Gå til innhold

The hunger games!

Anbefalte innlegg

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Synes filmen var helt grei. Innledningen var aaltfor lang; men det er vel forsåvidt litt typisk USA.

Nå har ikke jeg lest bøkene, men det var en OK film :) Hadde forventet litt mer hunger games.

Du burde absolutt lese bøkene. Fantastiske! :) Likte filmen, men bøkene var bedre.

Skrevet

Du burde absolutt lese bøkene. Fantastiske! :) Likte filmen, men bøkene var bedre.

Jeg får nesten gjøre det da :) Liker jo å lese jeg!

Skrevet

Ja, hva synes dere, dere som har sett den? Jeg synes den var akkurat som forventet. Må si at jeg liker han som spiller Peeta bedre enn forventet, synes han passet bra til rollen, selv om jeg var litt tvilende først. Og jeg likte Katniss bedre i filmen enn i boka, men det er vel fordi vi ikke kom så mye inn i hodet hennes i filmen da.

Alt i alt, god underholdning. Samboeren "visste nå ikke helt hva han syntes han da", men så er han mann, over 30 og ikke spesielt romantisk anlagt ;)

Helt enig, og jeg opplevde det samme med min samboer. I tillegg så ble han litt satt ut av temaet, og fikk avsmak av filmen. Har virkelig ikke lyst å se de andre. Jeg har forsøkt å forklare han konseptet.

Til de som ønsker å vente for å slippe å se den med ungdommer - anbefales! (eller gå på en sen visning). Dette tenkte nemlig ikke jeg på. Jeg følte meg litt utenfor når det bare var fjortisser rundt meg, som satt og kniste og lo. I tillegg så merket jeg at de på siden av meg ikke skjønte en døyt "hvem er det, hvorfor det, hvorfor gjør de sånn??" Irriterende, men måtte jo le litt og.. :fnise: (I tillegg fikk vi en veldig underholdende samtale under reklamen :P)

Vedrørende filmen så likte jeg den godt, bøkene var selvsagt bedre, de klarte jeg ikke å legge fra meg. Men jeg glemte at jeg var på kino (ble minnet på det av fjortissene nå og da men). Jeg også oppfattet Rue som hvit i boken, men dette mest fordi hun skulle minne Katniss så mye om søsteren og da så jeg for meg at de hadde litt flere likhetstrekk enn i filmen. Ellers hadde jeg sett for meg Haymitch som mer sliten, og jeg også hadde sett for meg Peeta litt mer "kvapsete". Egentlig ganske fornøyd med castingen av Katniss og Gale.

Skrevet

Iallfall Peeta som mer bredskuldret. Han var jo mindre enn Katniss og det ble helt feil, han som hadde lempet 50-kilos melsekker i åresvis.

• Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Var fornøyd med Woody Harrelson som Haymitch jeg. Nei, han er ikke så stygg og sliten som han blir beskrevet i boka, men han passer veldig godt til denne typen rolle.

Skrevet

Ser at flere har nevnt at de så for seg Rue som hvit. Correct me if I'm wrong, men ble det ikke nevnt at hun var mørk i boka? Jeg så henne i alle fall alltid for meg som mørk.

Elsket bøkene og var veldig lettet etter at jeg hadde sett filmen - syntes de gjorde det aller meste riktig. Det eneste jeg kunne tenkt meg er mer background rundt faren og hvor viktig han faktisk er for hvordan Katniss er som menneske. Kanskje dette blir vektlagt mer i neste film? Gleder meg i alle fall som en unge til den kommer ut :)

Skrevet

Ser at flere har nevnt at de så for seg Rue som hvit. Correct me if I'm wrong, men ble det ikke nevnt at hun var mørk i boka? Jeg så henne i alle fall alltid for meg som mørk.

Jo, hun er tydelig beskrevet som å være mørkhudet, så forstår heller ikke hvordan mange klarte overse det. Men det går vel litt fort i svingene noen ganger :jepp:

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg synes Katniss var litt for sexy i fasongen (hallooo timeglassfigur :lur:), men oppførselen til skuespilleren gjorde helt klart opp for det. Likte at hun var rettferdig og følsom, men på samme tid litt kald og reservert. Alt i alt synes jeg at hun og Gale, som noen nevnte, var de beste valgene i filmen.

• 6 måneder senere...
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Problemet er "Rating" som de har i Statene. Hvis det ser ekte ut, med blod og personer som får vondt, lider, slag og spark er smertefullt for den som utsettes for det, personer dør en "ekte" død, da straffes filmen med voksen-rating. Hvis det derimot ser tegnefilmaktig ut, som om man kan sparke og slå hverandre og bare le det av seg, da er filmen rated barnevennelig. Ikke så rart da at barn vokser opp og tror de kan slå og sparke hverandre uten at det er så alvorlig.

Jeg så denne filmen i dag uten egentlig å vite noe særlig om den på forhånd.

Slåsscener og lignende irriterte meg gjennom filmen fordi de var filmet med håndholdt (?) og at det nesten var umulig å få med seg hva som skjedde. Forstår det jo litt bedre nå.

Alt i alt syntes jeg det var en god film. Noen lettvinte løsninger, dårlige slåsscener og at jeg ofte satt og visste hva som kom til å skje. I tillegg var det som de fikk litt dårlig tid på slutten, den ble litt forhastet.

Men jeg fikk den samme følelsen av gru som jeg hadde første gangen jeg leste The Lord of The Flies, og den følelsen satt jeg med hele veien. Som regel er det bare historiske drama som gir meg de sterke følelsene, så noe riktig må jo filmskaperne ha gjort.

Selv om innpakningen var ny (for oss som ikke har sett Battle Royale), så er jo tematikken velkjent. De rike utnytter og kuer de fattige med vold og frykt. Jeg tror jeg kommer til å lese bøkene også. :)

Endret av Badabing
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Drar denne litt opp igjen :) Så filmen og ble veldig positivt overrasket! Trodde det skulle være en litt kjip blanding av twilight og battle royale, men så gjorde filmen sin helt egen greie.

Har nå kastet meg over bøkene og er igang med nr 2. Lenge siden jeg har blitt så frelst av en bokserie! I alder er jeg nok godt over "målgruppa" til boka, men synes det er veldig spennende :)

Når det gjelder karakterene i filmen vs boka så er det mest Peeta jeg kanskje reagerte på. Jeg så ham for meg mye høyere og sterkere enn han fremstilles i filmen.

Ellers gleder jeg meg veldig til film nr 2 som kommer i år :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...