Gå til innhold

Politirapport fra ulykke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om dette innlegget passer noe annet sted enn her - isåfall blir det vel flyttet av en moderator.

Et svært nært familiemedlem omkom i høst i en trafikkulykke. I den forbindelse har det blitt utarbeidet en politirapport, som ble ferdig rett før jul. Vi i familien har ytret ønske om å få tilgang på denne politirapporten, enten som utskrift eller på mail, men det får vi ikke. Vi får lov til å komme på politistasjonen for å lese rapporten der, men får da ikke engang lov til å sitte alene med rapporten, det skal til enhver tid være noen tilstede sammen med oss/den som leser rapporten.

Dette klarer vi ikke helt å forstå? Hvorfor kan vi ikke få rapporten så vi kan lese gjennom den hjemme i ro og mak, uten tilskuer(e)? Om det er vitners navn og kontaktdeltajer som skal skjules, så er det jo en enkel sak å gjøre det før man utleverer rapporten.

Er det noen her som vet litt om dette/kjenner til reglene, eventuelt jobber i Politiet og kan forklare dette for oss? Vi er ganske fortvilet over dette, for det er ingen optimal situasjon å måtte komme på stasjonen i åpningstiden og lese gjennom den rapporten med noen som sitter og følger med hele tiden. Det er jo en emosjonell belastning å gå gjennom det som står der, samtidig som vi har sterkt behov for å vite mest mulig. Når vi i tillegg opplever at det lensmannskontoret som har denne saken har begått flere store feil på denne korte tiden, ikke kommer med tilbakemeldinger som lovet, ikke tar tak i ting som lovet - ja så svekkes tilliten til kontoret og til enkeltpersoner der, og hvorvidt det faktisk er riktig at man ikke kan få rapporten utlevert, som nærmeste familie. Håper derfor at noen her inne vet noe om dette. Har forsøkt å google, men blir ikke noe klokere av det. Og de på stasjonen klarer ikke gi oss noen god forklaring heller, de svarer bare at "sånn er det bare".

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare si at jeg syntes det er synd at det fungerer slik i ditt tilfelle men er glad for det på generelt grunnlag. Så slipper vi å få noe ala skattelistene der hvem som helst kan søke seg frem

• Liker 3
Skrevet

Det er vel for at med en gang dere får den med dere kan dere i teorien kopiere og spre den.

Gjest annemor30
Skrevet

Det er vel for at de kan svare på eventuelle spørsmål fra dere og forklare hva ting betyr.

Skrevet

Må bare si at jeg syntes det er synd at det fungerer slik i ditt tilfelle men er glad for det på generelt grunnlag. Så slipper vi å få noe ala skattelistene der hvem som helst kan søke seg frem

Takk :klemmer:

Jeg tenkte ikke på at politirapporter skulle være offentlig tilgjengelig for alle og envher, slik som skattelistene tidligere var. Det ønsker ikke jeg heller - overhodet ikke! :riste: Men at de nærmeste pårørende skulle kunne få et eget eksemplar av rapporten, som de kan få lese når det passer for dem selv, og i ro og mak, uten forstyrrelser - det syns jeg burde være en mulighet.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel for at med en gang dere får den med dere kan dere i teorien kopiere og spre den.

Ja... men hvorfor i all verden skulle vi ønske å gjøre det? :klo:

Skrevet

Det er vel for at de kan svare på eventuelle spørsmål fra dere og forklare hva ting betyr.

Joda. Forsåvidt et greit argument. Men det er jo ingenting i veien for at de kan svare på spørsmål fra oss og forklare hva ting betyr selv om vi leser rapporten hjemme i ro og mak? I slike tilfeller er jo politiet tilgjengelig for spørsmål i lang tid etterpå, og man kunne hatt et møte med en representant fra politiet etter å ha lest rapporten og notert seg hva man lurer på.

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

jeg har opplevd lignende.. får ikke tilgang til oduskjonsrapporten til pappa. den har blitt "borte". nå døde han i cuba da. har dere fått tilgang til den? den avslører jo mer enn politirapporten. er saken ferdig etterforsket? hvis ikke, kan forklaringen ligge der.

utrolig dårlig gjort :klem::klem::klem: kondolerer

Endret av Nuppdupp
Skrevet

Det er kun vanlig at advokater og forsikringsselskaper kan få utlevert politirapporter.

Slike rapporter kan inneholde mye informasjon man ikke ønsker skal flyte rundt, og så lenge dere kan gå gjennom dette på politistasjonen (samtidig som dere da kan få svar på spørsmål dere har omkring dette), ser jeg ikke det store problemet.

• Liker 5
Skrevet

Tenker med en gang at dere kansje skulle hatt advokat. Spesielt i forbindelse med at dere mener det er gjort feil i politiarbeidet?

Skrevet

Det blir litt som når man skal lese igjennom sykehusjournalen, da må man helst gjøre det sammen med en fagperson. Som kan fagterminologi og utdype evt ting. I tillegg kan det komme frem ting i rapporten som kan være krenkende og sårende for dere, om f.eks avdøde. Da er det kanskje nødvendig med noe støtte.

• Liker 2
Skrevet

Ja... men hvorfor i all verden skulle vi ønske å gjøre det? :klo:

Det er ikke sikkert dere har noen grunn, men i mange saker vil det være en aktuell problemstilling feks i forhold til media, dersom det er en sak/person av allmenn interesse. Derfor har man satt en slik regel, og det vil da gjelde alle saker, også helt vanlige saker og personer. Prøv å snu fokuset litt, dette er ikke noe de nekter deg, men en generell regel som gjelder alle.

• Liker 3
Skrevet

jeg har opplevd lignende.. får ikke tilgang til oduskjonsrapporten til pappa. den har blitt "borte". nå døde han i cuba da. har dere fått tilgang til den? den avslører jo mer enn politirapporten. er saken ferdig etterforsket? hvis ikke, kan forklaringen ligge der.

utrolig dårlig gjort :klem::klem::klem: kondolerer

Så leit! :( Føler med dere!

Obduksjonsrapporten er ikke klar ennå, men når den er det, får vi den tilsendt i posten(!!!) - noe som jo er med på å skape forvirringen om hvorfor vi ikke også kan få politirapporten... :klo:

Takk :klemmer: Kondolerer til deg også.

Skrevet

Det er kun vanlig at advokater og forsikringsselskaper kan få utlevert politirapporter.

Slike rapporter kan inneholde mye informasjon man ikke ønsker skal flyte rundt, og så lenge dere kan gå gjennom dette på politistasjonen (samtidig som dere da kan få svar på spørsmål dere har omkring dette), ser jeg ikke det store problemet.

Men den informasjonen man ikke ønsker skal "flyte rundt" - den kan vel sensureres? Vi kan gå igjennom den på politistasjonen ja, men ingen garanti for at vi på samme tid kan få svar på spørsmål - det forutsetter jo at en av de som har vært involvert i akkurat vår sak er tilstede på stasjonen akkurat da.

Problemene - eller utfordringene om du vil - med dette er:

- Man kan kun komme på dagtid mellom kl 10 og 15 på hverdager for å lese rapporten. (Altså, midt i arbeidstiden)

- Man må sitte på et kontor sammen med en fremmed person som skal sitte og betrakte en mens man leser. Når det har skjedd en voldsom dødsulykke, og man skal lese vitneforklaringer etc om den ulykken, så er det ikke fritt for at man kan bli svært emosjonell. Det er ingen god situasjon å sitte der og knekke sammen foran en vilt fremmed person.

- Nettopp fordi det er så emosjonelt og vanskelig å gå gjennom rapporten, kan det være at man ikke klarer gå gjennom hele rapporten på én gang. Så, i den grad man får fri fra jobb for å dra og lese rapport, risikerer man at man må ta seg fri flere ganger, før man føler at man har fått gått gjennom rapporten og fått med seg hva som egentlig står der. Hadde man kunnet få lese rapporten hjemme i ro og mak, i sitt eget tempo, med de pausene man har behov for - så hadde man sluppet den ekstra belastningen.

Utfra hva et familiemedlem har fortalt - som har vært på politistasjonen én gang for å lese gjennom rapporten - var det en enorm påkjenning. Og den påkjenningen ble ikke mindre av at det satt en person og fulgte med hele tiden. Denne personen ønsker egentlig å gå igjennom rapporten igjen, men orker ikke den opplevelsen en gang til.

Det er kanskje ikke så lett å fortå dette hvis man ikke har vært i en situasjon der man har mistet noen på den måten, jeg vet ikke. Men dette med rapporten er faktisk ingen liten utfordring i en slik situasjon...

Skrevet

Tenker med en gang at dere kansje skulle hatt advokat. Spesielt i forbindelse med at dere mener det er gjort feil i politiarbeidet?

Det kan godt være at vi burde hatt. Jeg skal nevne dette for resten av familien og høre hva de syns. Takk :)

• Liker 1
Skrevet

Det blir litt som når man skal lese igjennom sykehusjournalen, da må man helst gjøre det sammen med en fagperson. Som kan fagterminologi og utdype evt ting. I tillegg kan det komme frem ting i rapporten som kan være krenkende og sårende for dere, om f.eks avdøde. Da er det kanskje nødvendig med noe støtte.

Sykehusjournalen har vi ikke sett, men legen har gått igjennom den med et av familiemedlemmene, over telefon. Men obduksjonsrapporten - når den er klar - får vi tilsendt i posten(!?!?) Forstå det den som kan... Skulle tro obduksjonsrapporten var verre å lese, enn politirapporten...

I politirapporten er det kun rene faktaopplysninger, basert på etteforskning på ulykkesstedet, og vitneutsagn. Ja, noen vitneutsagn kan sikkert være vanskelige å lese, for alle vitneutsagn må jo anses å være subjektive. Men når man leser rapporten på stasjonen, under påsyn, så er det ikke noen støtte å hente der. De skal rett og slett bare "overvåke" lesingen av rapporten.

Skrevet

Det er ikke sikkert dere har noen grunn, men i mange saker vil det være en aktuell problemstilling feks i forhold til media, dersom det er en sak/person av allmenn interesse. Derfor har man satt en slik regel, og det vil da gjelde alle saker, også helt vanlige saker og personer. Prøv å snu fokuset litt, dette er ikke noe de nekter deg, men en generell regel som gjelder alle.

Ja, jeg forstår jo at dette gjelder alle, og jeg føler det ikke som at det er noe som nektes kun oss. Jeg spør i grunnen på et generelt grunnlag. Og om det er en person av almenn interesse, forstår jeg fremdeles ikke at de nærmeste pårørende til denne personen skulle ønske å spre noe av informasjonen i en rapport...

Jeg forstår at man må være forsiktig, for all del. Men som sagt, det finnes da måter å sensurere den informasjonen som ikke ønskes spredd, før man sender fra seg rapporten. Og om det er informasjonsspredning man er redd for, så er det da ingenting i veien for at de som eventuelt har slike hensikter klarer å spre den informasjonen like godt, selv om de har måttet lese rapporten på politistasjonen? De vet jo like fullt hva som står i rapporten, og kan fortelle dette videre...

Skrevet

Du må heller se det slik at politirapporten tilhører politiet. Det er et internt dokument. Ta heller kontakt med advokat.

• Liker 2
Skrevet

Du må heller se det slik at politirapporten tilhører politiet. Det er et internt dokument. Ta heller kontakt med advokat.

OK

Skrevet

Det er forresten veldig rart, at full rapport fra flyulykker f.eks, ligger ute på nett på Havarikommisjonens sider, slik at hvem som helst kan lese fullstendige rapporter. Det er ikke mindre utleverende det, for å si det sånn... :sjenert:

(Ja, jeg vet det er forskjell på politiet og Havarikommisjonen. Men det forandrer ikke det faktum at man der kan lese rapporter som også utleverer mye informasjon.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...