Gå til innhold

Jobbe sammen med familien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Er det noen her inne som har jobbet sammen med familien i en familiebedrift?

Moren min driver en salong, og ønsker virkelig at jeg skal begynne å jobbe der sammen med henne. Vi har ett veldig godt forhold, og er veldig åpne og ærlige mot hverandre begge to.

Jeg syns det virker veldig interessant, men lurer veldig på hvordan det vil bli å jobbe med moren min. Jeg bor på en måte hjemme enda også, selv om jeg har en egen leilighet. Så vi bor litt "oppå" hverandre allerede, for så å jobbe sammen. Jeg skal prøve å få flyttet snart da.

Og den verste tanken av de alle, hva om jeg jobber der noen år, hun trekker seg fordi hun ikke har energi og kapasitet lenger og lar meg få ansvaret, for så å finne ut at det ikke var noe for meg allikevel. Og at jeg da vil ha en annen jobb? :S

Huff, mye å tenke på dette. Siste jeg vil er jo å skuffe min snille og gode mamma :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i en familiebedrift sammen med mannen min og svigerfamilien. Det går helt fint for oss, men man skal tenke på en del fallgruber og helst avklare en del ting på forhånd. Dette gjelder både for deg som arbeidstaker og din mor som arbeidsgiver:

1. På jobb er man kolleger, ikke familiemedlemmer.

Dette betyr at man ikke kan gå rundt og være sure på hverandre for smådetaljer hverken i arbeidslivet eller privat i flere dager i strekk.

Når man jobber og lever sammen er det nesten ikke til å unngå at man tar med seg jobben hjem, i alle fall mentalt. Det kan være greit nok, men husk at du ikke har samme mulighet til å lufte ut tanker om "den teite sjefen" eller "dumme ting på jobb som burde vært gjort annerledes" når du er hjemme.

2. Den som er leder/eier/sjef har ansvaret, akkurat som i enhver annen jobbsammenheng. Det du ikke ville tatt opp med en hvilken som helst annen sjef, bør du heller ikke ta opp med moren din i jobbsammenheng.

Samtidig gir det masse glede å kunne skape eller utvikle noe sammen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i en familiebedrift, men jeg jobber på samme sted som min far. Det går helt greit, siden han ikke har en ledende stilling. Men det er litt slitsomt for de andre familiemedlemmene, siden vi snakker en del om jobben på fritida :fnise:

MEN, sjefen har to døtre på jobben. De gjør ikke jobben sin, de er treige og de tar fra andre jobb (sjefen ber heller de om å komme på jobb fremfor de andre vikarene som har vært der lengre). Siden de er så treige og ikke gjør jobben sin fører det til mye frustrasjon hos oss andre, og sjefen ser ikke problemet. Ingen tør å si rett ut hvor håpløs situasjonen er, i frykt for at vi skal miste enda flere timer. Hadde det vært jeg som har vært håpløs i jobben, så hadde jeg i alle fall fått hørt det, og jeg hadde ikke fått fortsette. (Sjefen står som en hauk og følger med de andre og kjefter på dem om de ikke er raske nok).

Så vær forsiktig med å ta deg jobb der et familiemedlem er sjef, da det kan skape frustrasjon og dårlige forhold til de andre ansatte. Vær også obs på gode gamle "barnet mitt er perfekt".

I tillegg: mange blir sure om noen blir ansatt pga slektskap (og bekjentskap for den del). Kanskje det er noen mer kvalifiserte som kunne tenke seg jobben, og da blir ikke du populær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...