Gå til innhold

Hvilken Cava skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal på en fest idag, og skal snart dra innom vinmonopolet på vei til festen.

Jeg tenker å kjøpe cava, for det har mange anbefalt meg, men jeg aner egentlig ikke hva det er - er det champagne?

Og hvilken Cava skal jeg velge?

Vil ha en med lav %, og som er billig.

Noen som kan hjelpe? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cava er en musserende vin, noe champagne også er. Navnet kommer av hvor det er produsert. Champagne er produsert i Champagne-distriktet i Frankrike, Cava er spansk, prosecco er italiensk.

Hvilken du vil ha er litt verre, siden vi ikke vet hva du liker (tørr, søt, fruktig, etc.). De på polet er kjempeflinke, så du kan jo spørre der?

• Liker 1
Skrevet

Cava er en musserende vin, noe champagne også er. Navnet kommer av hvor det er produsert. Champagne er produsert i Champagne-distriktet i Frankrike, Cava er spansk, prosecco er italiensk.

Hvilken du vil ha er litt verre, siden vi ikke vet hva du liker (tørr, søt, fruktig, etc.). De på polet er kjempeflinke, så du kan jo spørre der?

Takk for spennende info! :)

Jeg er nybegynner, så vil vel ha noe som er for nybegynnere? Jeg elsker smaken av brusene Mozell og fruktchampagne, så vil vel ha noe sprudlende som smaker litt søtt og litt syrlig?

Ja, jeg kan sikkert spørre på polet, men vil være litt forberedt :fnise:

Skrevet

Helt i orden å si at man skal drikke det for første gang, altså. Da finner de ikke frem cava-for-viderekommende-flaska til deg, men finner trolig noe som er lett å like. Og søtt og syrlig er fine ord å spørre etter - da vet de hva du vil ha. :)

Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

cava er spanias svar på champagne kan man si :)

jeg er veldig glad i cava, og har likt alle jeg har smakt untatt en. jeg husker ikke helt hva den heter, men jeg husker at den hadde blå ettikett og kostet 107 kr- så den anbefaler jeg deg ikke ts :fnise:

min favoritt har rød etikett og kostet 98 kr :jepp: kanskje det ikke sier deg så mye om du går på et pol med masse utvalg, men de polene jeg har vært på, har ikke særlig stort utvalg med cava..

neste gang skal jeg teste ut rosè cava! :popcorn:

Endret av NozMonster
Skrevet

Hva med Brut? Hva er det?

Skrevet

Hva med Brut? Hva er det?

Brut brukes om tørre viner, såvidt jeg husker. :)

Skrevet

Brut betyder ekstra tørr

Sec er tørr

Demi-sec er halvtørr.

Tørr betyder at det er lide restsukker efter gjæringen - altså lide sødme i smaken. Musserende viner bør ikke være for søde efter min gane, men det er jo smak og behag.

Spør på vinmonopolet, de har god ekspertise, og kan hjelpe deg å velge noe som passer din smak. Hvis det fortsatt er vanskelig, kommer jeg gjerne med noen anbefalinger her.

• Liker 1
Skrevet

Den med blå etikett er en favoritt blant alle jeg kjenner, så det er nok smak og behag. Vi er nok dog litt eldre enn Noz Monster og liker tørre viner.

Anbefaler deg å ikke kjøpe en søt vin, det er oppskriften på å bli dårlig.

• Liker 2
Skrevet

Brut betyder ekstra tørr

Sec er tørr

Demi-sec er halvtørr.

Ja, sånn var det ja. *kjenner at jeg kan mer om whisky og øl enn om vin*

Skrevet

Soler Jové Brut Reserva pleier jeg å kjøpe hvis jeg trenger noe friskt som aperitif eller lignende. Koster rundt 100-lappen og er en av de bedre jeg har smakt til den prisen.

Hvis du liker søtt skvip (;) ) og ikke har smakt så mye musserende før, kan kanskje Martini Asti være greit. Jeg likte det godt når jeg begynte å drikke alkohol, nå blir det altfor søtt. Men tror den også ligger rundt 100-lappen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...