Gå til innhold

Betalingsanmerkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg hadde en litt uheldig opplevelse idag...skulle kjøpe ny seng, men fikk avslag på søknad om brukskonto på den butikken jeg var på..

Har vært uheldig noen ganger, og fått inkassovarsel fra banken min (kredittkort), men alltid gjort opp for meg, og har aldri hørt at saken har gått videre etter det.

Dama fra banken sa at pga disse inkassovarslene som hun anså som dårlig erfaring for dem, gjorde at de desverre ikke kunne hjelpe meg..

Jeg forstår jo det, men betyr dette at jeg også har betalingsanmerkninger?? Jeg trodde ikke man fikk det, visst ikke saken faktisk gikk videre til inkasso...Så lenge man betalte når man fikk varsel? Betyr dette at jeg ikke vil kunne få lån andre steder f.eks??

Grunnen til inkassovarslene var at jeg var ung og dum(standard:p), pluss at jeg ikke hadde stabil inntekt..nå har jeg fast stilling, og stabil inntekt..

Så er det noen som vet?

Skrevet

Hei! Jeg hadde en litt uheldig opplevelse idag...skulle kjøpe ny seng, men fikk avslag på søknad om brukskonto på den butikken jeg var på..

Har vært uheldig noen ganger, og fått inkassovarsel fra banken min (kredittkort), men alltid gjort opp for meg, og har aldri hørt at saken har gått videre etter det.

Dama fra banken sa at pga disse inkassovarslene som hun anså som dårlig erfaring for dem, gjorde at de desverre ikke kunne hjelpe meg..

Jeg forstår jo det, men betyr dette at jeg også har betalingsanmerkninger?? Jeg trodde ikke man fikk det, visst ikke saken faktisk gikk videre til inkasso...Så lenge man betalte når man fikk varsel? Betyr dette at jeg ikke vil kunne få lån andre steder f.eks??

Grunnen til inkassovarslene var at jeg var ung og dum(standard:p), pluss at jeg ikke hadde stabil inntekt..nå har jeg fast stilling, og stabil inntekt..

Så er det noen som vet?

Du trenger ikke å ha betalingsanmerkning, men det oppdager du uansett om noen dager når du får gjenpartsbrev av kredittsjekken.

Hvis du ikke har betalingsanmerkning kan du ha fått avslag på kjøpekortet pga. egenerfaringen banken som tilbyr dette kortet har på deg fra tidligere.

Skrevet

Så er det noen som vet?

Du trenger ikke å ha betalingsanmerkning, men det oppdager du uansett om noen dager når du får gjenpartsbrev av kredittsjekken.

Hvis du ikke har betalingsanmerkning kan du ha fått avslag på kjøpekortet pga. egenerfaringen banken som tilbyr dette kortet har på deg fra tidligere.

Skrevet

Men det var tydeligvis en kundekonto hos den aktuelle butikken det gjaldt? Om jeg forstod riktig?

Hvordan kunne butikken finne utav det når ts faktisk ikke hadde betaligsanmerkninger, kun purringer? Jeg får ofte purringer, men gjør alltid opp for meg. Ble litt stressa nå. :sjenert:

Skrevet

Jeg har ikke bare fått purringer, men også varsel om at saken KAN gå til innkasso, om jeg ikke gjør opp for meg..Å det har jeg jo gjort. Å de feilene står jeg for, men er jo nå redd for at alle andre banker skal sky meg, i tilfelle innkassovarsel er det samme som anmerkning..!:(

Skrevet

TS her. Ja om jeg ikke husker helt feil, så sa den damen jeg snakket med at de så at jeg hadde kredittkort hos dem, og at det hadde vært en del sene betalinger og innkassovarsel,så det var en dårlig erfaring for dem. Jeg forsto det ikke slik at hun sa innkasso"saker"...For jeg er nesten 100% sikker på at det aldri har gått så langt.( Kjenner bare jeg er usikker på alt akkurat nå).

