Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har meldt meg opp til norsk påbygg. Både hovedeksamen, sidemål og muntlig.

Flere enn meg som skal ta det?

Hvilke bøker bruker dere?

:takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner godt at du trenger litt veiledning her, norsk er jo uten tvil det største og mest omfattende faget av dem alle.

Selv tok jeg norsk som privatist for noen år tilbake. Bøkene jeg brukte var Signatur, både studiebok og grunnbok. I tillegg brukte jeg et hefte som skulle forbedre den nynorske grammatikken ("Mål og meining"), og den hjalp veldig. Ellers er det jo greit å ha en bok om stilskriving generelt, da det på dette nivået kreves nokså mye bla. når det kommer til sjangerkunnskap.

Du får ha masse lykke til!:)

Skrevet

Tusen takk! =)

hvilken bok brukte du i sidemål? Er det en bok i Signaturserien for det også?

Gjest bellabulla
Skrevet (endret)

Jeg tok påbygg som privatist i fjor, og det var mye arbeid!

Du må f.eks skrive et særemne og levere til eksamenskontoret ditt, i tilfelle du kommer opp i det på norsk muntlig.

Ellers er begge skriftligeksamenene bare koselig :) Sakprosa ftw!

Jeg brukte tema 1 , 2 og 3, det er helt ok størrelse på bøkene, heldigvis ikke 3 gigantiske leksikon. I tillegg hadde jeg en arbeidsbok i nynorsk, og en av lærebøkene kjøpte jeg på nynorsk for å få "gratis trening".

Ps, det er tema 3 som er pensum for påbygg, 1 og 2 kjøpte jeg bare fordi jeg ikke var helt stødig i det jeg hadde lært de to åra før, man kan jo bli spurt om alt fra sine tre år på vgs :)

Endret av bellabulla
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg absolutt gått for signatur 3, den tar for seg alt av aktuelle emner du kan komme opp i. I tillegg er det gjerne den serien som brukes ved påbyggstudiene, ergo alt samlet på et sted istedenfor å måtte bla i 3-4 forskjellige grunnbøker.

Tekstsamlingen (studiebok) har de fleste av tekstene sine på nynorsk, og det er jo veldig kjekt, da får en trening. Men det var helst "mål og meining" som hjalp på skrivetreningen og grammatikken min, siden det er dette som er sentralt ved en skriftlig, nynorsk eksamen.

:-)

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg absolutt gått for signatur 3, den tar for seg alt av aktuelle emner du kan komme opp i. I tillegg er det gjerne den serien som brukes ved påbyggstudiene, ergo alt samlet på et sted istedenfor å måtte bla i 3-4 forskjellige grunnbøker.

Tekstsamlingen (studiebok) har de fleste av tekstene sine på nynorsk, og det er jo veldig kjekt, da får en trening. Men det var helst "mål og meining" som hjalp på skrivetreningen og grammatikken min, siden det er dette som er sentralt ved en skriftlig, nynorsk eksamen.

:-)

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare! :takke:

Er det noen "planer" på nett man kan følge når man leser? Eller er det bare målene i Signaturboken?

Skrevet

Planer på nett er det nok verre med. Det beste er å følge læreplanmålene som står i boken ja. Ellers er delene nokså strukturert satt opp med kapittelinndelinger og lignende. (Men bor du i en by hvor de har skolene Sonans eller Bjørknes, kunne det kanskje vært mulig å spørre om de hadde en ekstra plan å være av med, de pleier nemlig alltid å ha slike fremgangsplaner i de fleste fag;))

Skrevet

Kompetansemålene er de du skal følge. Bruker Signatur2 på en av mine klasser, og den er nokså god. Du må vel bruke både Signatur 2 og 3? (Dersom det ikke finnes en egen variant for påbygg). På udir.no finner du tidligere eksamensoppgaver. Kompetansemålene finner du også på udir.

Når det gjelder sjangre må du bare øve på flest mulig, igrunn. Kompetansemålene er like for hovedmål og sidemål..

Skrevet

litt tips:

norsk som privatist og norsk som elev er 2 vidt forskjellige ting. bøkene er lagd for elever som skal lære masse rart, som privatist bør fokuset være å lære seg 2-3 typer tekster(feks, artikkel, analyse av sammensatt tekst/novelle/dikt eller noe annet, en av disse er nesten garantert en oppgave på eksamen. min erfaring er at det ikke er særlig nødvendig å sette seg inn i alt det som er i pensum, skrive gode tekster derimot er VIKTIG. undersøk på skolen du skal ta eksamen, om en av lærerne er villig til å gi deg litt feedback og kanskje rette noen tekster for deg(mange lærere der ute som er villige til å hjelpe privatister som er motivert for å gjøre det bra).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...