Tahlia Skrevet 31. januar 2012 #1 Skrevet 31. januar 2012 hei ! Noen som har noen gode sunne oppskrifter på hverdagsmiddager? Lager kun fra bunnen
murray Skrevet 31. januar 2012 #2 Skrevet 31. januar 2012 Torsk har blitt en av mine favorittmiddager i det siste. Enkelt og kjempegodt! Pensle torsken med olivenolje og dryss på maldonsalt. La stå og godgjøre seg mens du skreller poteter og en bit sellerirot som kokes sammen. Hollandaise-saus: Eggeplomme® og smør i vannbad. Smake til med sitron og eventuelt salt og pepper. Stek bacon i biter. Hiv torsken i forvarmet ovn, ca 180-200 grader. Det tar ofte bare noen minutter å steke den ferdig. Pass på å ikke oversteke, da blir den tørr. Mos poteter og sellerirot og smak til med kremfløte, smør, salt og pepper. Kan sikkert bruke kokevannet for en sunnere variant, men blir på langt nær like godt :gjeiper: Lager denne retten på ca 30 min. Går i en fei. Poteter og fisk ordner seg (nesten) selv...
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #3 Skrevet 31. januar 2012 Jeg laget Laks Tandoori i går, og det ble veldig godt Oppskrift: Laks til 4 personer 600-700 g i serveringsstykker Marinade: 3 dl yoghurt naturell 2 fedd hvitløk, finhakket 3 ss sitron saft 1 ts fersk raspet ingefær ½ ts salt Chili-pulver etter smak ½ ts pepper 2 ts tandoori masala 1 ss fersk koriander Bland sammen ingrediensene marinaden, og la fisken stå i marinaden i kjøleskapet natten over eller minst 5 -6 timer. Jeg lot det kun ligge i 30 min siden jeg ikke begynte så tidlig å forberede middagen, og det ble godt det også! Stekes ca. 20 min i 220 grader. Jeg serverte med bastmati-ris, naan, hjemmelaget mangosalsa og salat.
Miss_Sunshine* Skrevet 21. november 2012 #5 Skrevet 21. november 2012 Paprikagryte til 4 personer 9 paprika ( 3 gule, 3 røde og 3 grønne) 4 små kyllingfileter. 1 løk 3 - 4 fedd hvitløk chilipulver vegettakrydder/ salt og pepper/ kyllingbuljong 8 - 10 middels store poteter melk smør 1 boks rømme vann 1 - 2 ss olje Fjern kjernene fra paprikaene og skjær i tynne strimler. Legg paprikastrimlene direkte over i en bolle med isvann og sett kjølig. Skrell og eventuelt del potetene i terninger. Imens potetene kokes møre, skjæres kyllingfiletene i tynne strimler. Løken kuttes i tynne ringer, og hvitløksfeddene finhakkes. Stek kyllingstrimlene raskt i oljen sammen med hvitløksfeddene til hvitløken er myk og blank, og kyllingstrimlene har fått en fin stekeskorpe. Hell så over i en stor gryte som står på laveste varme. Stek så løken blank og myk og hell oppi gryten. Ta ut paprikastrimlene av isvannet og la de renne godt av seg. Stek de så i 30 sekunder på høy varme før disse også helles i gryten med kyllingen og løken. Ha så mye vann i gryten slik at det akkurat dekker ingrediensene. Smak til med chilipulver og vegettakrydder/ salt og pepper/ buljong, og la dette koke opp. Imens gryten koker opp, stapper du poteten til ønsket konsistens tilsetter melk (jeg bruker ca. 2 dl), en god klatt smør og smak til med salt og pepper. Jeg tilsetter også et fedd raspet hvitløk i potetmosen, men det er ikke nødvendig. Serveres med en god klatt rømme til! Vegettakrydder er et grønnsaksbuljongkrydder i en liten blå pose som fåes kjøpt i innvandrerbutikker. Får du ikke tak i dette, går det imidlertid fint an å bruke salt og pepper eller kyllingbuljong.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå