Gå til innhold

Den litt nifse nattverden!

Kristianne

Anbefalte innlegg

Hva mener dere om

" Kristi legeme og blod" ?

Riktignok symbolisert med tørre kjeks og alkoholfri vin-

Er det noe urgammelt fra den tiden religion ble kombinert med

menneskeofring og en slag religiøs kannibalisme?

Jeg finner det merkelig og litt nifst!

Kan noen kristne forklare det for meg?

Eller blir dette bare automatisk akseptert uten tanker eller spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brunhilde

Eeeh...kanskje du skal rette overskriften til Nattverden, og ikke Nattverdenen? Jeg trodde tråden handlet om "Oslo By Night" eller noe sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Det har ingenting med kannibalisme å gjøre, men om å synliggjore Gud nåde. Jesus innbyr til nattverd fordi han vil at vi skal komme til han og motta hans kjærlighet og tilgivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristianne.

Jeg har ikke tid til å svare deg langt akkurat nå.

For det første:

Nattverd har ikke noe sammenheng med kannibalistiske ritualer. Kannibalisme er et ukjent fenomen i den religiøse omverdenen som var rundt kristendommens begynnelse. Ofring av dyr var derimot vanlig.

Nattverdens innstiftelse står beskrevet noen steder i det nye testamentet. Her er en av dem fra 1 korinterbrev:

I den natt Herren Jesus ble forrådt, tok han et brød, 24 takket, brøt det og sa: «Dette er mitt legeme, som er for dere. Gjør dette til minne om meg!» 25 Likeså tok han kalken etter måltidet og sa: «Denne kalk er den nye pakt i mitt blod. Gjør dette så ofte som dere drikker det, til minne om meg!» 26 For så ofte som dere spiser dette brødet og drikker av kalken, forkynner dere Herrens død, inntil han kommer.

Nattverden er et minnemåltid og et mysterium. Det er å motta Jesu tilgivelse på en konkret måte i brød og vin. Det er å minnes Jesu forsoningsdød på korset.

Klumsete forklart...

Og til ditt siste spørsmål. Nei det blir ikke akseptert automatisk uten spørsmål. Det er knapt noe spørsmål i teologien som er mer diskutert, og skrevet bøker om enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel bare signere lampeskjerm sitt svar. Nattverden er et sakrament på linje med dåp, og er langt i fra noe som bare godtas uten videre. I den norske kirke er det ingen kriterier for å gå til nattverd, men det betyr ikke at de av oss som velger å gjøre det gjør det uten noen tanke bak. Det er vel strengt tatt lite i forhold til religion som gjøres eller menes uten en tanke bak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hva mener dere om

" Kristi legeme og blod" ?

Riktignok symbolisert med tørre kjeks og  alkoholfri vin-

Er det noe urgammelt fra den tiden religion ble kombinert med

menneskeofring og en slag religiøs kannibalisme?

Jeg finner det merkelig og litt nifst!

Kan noen kristne forklare det for meg?

Det er ikke noe merkelig ved dette, og slett ikke noe islett av kannibalisme.

Jesus feiret påske med sine disipler, til minne om utgangen av Egypt. Denne feiringen besto i et kveldsmåltid med kjøtt, usyret (ugjæret) brød, og vin (ikke strengt tatt med i den opprinnelige markeringen, men tydeligvis akseptert på Jesu tid).

Under dette måltidet snakket Jesus om at han nå inngikk en ny pakt med sine disipler. Han sammenlignet den med et testamente som blir gyldig i det noen dør, for han skulle jo snart dø.

I den forbindelse sa han ting som "dette er/betyr/symboliserer [avhenging av bibeloversettelse] mitt legeme", "dette betyr den nye pakt". Han sa også "gjør dette, så ofte som dere gjør det, til minne om meg". Altså bør de kristne minnes denne hendelsen ved å ha et lignende måltid.

Der kunne historien sluttet, men som med så mange elementer innenfor religion, har dette blitt gjenstand for filosofering, (over)analysering og kommentering. I den protestantiske kirke har man et rituale som innebærer at kirkegjengerne mottar en liten oblat og litt vin, men i den katolske kirke har man en læresetning som kalles "transsubstansiasjonslæren". Denne sier at oblatene og vinen, i det man deler dem ut under nattverd, faktisk blir til Jesu bokstavelige legeme og blod, og en katolikk er forpliktet til å tro på dette. Der kan man trygt snakke om kannibalisme, ja.

Eller blir dette bare automatisk akseptert uten tanker eller spørsmål?

Det kommer helt an på hvilken innstilling den enkelte har til religion. Noen elsker mysterier, seremonier og uforståelige læresetninger, og mener at det er det religion dreier seg om.

Andre (som undertegnede) kjøper ikke transsubstansiasjonslæren, fordi det simpelthen ikke står noe i Bibelen som tyder på at noe bestemt skjedde med vinen eller brødet.

Jesus sa kanskje "dette er mitt legeme" eller "dette er mitt blod", men han sa også om begeret at "dette er den nye pakt" og om seg selv: "jeg er døren" og "jeg er veien, sannheten og livet". Jeg ser ingen som trekker den konklusjon at begeret ble forvandlet til en pakt (hvordan nå en pakt ser ut), eller at Jesus ved noen anledninger ble omformet til en dør eller en vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...