AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #21 Del Skrevet 1. februar 2012 Jammen, selvfølgelig eksisterer den i praksis! Jeg kjenner mange som har mistet permisjonsuker pga for tidlig fødsel/overtid. Så mens far har 12 uker reservert for seg med babyen, så er mors reserverte uker fordelt på før og etter fødsel og går ikke fødsel etter planen mister hun rett og slett mange uker permisjon. I tillegg kan det jo bli sånn at foreldrene velger å dele de frie ukene likt seg i mellom, noe som også betyr at far faktisk får MER tid med babyen enn mor. Man kan si mye rart om permisjonsløningene, men rettferdige er de ikke og det hadde vært så enkelt å faktisk gjøre det.. Dette med at mor skal ha tre uker permisjon før fødsel som hun risikerer å miste er et helt annet tema som ikke har noe med fordelingen mellom far og mor å gjøre, synes jeg. For det første; mor og far står fritt til å fordele antall uker med barnet mellom seg, med unntak av fars tolv uker og mors seks uker rett etter fødsel. Dvs at om de vil kan de få nøyaktig like mye tid med barnet, og hvis far ender opp med mer tid med barnet så er det faktisk noe mor og far har avgjort i fellesskap. Det er ikke noe som bare skjer av seg selv. For det andre; hvis nå far ender opp med mer tid med barnet enn mor - på hvilken måte er det galt eller skadelig? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #22 Del Skrevet 1. februar 2012 Poenget her er ikke at alt skal være "likt". Poenget med de øremerkede ukene til mor er medisinsk begrunnet. Ukene til far har som flere har nevnt, andre hensikter. Samtidig vil jeg si at det kanskje er ammepresset det må gjøres noe med, ikke fedrekvoten. Hvis det er medisinske årsaker burde mor sykemeldes, ikke bruke av svangerskapspermisjonen, spesielt for ukene før fødsel. Hvorfor skal far ha reserverte uker for å være med barnet men ikke mor? Og ja, jeg vet om tilfeller der mor av ulike årsaker ble "tvunget" ut i jobb etter at hennes uker var over. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #23 Del Skrevet 1. februar 2012 Hvis det er medisinske årsaker burde mor sykemeldes, ikke bruke av svangerskapspermisjonen, spesielt for ukene før fødsel. Hvorfor skal far ha reserverte uker for å være med barnet men ikke mor? Og ja, jeg vet om tilfeller der mor av ulike årsaker ble "tvunget" ut i jobb etter at hennes uker var over. Da bør vi kanskje dele permisjonen i to på midten da, for ikke å risikere at en av partene krafser til seg mer permisjon enn den andre? Det står visst dårlig til med kommunikasjonen i de tusen hjem... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #24 Del Skrevet 1. februar 2012 For det andre; hvis nå far ender opp med mer tid med barnet enn mor - på hvilken måte er det galt eller skadelig? Ikke gjør dette til en sånn diskusjon! Det er INGEN som har sagt aat det er galt eller skadelig, det er prinsipielt URETTFERDIG.... Jeezes, noen har bare tungt for det... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #25 Del Skrevet 1. februar 2012 Ikke gjør dette til en sånn diskusjon! Det er INGEN som har sagt aat det er galt eller skadelig, det er prinsipielt URETTFERDIG.... Jeezes, noen har bare tungt for det... Ehhh...nei, jeg har ikke tungt for det bare fordi jeg er uenig med deg. Derimot kan det se ut til at du har visse utfordringer med argumentasjonen din. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #26 Del Skrevet 1. februar 2012 Hvis det er medisinske årsaker burde mor sykemeldes, ikke bruke av svangerskapspermisjonen, spesielt for ukene før fødsel. Hvorfor skal far ha reserverte uker for å være med barnet men ikke mor? Og ja, jeg vet om tilfeller der mor av ulike årsaker ble "tvunget" ut i jobb etter at hennes uker var over. Hvis mor ble "tvunget" ut i jobb seks uker etter fødsel, sier jeg det samme som jeg sier når fedre klager over at de ikke får mer enn fedrekvoten: Dette må dere da kunne snakke om og bli enige om før dere bestemmer dere for å få barn! Det er en selv som underskriver på at fordelingen skal være slik eller slik, ingen kan si at de er "tvunget". 