Skrevet

Jeg har ikke bare fått purringer, men også varsel om at saken KAN gå til innkasso, om jeg ikke gjør opp for meg..Å det har jeg jo gjort. Å de feilene står jeg for, men er jo nå redd for at alle andre banker skal sky meg, i tilfelle innkassovarsel er det samme som anmerkning..!:(

Men kan du forklare saken litt bedre? Hva var det nøyaktig du søkte om? Kredittkort i banken eller kundekonto hos møbelkjeden?

Jeg har fått maaange inkassokrav i mitt liv, men har alltid hatt "intet negativt funnet" når noen har foretatt kredittsjekk. Når høres jeg ut som ei som makser ut alle mulige kredittkort og er kandidat til luksusfellen, men det er jeg ikke altså :P Har kontroll på økonomien, men glemmer ofte en regning om jeg ikke tar den med en gang. Og kredittsjekk foretas jo når man feks skal ha telefonabonnement, bredbånd og rikstv.

Har forresten ikke kredittkort engang ;)

Skrevet

TS her. Ja om jeg ikke husker helt feil, så sa den damen jeg snakket med at de så at jeg hadde kredittkort hos dem, og at det hadde vært en del sene betalinger og innkassovarsel,så det var en dårlig erfaring for dem. Jeg forsto det ikke slik at hun sa innkasso"saker"...For jeg er nesten 100% sikker på at det aldri har gått så langt.( Kjenner bare jeg er usikker på alt akkurat nå).

Damen i banken? Så det var et forbrukslån i banken du søkte om?

Det kan stemme om det er banken som sier dette, for de har jo oversikt over din betalingshistorie hos de. Men det høres ikke riktig ut om det er en butikk som har fått vite at du har fått purringer. For da har du fremdeles ikke betalingsanmerkninger. Kanskje du rett og slett bare kan bytte bank. "Truer" du med det får du nok lånet du trenger.

Skrevet

Er det ikke sånn at hvis man får et inkassokrav og betaler med det samme så får man ikke betalingsanmerkning? Og hvis man får en anmerkning skal den slettes med det samme man har gjort opp for seg?

Blir litt stressa her nå.. Fikk et inkassokrav en gang (betalte umiddelbart), og skal i gang med å søke lån nå.

Skrevet

Åååh...ja,nå kjente jeg at jeg ble litt lettere...For ja,det var en brukskonto i møbelkjeden jeg skulle ha, og da kontaktet de banken, som tilfeldivis var samme bank som jeg har...Så banken hadde jo historikken min framfor seg. Når dama i butikken fikk bedskjed om at søknaden min ble avslått på pcn, ringte hun banken, for hun trodde kanskje de kun var ute etter dokument på at jeg nå hadde fast jobb. Men de ba da om å få snakke med meg, og da fortalte de hvorfor jeg fikk avslag..så møbelkjeden fikk ikke vite noe..Men herregud,de skjønte nok hvor landet lå...FLAUT...For jeg tenkte ikke på at dette ville skje,ettersom jeg har gjort opp for meg..! Jeg har jo ren samvittighet nå. Også bare..svusjh.. Så man kan altså få maaange innkassovarsler, og alikevell være kredittverdig??=)Ikke at jeg har så mange, og har planlagt å få flere,men..=) Det hadde vært ok å vite at jeg ikke er uglesett.. Jeg var redd jeg kom til å få meg en knekk nå..For dette er jo lenge siden, og nå har jeg kontroll.

