Gå til innhold

Syk... Har et dilemma... Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er den at jeg var syk i 2 1/2 uke før jul. Først influensa, så ble jeg frisk (var frisk fredag, lørdag, søndag og mandag) og i løpet av mandag kveld fikk jeg feber og ny sykdom. Var hos legen og fikk konstatert cytoplasma-infeksjon og fikk antibiotika.

Ble frisk før jul, men hadde avtalt fri både før jul og i romjula, pluss 2.januar. Dette gjorde jeg før jeg fikk influensa.

Problemet er: jeg har blitt syk igjen... Begynte 2.januar med forkjølelse og feber - nå hoster jeg som en gal, og har fortsatt feber. Ikke mye, drøyt 38, men allikevel... Jeg hoster så jeg kaster opp, det verker i magen og i hodet. Minner nesten om da jeg hadde bronkitt for et par år siden.

Jeg er IKKE mye borte fra jobb, men nå synes jeg det er flaut. Ser ikke for meg at jeg får sove så mye i natt, og jeg har jo feber også...Men jeg KAN da ikke være borte mer? Legen kommer vel til å se rart på meg hvis jeg kommer dit igjen...

Dette er dilemma - hva hadde dere gjort, folkens?? Er jo ikke akkurat høflig å dra på jobb og sitte og hoste konstant, folk vil jo ikke bli smittet heller...

Videoannonse
Annonse
Gjest Primula
Skrevet

Ha deg til legen sier jeg...

Dersom du hoster så du kaster opp og attpåtil har feber bør du til lege. Det kan være bronkitt eller lungebetennelse.

Er man syk så er man syk. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for det. God bedring. :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Ingenting å lure på nei - dra til legen imorgen!!!

hilsen ei som ofte har havnet ut med bronkitt og lungebetennelse fordi jeg har ventet for lenge med å gå til lege og fordi jeg ofte reiser på jobben uansett!!!

Skrevet

Er man syk blir man hjemme. Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Verre er det med de som skulker jobben pga fyllesyke osv, men syke kan alle bli i større eller mindre grad. Kom deg til legen og få en sykemelding lenge nok til at du blir skikkelig frisk. Det har både du og arbeidsgiveren din best av.

God bedring!!

Skrevet

Tusen takk alle sammen!

Er vel ikke det at jeg er syk nå, men at jeg har vært det så mye før jul, og attpåtil hatt fri i jula... Kombinasjonen er liksom ikke bra...

Men det er jo ikke jeg heller, da... Har, etter telefon med legevakta, tatt dobbelt dose av sånne reseptfrie Noskapin tabletter mot hoste - og det har faktisk hatt effekt. Hoster nesten bare "normalt" nå... Tempen ligger på cirka 38. Føler absolutt ikke for å dra på jobb i morgen, men sambo sier at jeg bør - nettopp fordi jeg har vært så mye borte i det siste... Men i neste sekund sier han: "uff, du har det ikke godt"...

Har fortsatt ikke bestemt meg, tror jeg ser an natta og hvordan jeg er i morgen tidlig. Tusen takk for støtte, uansett! Godt å høre at det ikke er fullstendig unormalt å ha uflaks med sykdom og ferie om hverandre osv...

Gjest Anonymous
Skrevet

Du har nok fått det som går nå.

Jenta vårs på 2 har vært syk i en lengre periode.

Først forkjølelse, så skikkelig hoste som du beskriver med feber, dereter fikk hun spysyka. +Diare.

Nå er hun enelig frisk etter ca. 2 mnd.

Det er jo ikke din feil.Går du til legen og får det dokkumentert ville jeg slapt veldig godt av og blit frisk.

Skrevet

Du er ikke alene!

Jeg klarer heller ikke gå på jobb i morgen.

Som før sagt:

Er man syk, så er man syk.

Skulk er noe helt annet.

God bedring!

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg synes du skulle gå til legen og be om sykemelding. Så kan du jo forklare situasjonen for sjefen. Han/hun skjønner sikkert. Sjefer er mennesker de også. :wink:

Skrevet

Jeg har det på samme måten. Feber et par dager før jul, frisk til 31. des.

Feber, skummel og intens hoste siden nyttårsaften, feber på retur nå. Først nå i dag er jeg i stand til å komme meg ut og til legen. Rart med det, man kan være for syk til å komme seg til legen.

Regner med å få sykemelding uten problemer, dette er noe veldig mange blir rammet av i vinter.

Blir sjefen sur bør han søke lege han også.

Skrevet

Jeg hadde en runde med forkjølelse rett etter at jeg hadde vært sykemeldt en måned jeg, det føltes innmari "dumt", og jeg var litt redd for at legen og sjefen skulle synes jeg var mye syk.... men jeg har en veldig snill lege jeg da... :D Så jeg ringte ham, og han ba meg bli hjemme til jeg i det minste hadde fått meg en hel natts søvn, så skulle jeg bare ringe ham igjen når jeg var frisk nok til å gå på jobb, så skrev han ut sykemelding for den perioden jeg hadde trengt.

Hør om du kan gjøre det slik? Jeg forklarte hele suppedasen jeg, og ba ham si meg hva jeg burde gjøre!! Leger SKAL ikke se rart på deg selv om du har hatt en periode med flere sykdommer tett på hverandre!!

God bedring, og ikke hør på kjærsten din!!! Er du syk, skal du bli frisk, ikke tilpasse deg andres meninger!!! :wink:

Skrevet

Legen har ikke anledning til å tilbakedatere sykemeldingen, den gjelder fra den dagen konsultasjonen er. Har du vært borte fra jobb før du går til legen, må du bruke egenmelding, slik er regelen. Men det finnes sikkert leger som overser dette.

Skrevet
Legen har ikke anledning til å tilbakedatere sykemeldingen, den gjelder fra den dagen konsultasjonen er.  Har du vært borte fra jobb før du går til legen, må du bruke egenmelding, slik er regelen.  Men det finnes sikkert leger som overser dette.

Når man blir syk rett etter en sykemelding KAN man ikke bruke egenmelding, man kan allikevel bli syk, og vil derfor kunne få ny legemelding selv om det er en sykdom man ellers ville brukt egenmelding for.

Jeg trengte ikke dra fysisk på legekontoret for dette, da det ikke er nødvendig å ta tester for å finne ut om jeg var syk eller ikke. Dersom legen kun kan skrive ut sykemelding den dagen jeg var i kontakt med ham første gang, så ville han jo måttet sugd seg på fingeren å kjent i været om hvor lenge jeg skulle få sykemelding, da fant jeg det mye mer seriøst at jeg igjen tok kontakt når jeg var i stand til å gå på jobb, for så å få sykemelding kun for den perioden det hadde vært nødvendig.

Det er forresten en meget seriøs lege ved ett større legesenter som vet regler og lover ang sykemeldinger (men kan jo hende at de bryter dem allikevel, for å legge tilrette for pasientene altså.)

Skrevet

Hei alle sammen!

Godt å se at det er forståelse ute og går :)

Har vært hos legen nå. Lungebetennelsen fra sist var borte, men jeg hadde en veldig forhøyet crp. Ble sykemeldt ut uka og beskjed om å ikke løfte liket fra sofaen/senga, omtrent... Man skal visst ikke spøke med ting som kan være ettersykdommer etter en lungebetennelse...

Så da gjør jeg det... Burde selvfølgelig ringt sjefen og forklart, men hun er VELDIG spesiell, så jeg har gjort det på den feige måten - lagt igjen beskjed på telefonsvareren. Men det er den måten man "skal" gjøre det på hos oss hvis man vet at man er syk om morgenen, altså...

Da skal jeg finne sofaen, og noen dårlige formiddagsprogrammer - og prøve å ikke ha altfor dårlig samvittighet!!

Tusen takk alle sammen!

Skrevet
Dette er dilemma - hva hadde dere gjort, folkens?? Er jo ikke akkurat høflig å dra på jobb og sitte og hoste konstant, folk vil jo ikke bli smittet heller...

Sykemeld deg! Helsa di må komme først! Jeg har selv hatt cytoplasma, og for min del tok det flere uker å bli frisk. Kom deg til legen, bli frisk! Å gå og hangle/være sjuk i månedesvis er ikke å anbefale.

Skrevet
Legen har ikke anledning til å tilbakedatere sykemeldingen, den gjelder fra den dagen konsultasjonen er.  Har du vært borte fra jobb før du går til legen, må du bruke egenmelding, slik er regelen.  Men det finnes sikkert leger som overser dette.

Dersom man har vert i telefonisk kontakt med legen, blir jo dette registrert og vurdert av legen, og legen kan nok "tilbake-datere" til telefon-henvendelsen. Ikke alltid man får time "på dagen", men kanskje komme neste dag. Vil ikke da si at legen "overser reglene", men de er heldigvis mennesker, og kan vurdere.

Skrevet

Føler med deg Ulrikke!

Startet i helt ny jobb i går jeg, men var aldeles ikke i form.. Klarte å holde ut nesten hele dagen, og dro til lege i dag. Fikk antibiotika, og sykmelding ut uken i første omgang...

Ikke spesielt gøy med en slik start i en helt ny jobb! Hva tror de om meg nå da?!?! Og atpåtil har jeg meldt meg på ett heldagskurs 22. januar som kan være nyttig for meg i den nye jobben. Tok kontakt med arbeidsgiveren før jul og fortalte om kurset og spurte om det var ok, og sjefen min syntes dette hørtes veldig bra ut så jeg kunne gjerne melde meg på. Var ikke noe prat om dette i går, jeg hadde helt glemt det jeg og.. Så kom mail i dag der jeg måtte bekrefte at jeg skal på kurset, det er venteliste så hvis jeg ikke kan/vil gå må jeg si i fra.. Lurer på hvordan jeg skal ta opp dette med arbeidsgiver jeg! Vil jo gjerne gå, men kan forstå om de synes det er upassende ettersom jeg jo er borte hele første arbeidsuka mi og liksom "aldri" kommer skikkelig i gang... *sukk*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...