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #27 Del Skrevet 1. februar 2012 Ikke gjør dette til en sånn diskusjon! Det er INGEN som har sagt aat det er galt eller skadelig, det er prinsipielt URETTFERDIG.... Jeezes, noen har bare tungt for det... Dette er et område hvor ting aldri kan bli 100% rettferdige, fordi mannen og kvinnen har ulike roller når det gjelder forplantning. Jeg tror heller aldri vi kan komme til en felles forståelse av hva som her er "rettferdig". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #28 Del Skrevet 1. februar 2012 Dette er et område hvor ting aldri kan bli 100% rettferdige, fordi mannen og kvinnen har ulike roller når det gjelder forplantning. Jeg tror heller aldri vi kan komme til en felles forståelse av hva som her er "rettferdig". Jeg slutter aldri å undre meg over ironien i at på den ene siden er argumentet om at vi er skapt forskjellige noe som brukes MOT mor i denne diskusjonen, mens når det kommer til fars side av saken så er det likestilling og rettferdighet som gjelder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #29 Del Skrevet 1. februar 2012 Hvis mor ble "tvunget" ut i jobb seks uker etter fødsel, sier jeg det samme som jeg sier når fedre klager over at de ikke får mer enn fedrekvoten: Dette må dere da kunne snakke om og bli enige om før dere bestemmer dere for å få barn! Det er en selv som underskriver på at fordelingen skal være slik eller slik, ingen kan si at de er "tvunget". Det var ikke far, det var permisjonsreglene. For mor kunne ikke ta perm fra deltidsjobben, men ikke fra fostermorjobben. Så enten fikk hun ta ut permisjon, men da måtte de sende det mangeårige fosterbarnet vekk ELLER hun måtte ut i jobb igjen med en gang... Rettferdig og fornuftig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #30 Del Skrevet 1. februar 2012 Jeg slutter aldri å undre meg over ironien i at på den ene siden er argumentet om at vi er skapt forskjellige noe som brukes MOT mor i denne diskusjonen, mens når det kommer til fars side av saken så er det likestilling og rettferdighet som gjelder. Sånn som jeg ser det, er det ikke snakk om å argumentere "mot" noen som helst. Dette er mer komplekst enn som så. Det er snakk om barnets beste, mor, far, samfunnet, likestillingen osv, ikke om hvem som skal slippe unna jobben lengst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #31 Del Skrevet 1. februar 2012 Det var ikke far, det var permisjonsreglene. For mor kunne ikke ta perm fra deltidsjobben, men ikke fra fostermorjobben. Så enten fikk hun ta ut permisjon, men da måtte de sende det mangeårige fosterbarnet vekk ELLER hun måtte ut i jobb igjen med en gang... Rettferdig og fornuftig? Hvordan hadde dette kunnet løse seg med lengre lovfestet kvote til mor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #32 Del Skrevet 1. februar 2012 Det var ikke far, det var permisjonsreglene. For mor kunne ikke ta perm fra deltidsjobben, men ikke fra fostermorjobben. Så enten fikk hun ta ut permisjon, men da måtte de sende det mangeårige fosterbarnet vekk ELLER hun måtte ut i jobb igjen med en gang... Rettferdig og fornuftig? Her er det jo andre regler det er noe galt med, ikke lengden på mors øremerkede permisjon. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #33 Del Skrevet 1. februar 2012 Hvordan hadde dette kunnet løse seg med lengre lovfestet kvote til mor? Her er det jo andre regler det er noe galt med, ikke lengden på mors øremerkede permisjon. Hvis mor går f.eks. over tiden så bruker hun av de 6 permisjonsukene som er etter fødsel. Det betyr at mor kanskje må ut i jobb igjen 4-5 uker etter fødsel selv om rekonvalesenstiden faktisk regnes til 6-8 uker av medisinske grunner. I andre land begynner ikke permisjonstiden å løpe før man har født, før den tid blir man sykemeldt... Forøvrig, hvis far har flere jobber, må han