Gå til innhold

Katten min er blitt syk

Fremhevede innlegg

Gjest Lille-pus
Skrevet

Så godt å høre at det det, tross en svært alvorlig diagnose, er håp.

Klinikken vil kanskje beholde pasienten til i morgen, for å stabilisere nyrefunksjonen og sjekke at medisinene (blodtrykks relatert ?) fungerer ?

Ta vare på de små dagene, du og pus :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan oppstår nyresvikt på katter, egentlig?

Skrevet

Dyrelegen mente det var feil kosthold, vi har kjøpt wiskas tørr og våt for, trodde ikke det var feil. Nå går vi kun over til Royal mat.

Hun virker piggere, og vi har fått antibiotike, hjertemedisin og kvalmeforebyggende tabeletter... ( de er ikke sikker på hvor inntakt nyrene er ) / pelsen er blankere, øynene er ikke lengre "grå" hun spyr ikke opp skum når hun drikker vann, hun rører ikke mat da.

sliter med dårlig samvittighet fordi vi har gitt henne whiskas, trodde det var god kattemat jeg.

Tror nyresvikt kommer av for mye salt mat.

Skrevet

Jeg leste tråden i går og ble bekymret på dine og kattens vegne.

Godt å lese at pus har klart seg og at hun har fått god hjelp. Selv om katten har en alvorlig lidelse, så vet dere i alle fall årsaken til at hun ble så syk, og kan gi henne rett behandling videre.

Ønsker pus fortsatt god bedring! :)

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Så koselig lesning at pus er bedre, og at det er muligheter for et bedre liv for henne! :)

Jeg tenkte på dere på jobb i dag, så nå måtte jeg skynde meg inn og lese hvordan det hadde gått..

Jeg tror mange er som dere, og tror at dyremat fra matbutikken er bra nok, det er bare så dårlig informert fra dyrleger og andre lignende instanser. Vi får håpe at medisiner og rett kosthold gjør at dere kan ha hvertfall syv år til sammen! :klemmer:

Gjest Lille-pus
Skrevet

( de er ikke sikker på hvor inntakt nyrene er )

Det blir noen oppfølgende undersøkelser hos vetrinæren da tenker jeg...

Jeg synes Hønefoss Dyrehospital har en av de bedre lett forståelige artiklene om kronisk nyresvikt hos katt.

Artikkelen finnes her

Skrevet

Hei.

Har fått i henne alle medisinene hun skulle ha, hun har dukket vann men matlysten er det værre med.

Livretten er tunfisk, og siden hun ikke har spist på to dager fikk hun litt ( ca to t skjeer ) det inneholder salt så jeg skal se om jeg finner noe uten salt på dyrebutikken.

Ellers virker hun bedre, det gråe i blikket er vekke, pelsen er blankere, hun maler til og med:) men noe slapp da, håper inderlig hun vil starte å spise mer mat.

Skrevet

Når pusen min hadde sine oppkastproblemer første gangen så fikk de ikke henne til å spise hos dyrlegen, selv med kvalmestillende. Teorien var at det var pga at hun hadde kastet opp så mange ganger,så hun fikk motvilje mot mat. Hun fikk mat gjennom sonde hos dyrlegen, og to dager etter vi kom hjem gikk hun plutselig bort til våtforet og spiste.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Det er svært kritisk at dere nå følger de retningslinjene dere skal ha fått av vetrinæren(e) da dere hentet henne.

Når du sier dere har gått over til Royal så antar jeg det er RC diettfor (den typen som kun kan kjøpes hos vetrinær) for pasienter med kronisk nyresvikt ?

RC diettfor for nyresyke katter kommer, så langt jeg husker, både som tørr- og våtmat. Tørrforet kom/kommer med tunfisk, og kan bløtes i lunkent vann før det serveres.

Våtmat er ofte gunstig når pasienten har liten matlyst.

Et triks er ofte å blande litt våtmat med en spiseskje varmt vann. Da kommer den gode aromaen i maten frem, og det blir ofte (ikke alltid) litt mer fristende å spise litt.

Edit: Trykkfeil

Endret av Lille-pus
Skrevet

Det er svært kritisk at dere nå følger de retningslinjene dere skal ha fått av vetrinæren(e) da dere hentet henne.

Når du sier dere har gått over til Royal så antar jeg det er RC diettfor (den typen som kun kan kjøpes hos vetrinær) for pasienter med kronisk nyresvikt ?

RC diettfor for nyresyke katter kommer, så langt jeg husker, både som tørr- og våtmat. Tørrforet kom/kommer med tunfisk, og kan bløtes i lunkent vann før det serveres.

Våtmat er ofte gunstig når pasienten har liten matlyst.

Et triks er ofte å blande litt våtmat med en spiseskje varmt vann. Da kommer den gode aromaen i maten frem, og det blir ofte (ikke alltid) litt mer fristende å spise litt.

Edit: Trykkfeil

Det stemmer, det er den som kan kjøpes hos vetrinær, håper hun spiser litt senere...er vel vanlig med dårlig matlyst etter første dag med behandling?

Mat som selges i dagligvarebutikker er visst gift for dyr, hvorfor blir vi ikke opplyst om det?

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer, det er den som kan kjøpes hos vetrinær, håper hun spiser litt senere...er vel vanlig med dårlig matlyst etter første dag med behandling?

Mat som selges i dagligvarebutikker er visst gift for dyr, hvorfor blir vi ikke opplyst om det?

Det er ikke uvanlig, spesielt etter mye oppkast.

Min Hellige Birma fikk Whiskas hos forrige eier, da hun hadde blitt husvarm hos oss fikk hun RC Indoor som de andre fikk. 3 uker etter ble hun syk, så fikk hun Whiskas i tilfelle hun ikke tålte RC en periode før vi byttet til Eukanuba lamb and liver, ca 3 uker etter ble hun syk igjen. Dyrlegene fant aldri ut hva det var, men trodde ikke det var matallergi for da burde hun reagert før. Da jeg ba om råd, ba de oss å fortsette å gi Whiskas-det er ikke så ille sa de. Jeg er redd for at pusen skal bli syk igjen og har derfor gitt Whiskas et par mnd, men jeg er sterkt i mot det da alt tilsier at mat som Whiskas gjør dyr syke på sikt. Der har du vårt dilemma.

Håper pusen din blir bedre snart.

Skrevet

Det er bare å lese på dagligvareprodukter, inneholder mye salt som umulig kan være bra for små nyrer.

Kommer aldri mer til å kjøpe kattemat fra dagligvare, det burde ikke vert lov til å selge det.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Det er mange som blir kranglete når de får høre at mat fra dagligvarebutikker ikke er bra.

Her er et typisk eksempel:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=568597&st=40

Det er nok grunnen til at mange velger å ikke si noe.

Det må nevnes at man ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak de svarene som er gitt i tråder på et internettforum.

Man skal dermed være litt kritisk til å ta slike svar som den fulle og hele sannhet.

For ernæring av dyr med påvist kronisk sykdom vil det alltid være vetrinærmedisinsk kompetanse som bør være gjeldende for valg av fór tilpasset den spesifikke sykdom.

Det er bare å lese på dagligvareprodukter, inneholder mye salt som umulig kan være bra for små nyrer.

Kommer aldri mer til å kjøpe kattemat fra dagligvare, det burde ikke vert lov til å selge det.

For dyr, som for mennesker, er store saltmengder (klorider) uheldig for blodtrykket og for dannelsen av krystaller i urin.

Høyt blodtrykk er uheldig for nyrefunksjonen.

For dyr som for mennesker er riktig ernæring det gunstigste for kroppen :)

Edit: Enkelte manglende konsonanter

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Skrevet

Billig butikkmat er nesten som junkfood for kattene. Litt for lite næringstoffer, litt for mye salt og mye tomme kalorier. Det er ofte derfor kattene kaster seg over det og ser ut som de elsker det og eierne ikke bytter mat "for kattene er jo så glade i det".

De spiser mindre av vetrinærforet nettopp fordi det er så stappa fullt av næringstoffer og katten blir mett på mindre mat.

Litt snaskemat er lov i blant og det finnes også katte-tunfisk i saus (som er saltfattig i forhold til vanlig tunfisk på boks) som er en fin snaskemat. Katta vår tåler den fra Sheba, men det finnes en i Purina-serien også.

Kokt sei er ofte en vinner om du vil gi snaskemat som også er helsemessig bra for katten. ;)

Om hun bare begynner å spise nå, så vil pusen din ha god avkastning av at du har byttet for, og med riktig mat og medisiner, vil du ha en god venn i mange år til :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Manglende næringsinntak/spising i perioder er desverre en av de mange følgene av nyresvikt.

I utgangspunktet ville jeg trodd at spisingen/apetitten burde være bedre i perioden rett etter den behandlingen katten din har vært igjennom... :klo:

Dette da den behandlingen (slik jeg forstod det du beskrev) med stor sannsynlighet er det nærmeste man kommer dialyse, - uten å være dialyse.

Klipper inn en liten epistel fra linken jeg la inn i et innlegg ovenfor:

Hønefoss Dyrehospital

Nyresyke katter har ofte perioder hvor de slutter helt å spise. I disse periodene er det ekstra viktig at de får i seg nok næring og væske. Det kan bli aktuelt på noen pasienter å legge inn en foringstube som gjør at eieren kan fôre katten med flytende næring gjennom en sonde som går ned i magesekken.

Hvordan går et med dere Nå ? :klem:

Føler du at dere får den hjelpen og de forklaringene/støtten dere har behov for hos vetrinærene ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...