O'hara Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 Trenger litt innspill.. Vi bor til vanlig på en plass hvor det sjelden er mer enn 2-3 kuldegrader, og er nå på besøk hvor termometeret viser -7,5, babycallen i vogna viser 2 grader. Jeg har kledd på henne en hel tynn ulldress, ullhals og ullsokker. Hun ligger på et saueskinn, har lagt fleecepledd langs sidene hennes og hun har et litt tykt ullpledd og en vinterdyne i dun over. Er dette nok? For mye? Hun er litt varm av type, men jeg har liksom ikke lyst at hun skal fryse ihjel heller... Hvor lenge tåler de å ligge i kulden? Kjenner jeg er litt usikker siden jeg ikke har erfaring i dette. Hun er 14 måneder. Takk for innspill
Rosebud Skrevet 2. februar 2012 #2 Skrevet 2. februar 2012 Høres nok ut for meg, kanskje i varmeste laget for min varmblodige jente på 13 mnd. Hun sover ute i disse dager, vi har 5-6 minusgrader i dag. Da har hun på seg ullbody og strømpebukse, ullfleece-dress utenpå, denne har nedbrettbare votter og føtter på seg, pluss god og varm lue. Hun ligger i voksipose med saueskinn inni, og er da akkurat passe, hender hun blir ørlite kald på fingrene hvis hun drar dem ut av voksiposen i søvne Du kan jo la henne sove ute en liten stund også gå ut og sjekke nakken hennes og litt under dynen og kjenne om hun er for varm. Min sover ute i opptil 2 timer om gangen, ingen problem, så lenge det ikke blåser kaldt eller noe.
Villemoe Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 Her er det -11 og lillemor sover ute med ulldress( inne dress), ulldress over der og på lammeskinn med dyne og ullteppe over der. Votter og tøfler i saueskinn. Hun er god og varm når jeg tar henne inn etter 1-2 timer. Vi får henne ikke til å sove inne på dagen, så blir det -18 i morgen som det er meldt , ja da sliter vi litt.
Redbull Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 Jeg syns ikke en tynn ulldress, tynt ullpledd og dyne høres nok ut. Hvis jeg ikke missforstår da? Har hun klær under den tynne ulldressen? Jenta mi har nemlig sånn tynn ulldress som hun bruker i stede for body og strømpebukse.
Villemoe Skrevet 2. februar 2012 #5 Skrevet 2. februar 2012 Hun har to ulldresser. En inne ulldress og en tykkere ulldress over. Hun er god og varm på hele kroppen når hun våkner.
Gjest pysepusen Skrevet 2. februar 2012 #6 Skrevet 2. februar 2012 Det hadde vært for lite til gutten vår, men så lenge hun er god og varm når hun våkner er det jo nok
O'hara Skrevet 2. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 2. februar 2012 Jeg syns ikke en tynn ulldress, tynt ullpledd og dyne høres nok ut. Hvis jeg ikke missforstår da? Har hun klær under den tynne ulldressen? Jenta mi har nemlig sånn tynn ulldress som hun bruker i stede for body og strømpebukse. Hun har body og strømpebukse under en ulldress fra UCC. Det var visst nok, for hun var ikke kald når hun våknet og klaget ikke for at det var for varmt. Pleddet er ganske tykt, men ikke helt. Uansett, da har jeg hvertfall fått en pekepinn på hvordan hun bør kles. Blir det kaldere så får jeg ta den tykke ullboksen og -genseren. Hehe, kjenner jeg er hønemor, men jeg er ikke vant til å beregne for såpass kaldt vær. Takker for tilbakemeldinger
Gjest Illiya Skrevet 3. februar 2012 #9 Skrevet 3. februar 2012 Sover dere ute selv? Og hva er varmt nok da? Selv hadde jeg betenkt meg veldig på å legge meg ute i kulda for å sove i flere timer, selv med ullundertøy og lammeskinn!
