Gjest Karina Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 Jeg har bla. en psykoselidelse som gjør at jeg i perioder hører stemmer. På det verste kan jeg også få synforstyrrelser. Er i periodevis veldig dårlig. Kjæresten min vet at jeg har psykiske problemer, og merker det når jeg blir dårligere. Problemet er at jeg ikke har turt å forelle at jeg hører stemmer og ser ting. Er så redd han skal synes jeg er helt fjern og mislike meg. Synes dette er vanskelig. Burde jeg fortelle han dette? I såfall hvordan skal jeg gå frem? Er så redd han ikke vil forstå. Jeg går på medisiner, og kjæresten min merker det på meg de gangene jeg hører stemmer når han er ved siden av meg. Synes det er innmarri flaut å ha disse problemene. Hva skal jeg gjøre...
Nusseli Skrevet 2. februar 2012 #2 Skrevet 2. februar 2012 Vet läkare/ psykologer om att du har syner och hör röster? Antar det eftersom att du skrev att du gick på mediciner men man vet aldrig så frågar ändå.. Tror det är avgörande på hur länge ni har varit tillsammans och om ni bor ihop? Är ni fortfarande i "lära-känna-varandra"-fasen så är du ju lite svårare att veta hur han skulle reagera.. Har ni varit ihop ett tag så kanske du redan har en liten aning om hur han skulle reagera över något sådant? Det viktigaste när du ska berätta är väl att du gör det när du känner dig som starkast så att du kan tackla alla olika frågor han eventuellt har och kanske en reaktion som du absolut inte väntat dig. Finns det någon annan i din närhet som vet om detta? Du kan ju i så fall höra med denna personen vad h*n tänker om du ska berätta nu eller inte.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket om meg selv i annen person til å begynne med, bare for å se om han har fordommer eller annen motstand mot det. Han vet jo at du allerede er psykisk syk, og hvis du går i terapi eller har gått i terapi, kan du jo bare ta dét opp en gang dere snakker generelt om psykisk sykdom, ved f.eks. å referere til en annen gruppedeltager, som du da må understreke han aldri har møtt eller kommer TIL å møte, og si noe sånt som, - skulle aldri trodd hun slet med dét, hun ser jo så oppegående og flott ut på alle måter. For dét er det som ofte er sannheten. De fleste som hører stemmer ligger tross alt ikke i remmer på lukket avdeling, men fungerer helt fint i samfunnet! Kan si det fordi jeg selv hører stemmer, og etter mange års kamp lært meg å akseptere det. Og det rare er at det på den måten nesten har forsvunnet! Mange innenfor helsevesenet glemmer hvor viktig det er å etablere verdighet i en som sliter psykisk, slik at vedkommende også kan kjenne seg flau i møte med terapeuter. Trist, og veldig mot sin hensikt! Min erfaring er ihvertfall at jo mer jeg aksepterer meg selv som jeg er, jo mer forsvinner symptomer på psykisk sykdom. En litt søt historie til slutt: En psykologstudent jeg har hørt om skulle ha praksis på en lukket avdeling for en del år tilbake. Alle de 'erfarne' kollegaene hans sa at han aldri måtte bekrefte pasienters vrangforestillinger, men han var, som de fleste studenter ute etter å teste ut litt og prøve nye veier. En av de innlagte trodde han var Jesus, og dét denne studenten da gjorde var å si 'Hei Jesus!' hver gang han kom på jobb. Etter bare en uke eller to kikket pasienten dumt på han og sa, 'men jeg er da vel ikke Jesus!' Studenten starte undrende, 'jo, men dét var det du sa sist jeg så deg'...? Hvorpå pasienten svarte: 'Ja, men det var før du aksepterte meg det, nå er jeg bare Truls!' Nå blir riktignok ikke alle friske, men de fleste blir friskere ihvertfall, ved å akseptere seg selv og også møte aksept i andre. Dét kan faktisk forandre hele kjemisammensetningen i hjernen, og strengt talt er termen 'psykisk sykdom' feil, for alt hallusinasjoner er er overproduksjon av hormonet serotonin, som igjen skaper kjemisk ubalanse og til slutt hallusinasjoner, både syns- og hørsels. Så begynn med deg selv nå, godta og aksepter deg selv som du er. For meg er ikke kjemisk ubalanse noe som helst verre enn f.eks. humørsvingninger i den premenstruelle fasen. Og ingen kaller en kvinne med pms psykisk syk, ei heller finnes dét vel knapt noen i dagens samfunn som har fordommer mot dét. Hvorfor? Fordi folk vet hva det er, og at det er helt normalt! Og det er også dine hallusinasjoner. Den eneste grunnen til at en del fortsatt har problemer med det er fordi de ikke vet hva det er, og kun har hørt historier om de aller sykeste. Ikke at man skal dømme dem heller, for de heller kan ikke noe for denne ubalansen, men på meg virker du både som en flott og oppegående jente. Så ha tro på deg selv, les og lær så mye du kan og hva dette faktisk er, aksepter deg selv og forklar på en saklig, intellektuell måte til de du har lyst skal vite, - og bruk gjerne 'en du kjenner' som eksempel, istedet for å si 'jeg'. Da tester du temperaturen på vannet først, istedet for å hoppe uti og enten bli forbrent eller forfryst. For er dette en kjæreste som virkelig er glad i deg, og bra for deg, vil han ta det fint bare du 'jobber litt' med han, før du slipper 'bomben'. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå