vi jo dele dette også. Alltid spennende med nye vinkler på ting og tang :)

• Liker 1
Skrevet

Fiskegrateng

Lapskaus (kjøtt eller pølser)

Lasagne

Fisk i alle varianter.

Kjøper du kyllingfilet, bacon og svinekjøtt så har du til gryteretter, wok mm.

Skrevet

Fiskegrateng

Er det enkelt at gjøre helt selv, hvis noen har laget det selv? Har aldri testet men skal bli flinkt nå :) Hvilken fisk er best at ha i granteng? Fisk for meg er vanskelig, vi åt aldri fisk hjemme så jeg sliter litt med å komme på ideer med det. Laks er det ende det går i, godt men utrolig kjedelig etterhvert!

Skrevet

- Kjøttboller med poteter og saus

- Raspekaker med gulrøtter og bacon/pølse&/kjøtt

- Grøt

- Gryterett

- Blomkålsuppe

- Pannekaker

:spise:

Gjest Levitate
Skrevet

Kan gi oppskrift på en meeeeget god Wok!

Det du trenger er:

- 1 pose Thai wok (finnes i poser i frysedisken)

- 2 pakker Mr. Lee nudler (eller om du tenker økonomisk, kjøp en 5-pakning nudler fra First Price og bruk 2 av dem)

- 1 pakke kyllingkjøttdeig (tenker du økonomisk nok engang, den billigste kjøttdeigen du finner)

- 2 poser Blue Dragon Chop Suey wok saus (blå pose som du finner blant alle de andre sausene og dressingene i butikken)

Fremgangsmåten er enkel, stek først kjøttdeigen, sett den til side, steik Thai woken mens du koker nudlene. Deretter blander du alt dette sammen i en gryte sammen med Wok sausen. Det er så godt, og så mettende!

Skrevet

Synes ikke det var så mange sunne forslag her for å være helt ærlig... Kebab, pølse, pizza, koteletter, pølsegryte....

Det er jo hva man gjør det til. En pizza trenger ikke å være usunn, ser ikke helt forskjellen på en grov pizzabunn med hjemmelaget tomatsaus, ost og skinke og en grov brødskive med ost og skinke. Så mye mer usunt er det ikke. Ikke at jeg spiser brød, men man kan fint gjøre slike matretter sunnere.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Levitate
Skrevet

Er det enkelt at gjøre helt selv, hvis noen har laget det selv? Har aldri testet men skal bli flinkt nå :) Hvilken fisk er best at ha i granteng? Fisk for meg er vanskelig, vi åt aldri fisk hjemme så jeg sliter litt med å komme på ideer med det. Laks er det ende det går i, godt men utrolig kjedelig etterhvert!

Torsk og hyse er kjempe godt i fiskegrateng! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...