Gjest Marmot Skrevet 3. februar 2012 #10 Skrevet 3. februar 2012 Jeg hadde gjerne sovet ute, selv i minusgrader, om det fantes ulldresser og Voksi-poser i voksenstørrelser, og det var praktisk gjennomførbart i form av at jeg slapp å ligge på bakken. Sover med vinduet vidåpent hele året, selv nå som det er -17 her. 6
Villemoe Skrevet 4. februar 2012 #11 Skrevet 4. februar 2012 Samme her. Det hadde vært deilig å ligge ute å sove. Vinduet på soverommet er alltid åpent for å få mest nulig deilig frisk luft. Har selvfølgelig ikke ovn på rommet heller.
SøsterLiten Skrevet 4. februar 2012 #12 Skrevet 4. februar 2012 Mitt knøtt sover også ute, men hun har mer på seg når det nærmer seg 10blå: Tynn ullody og ull stømpebukse Tykt ullsett fra nøstebarn (jakke og ukse) Ullue og ullhals og ullvotter Voksipose På sauseskinn Tenker det kanskje blir litt lite under snuppa di O'Hara? Ellers er det vel ikke så galt?
SmallTalk Skrevet 4. februar 2012 #13 Skrevet 4. februar 2012 Hadde du kledd på henne for lite så hadde hun vel vært kald når du tok henne inn igjen?
SmallTalk Skrevet 4. februar 2012 #14 Skrevet 4. februar 2012 Sover dere ute selv? Og hva er varmt nok da? Selv hadde jeg betenkt meg veldig på å legge meg ute i kulda for å sove i flere timer, selv med ullundertøy og lammeskinn! Jeg er en frysepinne og kan ikke fordra at det er kaldt, men jeg hadde ikke hatt problemer med å sove utendørs i kulda så lenge jeg hadde hatt utstyr for det og det hadde vært tørt. Det største problemet for små barn med å sove ute hvis det er veldig kaldt er vel luftveiene, ikke det at de kan bli kalde.
Yoshi Skrevet 4. februar 2012 #15 Skrevet 4. februar 2012 Jeg har aldri skjønt hvorfor folk på død og liv skal legge barna sine ut for å sove.
Gjest pysepusen Skrevet 4. februar 2012 #16 Skrevet 4. februar 2012 Jeg har aldri skjønt hvorfor folk på død og liv skal legge barna sine ut for å sove. For at de skal få frisk luft? Fordi det er da mange barn sover best? For å skille mellom dagsoving og nattsoving? 3
Soul Skrevet 4. februar 2012 #17 Skrevet 4. februar 2012 Min erfaring er at barnet holder varmen bedre i pose som voksipose, enn med dyne.
Yoshi Skrevet 5. februar 2012 #18 Skrevet 5. februar 2012 Aldri hatt problemer med noe av delene jeg pysepusen. Babyen sov kun i vogn hvis vi skulle ut. Ellers sov han inne. Det kommer neste baby til å gjøre også. Hvis frisk luft er så viktig får dere trille tur i -20 alle sammen. Sikkert like viktig for mor. Faktisk synes jeg det er uansvarlig å sette fra seg barnet sitt ute alene.
effy Skrevet 5. februar 2012 #19 Skrevet 5. februar 2012 Min erfaring er at barnet holder varmen bedre i pose som voksipose, enn med dyne. Det tenker jeg også. Men sjekk nakken, da får du en indikasjon på om hun er varm/kald.
Gjest Marmot Skrevet 5. februar 2012 #20 Skrevet 5. februar 2012 Aldri hatt problemer med noe av delene jeg pysepusen. Babyen sov kun i vogn hvis vi skulle ut. Ellers sov han inne. Det kommer neste baby til å gjøre også. Hvis frisk luft er så viktig får dere trille tur i -20 alle sammen. Sikkert like viktig for mor. Faktisk synes jeg det er uansvarlig å sette fra seg barnet sitt ute alene. Hvorfor? Jeg regner med ingen setter fra seg ungen sin ute alene om de bor midt i Oslo uten eget skjermet område akkurat, men de fleste av oss bor jo sånn til at vi kan sette ungen vår på terrassen eller verandaen vår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå