Gjest Maria_Marihøne Skrevet 26. mars 2012 #61 Skrevet 26. mars 2012 Huh? Det var jo en av de tingene jeg mener ble overforklart. Eller forklart på en dårlig måte, alt etter som. Forklart på en dårlig måte, vil jeg si da hvert fall.
Zzyzx Skrevet 26. mars 2012 #62 Skrevet 26. mars 2012 Ja, det var iallfall ikke tvil om hva greia var for oss som ikke har lest bøkene.
AryaUnderfoot Skrevet 26. mars 2012 #63 Skrevet 26. mars 2012 (endret) Selvfølgelig kommer det en tredje film Dette er (nesten) like svært som twilight blant ungdommer i USA. Og etter filmen har gått på kino i noen uker og flere plukker opp bøkene kommer det til å ta helt av Det blir visst 4 filmer, de skal dele opp den siste boka. Edit: Leif Endret 26. mars 2012 av AryaUnderfoot
AryaUnderfoot Skrevet 26. mars 2012 #64 Skrevet 26. mars 2012 Vel, jeg har nettopp lest bøkene, og jeg er 30 år:) De er nok det jeg ville klassifisert som "ungdomsbøker", men jeg syns temaet og stemningen i bøkene gjør at også voksne kan lese de. Takk for svar! Jeg har blitt veldig fascinert av konseptet så jeg tror kanskje det blir påskelesningen min i år
Bjørn82 Skrevet 26. mars 2012 #65 Skrevet 26. mars 2012 Jeg har ikke hørt mye om filmen, eller bøkene. Forsåvidt så brukte jeg ikke tid på å undersøke hva slags film det var heller. Jeg og en kompis var på kino å så den igår. Jeg synes den var helt tragisk, bånn i bøtta....
Gjest Thessie! Skrevet 26. mars 2012 #66 Skrevet 26. mars 2012 Huh? Det var jo en av de tingene jeg mener ble overforklart. Eller forklart på en dårlig måte, alt etter som. Jeg skjønte ikke helt forholdet mellom de to før etter filmen, da en venninne forklarte det til meg. Jeg fikk ikke med meg at hun bare latet som om hun likte ham.
123sport Skrevet 26. mars 2012 #67 Skrevet 26. mars 2012 det så ut som at de ble forelsket på ordentlig i slutten av filmen, og at de ikke bare latet som.. hva tror dere?
MissStiles Skrevet 30. mars 2012 #68 Skrevet 30. mars 2012 Ikke lest boka. Men allikevel spent på filmen. Skal se den imorgen.
OhSerendipity Skrevet 30. mars 2012 #69 Skrevet 30. mars 2012 Selvfølgelig er det ripp-off fra Batle Royal, men hva så?! http://www.abcnyheter.no/nyheter/kultur/2012/03/22/suksessfilm-er-plagiat Nja. Nå kan jeg ikke uttale meg om filmen, for selv har jeg bare lest boka. Men altså, ingenting er fullstendig original lenger, men å kalle det ripoff/plagiat synes jeg er overdrevent. Det er jo helt forskjellige karakterer og mye annerledes rundt det psykologiske (f.eks. at man ikke FÅR våpen og at man kan holde på i ukevis fremfor tre dager), pluss at The Hunger Games er en serie der første bok bare bygger opp til resten. Synes det er nok av forskjeller til å kunne si at det ikke er en RIPOFF, spesielt når hele drap-i-arena-opplegget uansett er basert på ofringene til minotauren og gladiatorene for evig mange år siden. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #70 Skrevet 31. mars 2012 Så filmen i dag, den var helt fantastisk bra- skal lese alle bøkene i påsken.
MissStiles Skrevet 1. april 2012 #71 Skrevet 1. april 2012 Da så jeg filmen igår. Både skuffet og overrasket. Trodde det skulle være kamper mellom deltagerne. Men synes filmen var helt grei.
Djungelvrål Skrevet 1. april 2012 #72 Skrevet 1. april 2012 Jeg ble vel egentlig ikke skuffa, men jeg adde nok likt filmen mye bedre hvis jeg ikke hadde lest boka. Hadde jeg skulle laget filmen, hadde jeg laget den mye mørkere, og "hardere", og den hadde hatt 15-års grense. Jeg syns Storm(han heter vel Gale på engelsk?) og Cinna fikk for liten plass. Rues dødsscene var fin syns jeg, og jeg ble positivt overrasket over Peeta. En helt grei film, men den manglet litt "edge". Det virker ikke som filmskaperne har turt å tatt den helt ut. Den trengte ikke nødvendigvis mer blod, men den hadde hatt godt av å være litt mer skitten. Enig i at den burde vært mørkere og ment for et eldre publikum.. Men ikke nødvendigvis mere blod og gørr. Det er oppbrukt. Jeg likte derimot ikke scenen med Rue, ble erketypisk amerikansk klisje kliss klass. Du burde se The Divide. Mørk, syk og jævlig i bøtter. Og er mye værre enn den ser ut på traileren. Koste meg http://www.imdb.com/title/tt1535616/
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #73 Skrevet 5. april 2012 Jeg er mamma til en 13-åring som er totalt i Hunger Games-land. Mer en hvilke scener og hvilke karakterer som burde vært hist og her, lurer jeg på om filmen har noe... budskap, på et vis? Som de som faktisk er målgruppen (Battle Royal er sikkert kult for unge voksne, men du må være rimelig moden for å skjønne at det er et spekulativt produkt) forstår? Hunger Games er jo først og fremst en ungdomsbok? Jenta mi er fullstendig oppslukt av Rue. Jeg har også googlet nok til å skjønne at filmen har visse moralske og dyptgående aspekter, og det er faktisk viktig for meg som mamma. Hva synes dere om dette? Hun vil også ha med seg sin yngre bror, som riktignok er over aldersgrensen på 11. Er det greit? Og kan tenåringer og modne barn overhodet lære noe av denne filmen, og i så fall hva?
Silfen Skrevet 6. april 2012 #74 Skrevet 6. april 2012 Enig. I det hele tatt virket filmen veldig overfladisk i forhold til bøkene. Det er vel derfor jeg også skrev at jeg hadde likt filmen mye bedre hvis jeg ikke hadde lest bøkene først. Jeg så denne i går og selv om jeg satt i nesten to og en halv time i salen og fremdeles ble litt "wow, er den ferdig allerede", så var jeg veldig fornøyd og litt skuffet over alt som manglet. Spesielt et par ting hang jeg meg opp i som ikke var tilstede; De fikk ikke brød fra District 11 da Rue døde. Katniss fikk ikke mockingjaynålen av borgermesterens datter. De var ganske store da Peeta kastet brød til Katniss, hadde gjort seg bedre om de viste de som barn som i boken. Som flere har sagt så fikk ikke Cinna nok plass. Jeg syns også Cinna ikke var helt riktig. Haymitch lovet jo å bli edru for å hjelpe de i boken, det skjedde ikke. Det kom heller ikke frem hvor viktig faren til Katniss hadde vært for hennes jaktegenskaper. Hun kunne det liksom bare. Ellers var jeg veldig fornøyd. Folkene i Capitol city var jo HELT riktige; ekle og overfladiske. Kampscenene og området de var i var bra. Hovedtingene var helt supert, det var de små detaljene jeg savnet, som ikke ville kostet de så mye ekstra å legge inn.
Gjest Thessie! Skrevet 6. april 2012 #75 Skrevet 6. april 2012 Nå er jeg nesten ferdig med boken. Når jeg så filmen synes jeg den var utrolig bra, men når jeg nå leser boken så innser jeg at filmen var ganske så mangelfull.. Den var absolutt bra, men ikke så bra som boken!
Gjest HunterLady Skrevet 6. april 2012 #76 Skrevet 6. april 2012 Så Hunger Games igår.. AWESOME!!!!! :) Jeg er frelst!! 1
Kamikatze Skrevet 6. april 2012 #77 Skrevet 6. april 2012 Hadde knapt hørt om boken, men har sett en film med et liknende konsept noe tid tilbake. Ble også ganske paff over slutten, og tenkte: "Nei! Over to timer bortkastet!" Ingen advarsler om at "filmen" er amputert i fire deler, og at det er evigheter til jeg får med meg slutten. Jeg greide heller ikke å trenge inn i noen av karakterene. Ingen var troverdige, og jeg satt hele tiden bevisst på at jeg satt i lenestolen og så film. Kunne liksågodt vært tegnefilm, for den saks skyld...
Potetgull Skrevet 6. april 2012 #79 Skrevet 6. april 2012 (endret) Jeg syns det var unødvendig av dem å bruke en svart og hvit katt i filmen jeg da... Den er jo oransj i bøkene. Litt sært å henge seg opp i, men jeg syns det bare var undøvendig å endre på en sånn liten detalj.. Endret 6. april 2012 av Potetgull 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #80 Skrevet 7. april 2012 Jeg er mamma til en 13-åring som er totalt i Hunger Games-land. Mer en hvilke scener og hvilke karakterer som burde vært hist og her, lurer jeg på om filmen har noe... budskap, på et vis? Som de som faktisk er målgruppen (Battle Royal er sikkert kult for unge voksne, men du må være rimelig moden for å skjønne at det er et spekulativt produkt) forstår? Hunger Games er jo først og fremst en ungdomsbok? Jenta mi er fullstendig oppslukt av Rue. Jeg har også googlet nok til å skjønne at filmen har visse moralske og dyptgående aspekter, og det er faktisk viktig for meg som mamma. Hva synes dere om dette? Hun vil også ha med seg sin yngre bror, som riktignok er over aldersgrensen på 11. Er det greit? Og kan tenåringer og modne barn overhodet lære noe av denne filmen, og i så fall hva? Jeg er av typen som ofte ikke overanalyserer bøker og filmer, eller har behov for at jeg må skjønne det overordna motivet eller moralen bak verk. Jeg ønsker å underholdes, og det ble jeg gjort av The Hunger Games - i så stor grad at jeg leste bøkene etter å ha sett filmen. Om man ikke lærer mye av The Hunger Games, så gir det i hvert fall et fint utgangspunkt for videre drøfting og samtaler om særlig to tema: 1) diktatur og maktmisbruk og 2)overvåkningssamfunn, realitytv og underholdningsindustri. Jeg synes filmen (og bøkene) behandler, belyser og kritiserer begge temaene på en utmerket måte for barn og unge. Jeg jobber forøvrig på en kino selv, og jeg ser mange barn ned i elleveårsalderen som ser denne filmen alene - men også familier som ser den sammen. Hvorfor ikke gjøre en familiekveld ut av det? Se filmen først, og deretter gå ut og spis sammen og samtale om det som gjorde inntrykk? Det hadde jeg gjort hvis jeg hadde hatt barn i den alderen. Filmen er riktignok en ungdomsfilm, men jeg ble fullstendig revet med selv, og synes dette var strålende filmhåndtverk. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå