Gjest Anonym Skrevet 3. februar 2012 #1 Skrevet 3. februar 2012 Jeg og mannen skal separeres og prøver å samarbeide best mulig med tanke på barna. Vi ønsker begge å ha barna så mye som mulig, og ser litt på forskjellige ordninger. Noen tipset meg om at det var mulig å "dele" barna på papiret, at de har vær sin bostedsadresse, men har 50 % samvær med den andre forelderen og vise versa... Er det noen som kan belyse fordeler og ulemper med dette? Tenker litt på om det kan by på praktiske utfordringer for barna i ettertid? De er nå 3 og 5 år. 1
Gjest Dorey Skrevet 3. februar 2012 #2 Skrevet 3. februar 2012 Jeg håper dere har tenkt å la barna være sammen hele tiden?
Gjest Anonym Skrevet 3. februar 2012 #3 Skrevet 3. februar 2012 Jeg håper dere har tenkt å la barna være sammen hele tiden? Ja selvfølgelig
Gjest Dorey Skrevet 3. februar 2012 #4 Skrevet 3. februar 2012 Det var da enda godt Jeg har ingen råd å komme med til deg desverre, men ønsker dere lykke til!
ViljaH Skrevet 3. februar 2012 #5 Skrevet 3. februar 2012 Jeg kjenner en familie hvor en slik løsning ble valgt, foreldrene tok foreldreansvar for hvert sitt barn, mens barna i praksis var samme sted hele tiden. Jeg tror de hadde en 60/40 modell på hvert av barna, en hver. Ingen bidrag ble betalt, foreldrene var økonomisk ansvarlig for hvert sitt barn. Da løsningen ble valgt, hørtes den lur ut. I ettertid, nå som barna er voksne, ser jeg at det ledet til forskjellsbehandling mellom barna. Mor hadde mindre penger enn far, så "hennes" barn fikk mindre goder enn søskenet som var "fars" barn. Eks. Mors barn måtte slutte på piano og svømming da mor ikke ville betale, mens fars barn gikk på langrenn som var temmelig utstyrs-intensiv, hadde slalom-utstyr og snowboard osv, ble kjørt hit og dit for konkurranser. Så dere må iallefall velge en modell som gir barna lik behandling og tilgang på goder. 7
Gjest Marmot Skrevet 3. februar 2012 #6 Skrevet 3. februar 2012 (endret) Dersom dette er noe dere vurderer for å få stødnader som aleneforeldre begge to, kan dere ikke ha 50/50, da regnes man ikke som aleneforsørger. Skal det være noe som helst poeng i å gjøre det på den måten, må dere ha et barn 40/60 og det andre barnet 60/40. Å skrive dette på papiret (for å få stønader som ekstra barnetrygd) og gjennomføre noe annet i praksis, er en straffbar handling. Endret 3. februar 2012 av Marmot 1
Lexandra Skrevet 3. februar 2012 #7 Skrevet 3. februar 2012 Burde vært mere kontroller ovenfor slike som prøver seg på slike prdninger.. Dette er ren trygdesvindel.. noe som praktiseres i stor stil.. Rart betaler mye i skatt i norge? 2
smilo Skrevet 3. februar 2012 #8 Skrevet 3. februar 2012 Dette var en løsning som vi fikk anbefalt fra ansatte i NAV, så jeg klarer ikke å se at det er straffbart. Men som nevnt over her så er det verdt å vurdere om dette kan gi forskjellsbehandling av ungene.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #9 Skrevet 3. februar 2012 Dette var en løsning som vi fikk anbefalt fra ansatte i NAV, så jeg klarer ikke å se at det er straffbart. Men som nevnt over her så er det verdt å vurdere om dette kan gi forskjellsbehandling av ungene. Om du klarer å se det eller ikke, er ikke relevant. Blir du tatt, blir du straffet. 2
Gjest Marmot Skrevet 3. februar 2012 #10 Skrevet 3. februar 2012 Dette var en løsning som vi fikk anbefalt fra ansatte i NAV, så jeg klarer ikke å se at det er straffbart. Men det er det faktisk, fordi du utgifr deg for å være eneforsørger når du ikke er det i realiteten. Når NAV anbefaler slike løsninger, mener de forhåpentligvis at man faktisk skal ha barna 40/60 hver.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2012 #11 Skrevet 3. februar 2012 Dette var en løsning som vi fikk anbefalt fra ansatte i NAV, så jeg klarer ikke å se at det er straffbart. Men som nevnt over her så er det verdt å vurdere om dette kan gi forskjellsbehandling av ungene. Det er trygdesvindel, men vanlig og utbredt!
