Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest pysepusen
Skrevet

Aldri hatt problemer med noe av delene jeg pysepusen. Babyen sov kun i vogn hvis vi skulle ut. Ellers sov han inne. Det kommer neste baby til å gjøre også.

Hvis frisk luft er så viktig får dere trille tur i -20 alle sammen. Sikkert like viktig for mor.

Faktisk synes jeg det er uansvarlig å sette fra seg barnet sitt ute alene.

Så fint at du ikke har hatt de problemene da :) Heldig du!

Jeg sier ikke at frisk luft er viktig - uansett hva. Selvfølgelig holder vi oss inne om det er for kaldt for barnet! :) Men -7 er ikke for kaldt. Vi gikk tur hver dag, bl.a. fordi jeg måtte ut. Hadde nok blitt gal om jeg skulle være inne heeeele dagen :fnise:

Vi satt han ikke fra oss ute da vi bodde i byen, men nå som vi bor veldig skjermet setter vi han ute. Jeg ser ikke problemet i det. Det er jo ikke sånn at man setter fra seg vogna hvor som helst heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hatt problemer med noe av delene jeg pysepusen. Babyen sov kun i vogn hvis vi skulle ut. Ellers sov han inne. Det kommer neste baby til å gjøre også.

Hvis frisk luft er så viktig får dere trille tur i -20 alle sammen. Sikkert like viktig for mor.

Faktisk synes jeg det er uansvarlig å sette fra seg barnet sitt ute alene.

Hvem i all verden har sagt noe om 20 minus da? Du lager jo din egen historie her. At en baby sover ute ned til minus ti er bare sunt, så lenge de har nok klær på seg. At du velger å la din unge sove inne er helt greit, men det var igrunn ikke det som var spørsmålet her. Og at det er uansvarlig å sette ungen fra seg ute er jo bare bullshit, med mindre du bor i 6 etasje på Aker brygge, og setter vogna fra deg nede på gata. Her hvor jeg bor setter jeg vogna på verandaen, mens jeg sitter inne på sofaen selv, ca en halv meter unna vogna. Hadde det ikke vært for vinduet kunne jeg tatt på den.

Jeg syns også det blir mye lunere med dunpose, og at de holder varmen bedre i en sånn, men så lenge barnet ditt er varmt når du tar det inn har det jo nok klær og tepper.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor legger dere babyer ut for å sove?

Håper på seriøse svar, da jeg er genuint interessert i dette. Har aldri støttet på noe liknende i andre land, og vil gjerne vite hva dere mener er positivt med å sette babyer ut i minusgrader.

Skrevet

Håper på seriøse svar, da jeg er genuint interessert i dette. Har aldri støttet på noe liknende i andre land, og vil gjerne vite hva dere mener er positivt med å sette babyer ut i minusgrader.

Det er ikke det å legge barn ut i minusgrader som er greia her, det er det det at barn også har godt av litt frisk luft iløpet av dagen som er grunnen til at mange legger barna ut for å sove på dagtid. Frisk luft får man ikke innendørs, med mindre man setter vinduene på pip, og da blir det kaldt inne også.

Blir det for kaldt (-10 og kaldere) så skal ikke barn være noe særlig ute, for det er ikke bra for luftveiene.

Skrevet

Nå sier enkelte leger at -5 er for kaldt...

Jeg har lagt henne inne noen dager nå, ser ikke vitsen i å legge henne ute når det har vært -15.. Jadda, jeg er nok pysen, men heller det enn å bekymre meg. Hun sover like godt inne, når hun endelig sover..

Jeg setter henne aldri fra meg hvor som helst, men en plass hvor jeg ser vognen. Frisk luft er viktig, men hun overlever noen dager inne også. Jeg har ikke noen vognpose med meg hit, så jeg pakker rundt henne med fleece- og ullpledd, men kjenner hun er bittelitt kald på ryggen.

Skrevet

Er vel noe Nansenkompleks.

