Gå til innhold

Psykisk ustabil?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei nå mått jeg legge ut et emne her!

Jeg skal gjøre denne historien kort for dere.

Jeg har i mange år vært deprimert og ser ikke noe særlig mening med livet. Har drevet med selskading som barn/ungdom. (har aldri vært innlagt)

Det jeg nå lurer på er om hva som skjer oppe i hodet? Har den siste tiden hatt MANGE mareritt om natta, ser masse ekkle bilder i hodet og en fæl stemme kommer snikende inn innimellom :S Får ekstremt mye skelvinger og pulsen øker når jeg er i den "lille bobla", svetter og rister.

Jeg blir utrolig redd når dette skjer. Prøver og koble ut og "gjøre noe annet". Men dette fungerer overhode ikke.

Jeg går til behandling på dps. MEN ... Jeg har ikke klart å fortelle psykologen om dem stemmene :S Har akkurat fått diagnosen Panikkangst lidelse og manisk depressiv. Hvordan bør jeg gå fram? Er dette noe jeg må innlegges for?

Jeg gir snart opp... Blir redd meg selv. redd alt!!!

Hva skal jeg gjøre? :tristbla: Dette innlegget blei sikkert bare rot.

Men håper på noen svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må fortelle om det.

Det skal veldig mye til å bli innlagt mot sin vilje, så ikke vær redd for det.

Skrevet

Jeg går også på DPS og har fått diagnose Bipolar Lidelse (altså, manisk depressiv). I tillegg har jeg også sannsynligvis panikkangst. Du skal vite at det du opplever skyldes det du har og ikke hva du ER. Det er skummelt og fælt, men det er ikke farlig! Har du snakket om medisiner? Lamictal, for eksempel? Og metoder for å takle panikkanfallene når de kommer?

Skrevet

Jeg går også på DPS og har fått diagnose Bipolar Lidelse (altså, manisk depressiv). I tillegg har jeg også sannsynligvis panikkangst. Du skal vite at det du opplever skyldes det du har og ikke hva du ER. Det er skummelt og fælt, men det er ikke farlig! Har du snakket om medisiner? Lamictal, for eksempel? Og metoder for å takle panikkanfallene når de kommer?

Har gått på dps i 4 uker,så vi har ikke kommet ordentlig i gang ennå. Tar litt tid å bli kjent og fortelle om "hele livet".

Jeg vil helst ikke gå på noen medisiner, har snakket med psykologen om dette, da jeg brukte mye medisiner før. JEG vil klare og bli frisk uten medisiner. Vil ikke at medisinene skal gjøre meg "frisk". Vet åssen det er og slutte på tabletter, ikke lett. Og man er tilbake til der man starta bare enda værre. Så jeg har sagt klart å tydlig ifra til psykologen at han skal hjelpe meg, ikke tablettene!

Skrevet

Har gått på dps i 4 uker,så vi har ikke kommet ordentlig i gang ennå. Tar litt tid å bli kjent og fortelle om "hele livet".

Jeg vil helst ikke gå på noen medisiner, har snakket med psykologen om dette, da jeg brukte mye medisiner før. JEG vil klare og bli frisk uten medisiner. Vil ikke at medisinene skal gjøre meg "frisk". Vet åssen det er og slutte på tabletter, ikke lett. Og man er tilbake til der man starta bare enda værre. Så jeg har sagt klart å tydlig ifra til psykologen at han skal hjelpe meg, ikke tablettene!

Såklart tar det lang tid å bli kjent for en ny psykolog, så ingenting å forhaste seg med :) Brukte du antidepressiva før? Hvis du er bipolar har overlegen min sagt at dette ikke funker like bra og kan gi verre bivirkninger. Lamictal er en helt annen medisin enn antidepressiva, siden det er en medisin mot epilepsi og stabiliserer humøret istedet for å "tvinge" det opp. Håper ikke jeg surrer i hva jeg skriver nå, dette er bare hva jeg syns å huske min egen overlege har sagt. Er man bipolar har man en ustabilitet i hjernen, det gir lite bivirkninger ift. til andre medisiner mot psykiske lidelser og er lettere å slutte på, enda man kanskje kan svinge litt når det som holder en jevn plutselig kuttes. Men jeg syns det er en veldig god innstilling å ville gjøre det uten medisiner! og det er nok fult mulig, det også :) Men om du er så ille at du FØLER at du må legges inn, da anbefaler jeg deg å hvertfall snakke om medisiner. Og det med stemmene er ikke noe du MÅ legges inn. Det skal endel til før man blir tvunget (er hvertfall slik det skal være), og er ikke som at du automatisk blir hentet på døra om du innrømmer stemmer.

Gjest Psykstud
Skrevet

Kan tenkes det er slitsomt med terapien, og at det er det som merkes. Stemmer og tankespinnet høres veldig ut som hypoman eller manifase.. Ikke noe du har hatt før i disse fasene?

Skrevet

Viss det er vanskeleg å fortelje psykologen om dette, så kan det vere lurt å skrive det ned. Mykje enklare å gje han/henne eit ark, enn det er å måtte leite fram orda medan ein sit der :)

Uansett må du ha lukke til! Det er ein lang og tung veg å gå, men det er verd alt slitet, berre ein orkar. :klemmer:

Skrevet

Kan tenkes det er slitsomt med terapien, og at det er det som merkes. Stemmer og tankespinnet høres veldig ut som hypoman eller manifase.. Ikke noe du har hatt før i disse fasene?

Stemmene og "bildene" har kommet dem siste 7 mnd. Ordentlig hvemmlig. Blir så redd :( off syntes alt er slitsom nå :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...