Skrevet

Åååh...ja,nå kjente jeg at jeg ble litt lettere...For ja,det var en brukskonto i møbelkjeden jeg skulle ha, og da kontaktet de banken, som tilfeldivis var samme bank som jeg har...Så banken hadde jo historikken min framfor seg. Når dama i butikken fikk bedskjed om at søknaden min ble avslått på pcn, ringte hun banken, for hun trodde kanskje de kun var ute etter dokument på at jeg nå hadde fast jobb. Men de ba da om å få snakke med meg, og da fortalte de hvorfor jeg fikk avslag..så møbelkjeden fikk ikke vite noe..Men herregud,de skjønte nok hvor landet lå...FLAUT...For jeg tenkte ikke på at dette ville skje,ettersom jeg har gjort opp for meg..! Jeg har jo ren samvittighet nå. Også bare..svusjh.. Så man kan altså få maaange innkassovarsler, og alikevell være kredittverdig??=)Ikke at jeg har så mange, og har planlagt å få flere,men..=) Det hadde vært ok å vite at jeg ikke er uglesett.. Jeg var redd jeg kom til å få meg en knekk nå..For dette er jo lenge siden, og nå har jeg kontroll.

Jeg hadde også blitt overrasket om jeg var deg. Men dette betyr jo at du kan slite med et fremtidig huslån i denne banken, så da må du bytte bank.

Gjest annemor30
Skrevet

MEn inkassovarsler blir jo ikke registrert som dårlig betalingsevne/vilje? Det må vel en sak gjennom namsmannen for å få en betalingsanmerkning?

Skrevet

MEn inkassovarsler blir jo ikke registrert som dårlig betalingsevne/vilje? Det må vel en sak gjennom namsmannen for å få en betalingsanmerkning?

De gjør jo ikke det, TS hadde bare "uflaks" fordi butikken brukte akkurat den banken til sine konto-tjenester. TS kunne helt fint ha søkt om et kredittkort et helt annet sted og så betalt med dette.

• Liker 1
Skrevet

Å gi noen lån innebærer risiko. Når man utsetter seg for risiko sjekker man hvor stor risiko man tar. Ofte i alle fall. Det er flere måter å sjekke risikoen på her. Det vanlige er offisiell kredittsjekk. Der vil det slå ut om man har har betalingsanmerkninger.

Men det kan også sjekkes uoffisielt. Som banken her har gjort. Fordi TS er kunde i samme bank som møbelkjeden bruker til forbrukslånene sine. Hadde det vært strømregninga TS hadde slurvet med, så hadde ikke banken kunnet se dette.

Å få varsel om inkasso en gang vil i de aller færreste tilfeller ikke føre til at man får avslag på søknad om lån. Men gjentatte advarsler kan føre til at man i samme finansinstitusjon betraktes som "usikker betaler" (ikke det samme som dårlig betaler!) og at de velger å ikke ta risikoen med å låne penger til deg.

Skrevet

Jeg jobber mest sannsynlig i banken du søkte lån i. Vi har avtale med de aller fleste møbelbutikker i Norge.

Dersom du har en inkassovarsel, kan du ikke bruke kontoen før det har gått i hvertfall noen mnd. Du har ingen betalingsanmerkninger sålenge den ikke har gått til inkasso.

Annonse
Skrevet

bytt bank og søk kredittkort der :)

Skrevet

Eller betale lånene i banken innen forfal i noen mnd. Så blir det ikke noe problem next time

Skrevet

Men det var tydeligvis en kundekonto hos den aktuelle butikken det gjaldt? Om jeg forstod riktig?

Disse kjøpekortene du får i butikkene er via en bank. F.eks. vil Byggmakkerkort eller Bohuskort være via DNB. Har du dårlig historikk i den banken vil du få avslag på slikt kjøpekort.

Skrevet

Jeg har et bedre forslag:

Spar penger noen måneder, for så å kjøpe senga! Mye billigere enn å betale tilbake kredittgjeld :)

• Liker 3
Skrevet

Eller betale lånene i banken innen forfal i noen mnd. Så blir det ikke noe problem next time

Nja. Riktig og galt. Du vil ikke ha en betalingsanmerkning, men det er ikke bare et par mnd. banken kan se din betalingshistorikk.

I alle saker der en vurdering av din betalingsevne og -vilje blir gjort av denne banken vil flere 2.gangspurringer og inkassovarsler kunne telle negativt. Betal banken og staten først, alltid!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...