ViljaH Skrevet 3. februar 2012 #12 Skrevet 3. februar 2012 Om du klarer å se det eller ikke, er ikke relevant. Blir du tatt, blir du straffet. Tatt for hva? Å la barna vokse opp som søsken ved at de er i samme hus stort sett hele tiden? Å la barna når de er halvstore gå mellom hjemmene som de vil? Foreldrene i eksemplet gjorde det som en praktisk ordning, ikke for å svindle NAV. Da slapp de å krangle om penger, bidrag, er den nye sykkelen innenfor eller utenfor bidraget. Disse foreldrene har den type jobber hvor det er idiotisk å bli tatt for trygdesvindel. Man er vel ikke aleneforelder når man deler omsorg og ansvar for ungene..
Gjest Marmot Skrevet 3. februar 2012 #13 Skrevet 3. februar 2012 Uansett hva intensjonene er, er det fremdeles trygdesvindel om man mottar stødnader som enslig forsørger uten å være det. Om man ikke mottar eks. ekstra barnetrygd, kan man jo gjøre som man vil selv. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #14 Skrevet 3. februar 2012 Tatt for hva? Å la barna vokse opp som søsken ved at de er i samme hus stort sett hele tiden? Å la barna når de er halvstore gå mellom hjemmene som de vil? Foreldrene i eksemplet gjorde det som en praktisk ordning, ikke for å svindle NAV. Da slapp de å krangle om penger, bidrag, er den nye sykkelen innenfor eller utenfor bidraget. Disse foreldrene har den type jobber hvor det er idiotisk å bli tatt for trygdesvindel. Tatt for trygdesvindel selvfølgelig! Man er vel ikke aleneforelder når man deler omsorg og ansvar for ungene.. Nei, nettopp? Og derfor er det galt å føre opp en 60/40-deling om den ikke er reell.
smilo Skrevet 4. februar 2012 #15 Skrevet 4. februar 2012 Mulig det er trygdesvindel, men da synes jeg det er feil av ansatte i NAV å foreslå den løsningen.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #16 Skrevet 4. februar 2012 Jeg ville godt for en 60/40 løsning. For å utjevne den økonomiske forskjellen så kan dere betale barnebidrag til hverandre.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2012 #17 Skrevet 4. februar 2012 Del 60-40, bli enige om fordeling av utgifter, et møte 2 ggr i året hvor dere blir enig om hvem som betaler hva.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. februar 2012 #18 Skrevet 4. februar 2012 Man velger en slik ordning fordi en da får skatteklasse 2 for begge foreldre. I tillegg har en da krav på en ekstra barnetrygd for hver sitt barn. Ergo er det både skatte- og trygdesvindel. Det er altså ikke noe en velger til beste for barna utover det økonomiske incentivet. Foreldre som vil det beste for barna sine og som ikke vil krangle om penger eller bidrag velger delt foreldreansvar for alle sine barn og 50/50 samværsordning. Da deler man skatteklasse 2 slik at man har den annethvert år, og en har ikke krav på en ekstra barnetrygd.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2012 #19 Skrevet 4. februar 2012 Hvorfor er det galt om barne ikke er sammen 100% av tiden?? Vi har "delt" barna, slik at de har ett par dager alene, fungerer utmerket. Nå skal det siies at den yngste har noen spesielle behov og med denne løsningen har man både tid til å følge opp dette, samt å følge opp den eldste som lett kan komme litt på utsiden pga den andre. Bege våre barn ble mer harmoniske av dette og den eldste er mer tolmodig med den yngste en før...
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2012 #20 Skrevet 5. februar 2012 Begge foreldre har krav på en ekstra barnetrygd og det foregår åpent det er fullt lovlig. Vet om de som har delt barn med hver sim bostedadr, dette i stedet for delt bosted da de får en esktra barnetrygd hver.Begge for skattekl.2. Det blir ca 2000 kr. i mnd.på hver av foreldre. De sammerbeider godt. De tjener begge godt over 6 g. så ville ikke ha mottatt noen overgangsstønad om delingen var 40/60. Men ser at noen vil tjene på 40/60 delingen pga. støtteordninger. Det er forøvrig feil i mitt hode at utgangspunktet for regler er en annen deling en 50/50. Det burde ikke være noen automatikk i støtteordninger for foreldre som ikke bor sammen med felles barn. Det burde evt.være behovsprøvd vært enkelt tilfelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå