Gå til innhold

The hunger games!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kattepiss Eberdeen? For et navn.

Skrevet

Jeg syns det var unødvendig av dem å bruke en svart og hvit katt i filmen jeg da... Den er jo oransj i bøkene. Litt sært å henge seg opp i, men jeg syns det bare var undøvendig å endre på en sånn liten detalj..:P

Ah! Det er jo bare skuespill!

Katta er skuespiller, og spiller oransje!

Akkurat som heltene egentlig er pingler, og bare later som.

Skjønner du deg ikke på kultur, du? :gjeiper:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De byttet om på reglene midt i spillet. Så teit. Og han forelsket seg i henne selv om hun er høyere og større enn han. Hun ser for øvrig litt ut som en av disse amazonene som menn forelsket seg i en gang i tiden, når hun tråkker rundt med pil og bue.

Men hele filmen var tåpelig.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

De byttet om på reglene midt i spillet. Så teit. Og han forelsket seg i henne selv om hun er høyere og større enn han. Hun ser for øvrig litt ut som en av disse amazonene som menn forelsket seg i en gang i tiden, når hun tråkker rundt med pil og bue.

Men hele filmen var tåpelig.

:fnise: Du har skjønt mye av filmen, skjønner jeg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

:fnise: Du har skjønt mye av filmen, skjønner jeg.

Poenget ditt er?

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Poenget ditt er?

At kanskje det ikke er filmen som er tåpelig, men du som ikke har skjønt konseptet?

AnonymBruker
Skrevet

At kanskje det ikke er filmen som er tåpelig, men du som ikke har skjønt konseptet?

Nå har du sagt A. Få høre?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av typen som ofte ikke overanalyserer bøker og filmer, eller har behov for at jeg må skjønne det overordna motivet eller moralen bak verk. Jeg ønsker å underholdes, og det ble jeg gjort av The Hunger Games - i så stor grad at jeg leste bøkene etter å ha sett filmen.

Om man ikke lærer mye av The Hunger Games, så gir det i hvert fall et fint utgangspunkt for videre drøfting og samtaler om særlig to tema: 1) diktatur og maktmisbruk og 2)overvåkningssamfunn, realitytv og underholdningsindustri. Jeg synes filmen (og bøkene) behandler, belyser og kritiserer begge temaene på en utmerket måte for barn og unge.

Jeg jobber forøvrig på en kino selv, og jeg ser mange barn ned i elleveårsalderen som ser denne filmen alene - men også familier som ser den sammen. Hvorfor ikke gjøre en familiekveld ut av det? Se filmen først, og deretter gå ut og spis sammen og samtale om det som gjorde inntrykk? Det hadde jeg gjort hvis jeg hadde hatt barn i den alderen.

Filmen er riktignok en ungdomsfilm, men jeg ble fullstendig revet med selv, og synes dette var strålende filmhåndtverk.

Takk, nå gleder jeg meg veldig til å se filmen!

For jeg tror jeg blir med ;) Særlig når lillebror er såpass ung, og ikke nødvendigvis får med seg alle nyanser, så tror jeg tipset om å gjøre det til en familiekveld og kanskje prate litt etterpå er en god ide. De temaene du nevner filmen inneholder (som også jenta mi har snakket om) kan jo danne grunnlag for gode samtaler.

Det virker i alle fall som filmskaperne virkelig har truffet en nerve, for barn/ungdom i mine barns omgangskrets er helt oppslukt av bøkene og filmen. Typisk da, at det skal dukke opp noen sure gamle tanter som mener det er fullstendig uforsvarlig at barn får se på slik grotesk underholdning, alt var bedre før, og hva er galt med Anne Cath Vestly? ;)

Nei, jeg tror dette blir en fin familiekveld, selv om jeg frykter jeg kommer til å sippe så barna blir flaue...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk, nå gleder jeg meg veldig til å se filmen!

For jeg tror jeg blir med ;) Særlig når lillebror er såpass ung, og ikke nødvendigvis får med seg alle nyanser, så tror jeg tipset om å gjøre det til en familiekveld og kanskje prate litt etterpå er en god ide. De temaene du nevner filmen inneholder (som også jenta mi har snakket om) kan jo danne grunnlag for gode samtaler.

Det virker i alle fall som filmskaperne virkelig har truffet en nerve, for barn/ungdom i mine barns omgangskrets er helt oppslukt av bøkene og filmen. Typisk da, at det skal dukke opp noen sure gamle tanter som mener det er fullstendig uforsvarlig at barn får se på slik grotesk underholdning, alt var bedre før, og hva er galt med Anne Cath Vestly? ;)

Nei, jeg tror dette blir en fin familiekveld, selv om jeg frykter jeg kommer til å sippe så barna blir flaue...