Skjønner ikke poenget med å kle på barna masse, la de sove på terrassen og få kald, ubehagelig luft ned i lungene, mens mor varmer seg inne og stirrer ut av vinduet når barnet kunne sovet i lette klær, på et utluftet soverom uten at nabokatta kan legge seg over han.

Jeg har heller aldri hørt om noen andre som gjør dette enn i Lille Norge fordi de tror de har funnet en lettvint måte å gi barna frisk luft på uten at de ville lagt seg ut selv.

Skrevet

Skjønner ikke poenget med å kle på barna masse, la de sove på terrassen og få kald, ubehagelig luft ned i lungene, mens mor varmer seg inne og stirrer ut av vinduet når barnet kunne sovet i lette klær, på et utluftet soverom uten at nabokatta kan legge seg over han.

Jeg har heller aldri hørt om noen andre som gjør dette enn i Lille Norge fordi de tror de har funnet en lettvint måte å gi barna frisk luft på uten at de ville lagt seg ut selv.

Vi deler mening, men da jeg ikke har barn selv føler jeg ikke at jeg kan uttale meg ordentlig om hva som foregår inni hodet til enkelte. Jeg prøver å forstå tankegangen bak det, men det ser ut til at det blir med å prøve. Takk for at du forklarte tankene mine :takke:

Skrevet

Det er vel helst du selv som kan avgjøre om det er for kaldt for henne. Her var det fra minus 6 til minus 8 grader, og minsten på 12mnd hadde på ullbody og longs, ullfrottedress, ullbukse og ulljakke, ullue med hals, tovede ullvotter, tynne ullsokker og tykke ullsokker. Han lå på lammeull i voksipose med rørospledd over. Han var god og varm, men ikke for varm (faktisk..hadde trodd det ble litt for mye, men tok på såpass fordi vi var på tur og det er lettere å bare ta av et lag om det blir for mye..)

Grunnen til at minsten sover ute er at vi likevel er ute med største og blir veldig bundet til hjemmet om han skal ligge inne i senga si. Dessuten sover han mye bedre på dagtid om han sover ute.

Skrevet

Haha, som eg skulle ha sagt det sjølv :)

Ungane mine har aldri sovi ute om vinteren.

Skrevet

Snakk om å være nedlatende.. Så bra at du har funnet fasiten da :roll:

• Liker 1
Skrevet

Vi er jo faktisk flere her som sier vi gjerne hadde sovet ute selv, men det overser dere glatt? Det er et faktum at det er friskere luft ute, og at man sover bedre i frisk luft.

Skrevet

Folk må gjerne la ungane sine sove ute, og sove ute sjølv, for min del altså, eg har berre aldri sett poenget med det om vinteren når det er skikkeleg kaldt. Trur heller ikkje det er bra for små ungar og sove ute når det er 10-15 minusgrader. Som O'hara skriv, så meiner fleire legar at minus 5 er grensa. Sjølv kan eg ikkje heilt sjå sjarmen i og liggje ute i kulda. Blir litt :overrasket: når eg les at enkelte her søv med vindauget oppe kvar natt året trundt! Blir ikkje det rett ut JÆVLEG kaldt? Eg er einig i at det er fælt å sove i innestengt luft, men det problemet løyser eg ved å ha døra oppe.

Skrevet

Vi er jo faktisk flere her som sier vi gjerne hadde sovet ute selv, men det overser dere glatt? Det er et faktum at det er friskere luft ute, og at man sover bedre i frisk luft.

Eg søv i alle fall langt betre i ei god seng, enn i "frisk luft", det veit eg veldig godt etter eit ukjend antall teltturar...

Skrevet

Frisk luft får man ikke innendørs, med mindre man setter vinduene på pip, og da blir det kaldt inne også.

Veldig deilig med ventilasjonsannlegg i huset. Da siver det inn frisk luft konstant uten åpne vindu :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...