da ta perm fra ALLE jobbene? Han kan så vidt jeg vet ihvertfall både ha ferie og perm samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 1. februar 2012 #34 Del Skrevet 1. februar 2012 I siste likelønnsmelding er forslaget at både mor og far skal ha øremerket 14 uker hver http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3921621.ece#.TykN6vkgzRY Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #35 Del Skrevet 1. februar 2012 Hvis mor går f.eks. over tiden så bruker hun av de 6 permisjonsukene som er etter fødsel. Det betyr at mor kanskje må ut i jobb igjen 4-5 uker etter fødsel selv om rekonvalesenstiden faktisk regnes til 6-8 uker av medisinske grunner. I andre land begynner ikke permisjonstiden å løpe før man har født, før den tid blir man sykemeldt... Ok, nå snakker vi om to forskjellige ting. Jeg er enig i at permisjonen burde løpe fra fødselstidspunktet, men det har jo ikke noe å gjøre med hvorvidt det er "urettferdig" at fedrekvoten er lengre enn "mødrekvoten". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #36 Del Skrevet 1. februar 2012 Sånn som jeg ser det, er det ikke snakk om å argumentere "mot" noen som helst. Dette er mer komplekst enn som så. Det er snakk om barnets beste, mor, far, samfunnet, likestillingen osv, ikke om hvem som skal slippe unna jobben lengst. Når argumentet om at mors permisjon er medisinsk begrunnet og det handler om naturlige forksjeller mellom kjønnene, mens fars permisjon handler om likestilling og tid med barnet, så handler det ikke om barnets beste lengre. Hvorfor skal det være så vanskelig å gi mor OG far de samme lovfestede rettighetene? Hvorfor er det OK at mor bare har 3+6 uker lovfestede uker, mens far skal ha 12 i likestillingens navn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #37 Del Skrevet 1. februar 2012 Ok, nå snakker vi om to forskjellige ting. Jeg er enig i at permisjonen burde løpe fra fødselstidspunktet, men det har jo ikke noe å gjøre med hvorvidt det er "urettferdig" at fedrekvoten er lengre enn "mødrekvoten". Mener du at det er rettferdig at far har lengre lovfestet rett? Og hva er eventuelt grunnen til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #38 Del Skrevet 1. februar 2012 Når argumentet om at mors permisjon er medisinsk begrunnet og det handler om naturlige forksjeller mellom kjønnene, mens fars permisjon handler om likestilling og tid med barnet, så handler det ikke om barnets beste lengre. Hvorfor skal det være så vanskelig å gi mor OG far de samme lovfestede rettighetene? Hvorfor er det OK at mor bare har 3+6 uker lovfestede uker, mens far skal ha 12 i likestillingens navn? Jo, fedrekvoten handler i høyeste grad om barnets beste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #39 Del Skrevet 1. februar 2012 Mener du at det er rettferdig at far har lengre lovfestet rett? Og hva er eventuelt grunnen til det? Jeg føler egentlig ikke behov for å bruke ordet "rettferdig" i denne sammenheng. Jeg mener at fedrekvoten trengs i forhold til at det skal bli akseptert i arbeidslivet at fedre er hjemme med barn. Jeg ser således ikke det samme behovet for en like lang "mødrekvote". 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #40 Del Skrevet 1. februar 2012 Når argumentet om at mors permisjon er medisinsk begrunnet og det handler om naturlige forksjeller mellom kjønnene, mens fars permisjon handler om likestilling og tid med barnet, så handler det ikke om barnets beste lengre. Hvorfor skal det være så vanskelig å gi mor OG far de samme lovfestede rettighetene? Hvorfor er det OK at mor bare har 3+6 uker lovfestede uker, mens far skal ha 12 i likestillingens navn? Ut i fra det du sier her nå blir du ikke fornøyd før permisjonen deles helt likt på midten. Hvis ikke er det jo en teoretisk mulighet for at mor kan ende opp med mindre permisjon enn far (omvendt er ikke så farlig, kan det tilsynelatende virke som). Er det dette du ønsker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå