Gå til innhold

Pottetrening

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Datteren min er straks to og synes det er så stas å gå uten bleie (og klær!) og tisse på potta. Jeg derimot er ikke helt forberdt på dette! Jeg hadde ikke tenkt vi skulle begynne med pottetreninga før til sommeren og må ærlig innrømme at det er lettvindt med bleien, men synes det blir for dumt å ikke utnytte intressen.

Så jeg trenger tips og råd til hvordan vi skal gjøre dette videre!

Hjemme er det jo greit å gå med lite klær og ha potta klar (passer jo bra at der er svinkaldt ute ;) ), men hvordan gjør vi det på bhg og når vi er ute og på tur?

Endret av Missiw
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo også veldig deilig å slippe å skifte bleie!

Sett henne på potte/do med jevne mellomrom, det kan de gjøre i barnehagen også. Ute på tur er det jo best å ha bleie på i tilfelle, og er ikke annet å gjøre enn å ta barnet på do før og etter turen.

Skrevet

De første ukene brukte vi ofte bleie når vi var ute. Tok bare et par uker. Hadde to uhell, ellers ingenting. Tørr om natta med en gang.

Skrevet

Bruk bleie ute og på tur, men oppfordre henne til å si ifra om hun må, og ta henne på potta om mulig alikevel.

Ville nok også brukt bleie i barnehagen. (Men spørs litt på barnehagen og de ansatte og, om de har tid til å følge ekstra med i en periode.)

Ellers er det jo bare å gå uten bleie hjemme så mye som mulig.

Når det ikke lenger er noe særlig uhell hjemme, kan dere jo teste med bleieslutt også INNE i barnehagen. (Det skjer mer der, og er lettere å glemme seg.) Husk å ha MYE skift i starten.

Husker det gikk veldig fort når det først startet hos oss. Mye fortere enn jeg ventet. Og nattbleia rett etter dagbleia. (Til tross for at den alltid var helt full hver morgen.)

Skrevet

Var litt sånn jeg tenkte vi måtte prøve oss fram.

Hun er så stolt når hun har tisset i potta eller på do, så jeg tror det er lurt å utnytte muligheten nå.

Når uhellet er ute, snakker dere om det i det hele tatt? Jeg vet at vi ikke skal skjende eller bli sint, men hun ble så lei seg når hun tisset i longsen og ville helst ta den på igjen. Så jeg måtte trøste og vise henne at den var våt. Har lest at en ikke skal gjøre noe ut av uhell og bare bytte, men det må da være greit å prate litt om det på en positiv måte hvis hun selv reagerer på at hun var uheldig?

Skrevet

Vi kommenterte at "Oi, det var synd. Nå ble jo klærne våte. Da må vi skifte." Og så skiftet vi klær.

Min eldste syntes det var skikkelig ekkelt med våte klær, så han hylte jo...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...