Bare hyggelig :) Jeg snakket med en kinokollega av meg i går som også er lærer, og vi begynte allerede da å snakke om hvordan han kunne bruke denne filmen som undervisningsmateriale når den kommer på dvd. Temaene er behandlet svært tydelig, så jeg mener at det ikke er vanskelig selv for ungdom å skjønne hva som kritiseres her.

Jeg har selv blitt så utrolig fascinert av dette konseptet, så jeg skjønner godt at ungdom også blir det. Så den selv på pressevisning her i byen. Ante ikke hva jeg gikk til annet enn at dette skulle være svært i USA, og tenkte det var noe a la Twilight. Det var det jo absolutt ikke, og jeg ble helt blown away. Synes faktisk første halvdel av filmen, før de kommer ut i arenaen hvor de skal drepe hverandre, er sterkest. Da satt jeg med en klump i halsen flere ganger. Jennifer Lawrence som spiller hovedpersonen Katniss er helt fantastisk dyktig!

Naturligvis er temaet så ubehagelig at det er vanskelig å vite hvilke ord man skal bruke til å beskrive det - men til forskjell fra hva eksempelvis anmelderen i Stavanger Aftenblad sier, så synes jeg faktisk at filmskaperne har fått fram nettopp dette. Det er ikke noe glorifisering av det å drepe, men ungene blir selv påtvunget dette av styresettet. Dette har foregått i 74 år, så de er klar over hva de går til, og de veit hva de må gjøre. Det er helt forferdelig, og jeg ble fullstendig revet med av tematikken.

Og ikke minst så digger jeg at ungdom har fått noe BRA å se på kino! Det lages så mye dårlig film som trekker unge på kino, at jeg ofte blir rent lei meg av å selge billetter til dem (f.eks Twilight og Project X). Blir så glad når det lages kvalitet til unge også!

Dere må ha en hyggelig familiekveld!

• Liker 1
Skrevet

Elsker bøkene :rodmer:

Filmen var bra den også, men ikke noe WOW.

AnonymBruker
Skrevet

Filmen var bra den også, men ikke noe WOW.

Da har ikke du heller skjønt konseptet. Kanskje noen kan forklare det så filmen blir et wow? :klo:

Skrevet

Da har ikke du heller skjønt konseptet. Kanskje noen kan forklare det så filmen blir et wow? :klo:

Altså, man trenger ikke å ikke skjønne konseptet for å ikke like en film. Det ble mange ikke...

Smaken er som baken.

• Liker 1
Skrevet

Det er litt som å si til noen som ikke liker appelsin at de har misforstått smaken fordi du synes det er godt... :filer:

• Liker 1
Skrevet

har dere lest de andre bøkene? lurer på om jeg skal starte på toern, eneren var jo veldig bra!

Skrevet

har dere lest de andre bøkene? lurer på om jeg skal starte på toern, eneren var jo veldig bra!

Jeg har lest alle og anbefaler de på det sterkeste! :)

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Har nå sett filmen... Og håpet på mer blod! Men skuespillerne var flinke, og slutten tydet ganske godt på at det kommer en oppfølger :D

Gjest BabyBlue
Skrevet

Kattepiss Eberdeen? For et navn.

Katniss Everdeen, takk :P Katniss er en blomst, slik som søsteren hennes er oppkalt etter (prim rose).

AnonymBruker
Skrevet

Har nå sett filmen... Og håpet på mer blod! Men skuespillerne var flinke, og slutten tydet ganske godt på at det kommer en oppfølger :D

Problemet er "Rating" som de har i Statene. Hvis det ser ekte ut, med blod og personer som får vondt, lider, slag og spark er smertefullt for den som utsettes for det, personer dør en "ekte" død, da straffes filmen med voksen-rating. Hvis det derimot ser tegnefilmaktig ut, som om man kan sparke og slå hverandre og bare le det av seg, da er filmen rated barnevennelig. Ikke så rart da at barn vokser opp og tror de kan slå og sparke hverandre uten at det er så alvorlig.

Skrevet

Synes filmen var helt grei. Innledningen var aaltfor lang; men det er vel forsåvidt litt typisk USA.

Nå har ikke jeg lest bøkene, men det var en OK film :) Hadde forventet litt mer hunger games.

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Problemet er "Rating" som de har i Statene. Hvis det ser ekte ut, med blod og personer som får vondt, lider, slag og spark er smertefullt for den som utsettes for det, personer dør en "ekte" død, da straffes filmen med voksen-rating. Hvis det derimot ser tegnefilmaktig ut, som om man kan sparke og slå hverandre og bare le det av seg, da er filmen rated barnevennelig. Ikke så rart da at barn vokser opp og tror de kan slå og sparke hverandre uten at det er så alvorlig.

Idiotisk. Bøkene er ikke beregnet på "barn-barn" heller, så skjønner ikke hvorfor de beregner filmen på unger? Men antar at det er alt for pengene sin skyld :snurt:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...