Gå til innhold

Klarer ikke uttale z

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så frustrert for tiden, siden jeg studerer et språk der /z/ brukes mye, og i tillegg er betydningsskillende, men jeg får den liksom aldri ordentlig til.

Jeg prøver å holde tunga og formen på munnen lik som når jeg uttaler /s/, for dermed å legge lyd til, men det høres fortsatt bare ut som en s.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få til den fine, vibrerende z-en? Har søkt rundt på internett etter forklaringer, men alt er på engelsk og ikke noe særlig hjelpsomt, så jeg tenkte det beste er kanskje å spørre andre nordmenn siden vi har mer eller mindre samme utgangspunkt når det kommer til å uttale fremmede språklyder.

Hvis noen av dere som klarer å uttale /z/ kunne beskrevet det for meg hvis dere gjør noe spesielt med munnen/tunga osv, hadde jeg blitt glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Glenfarclas

Hvis noen av dere som klarer å uttale /z/ kunne beskrevet det for meg hvis dere gjør noe spesielt med munnen/tunga osv, hadde jeg blitt glad.

Jeg prøvde å kjenne etter hva forskjellen var. Jeg lukker kanskje framtennene såvidt på Z i forhold til S-en. I tillegg er jo Z stemt, så jeg må aktivere stemmebånda i halsen. Stemmebånda kan du bruke for du kan uttale andre stemte lyder som M og A, ville jeg tro. Hmm, hva mer kan være "hemmeligheten" bak en god Z? Jeg ser for meg at midten av tunga går en aldri så liten anelse nedover, at det blir et mikroskopisk søkk. Aner ikke om jeg gjør det riktig da, men det høres riktig ut. :fnise:

Håper andre kan utfylle bedre, jeg er litt rusten på dette her.

Endret av Glenfarclas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Forskjellen mellom og [z] er nøyaktig som forskjellen mellom [f] og [v].

Derfor, hvis du veksler mellom å slå stemmebåndene av og på mens du har fortennene mot underleppa, slik at det som kommer ut altså blir fffvvvfffvvvfffvvv, og deretter forsøker å få til det samme mens du har tungespissen rett bak fortennene i overmunnen, altså sånn at resultatet blir ssszzzssszzzssszzz, er du i hvert fall i mål. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg klarer fortsatt ikke å få det helt til, men jeg må vel bare fortsette å prøve. Hvis ikke det er sånn da at jeg ikke hører z-en min sånn som andre hører den. Får i alle fall uten problemer til fffvvvvfffvvv, så forhåpentligvis har jeg ingen medfødt talefeil eller noe.

*sukk* Irriterende for en språknerd :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Får i alle fall uten problemer til fffvvvvfffvvv, så forhåpentligvis har jeg ingen medfødt talefeil eller noe.

Kanskje det hjelper hvis du holder fingrene mot strupehodet mens du uttaler dette, sånn at det blir enda tydeligere for deg akkurat hva du gjør når du veksler mellom ustemt ([f])og stemt ([v])? Og deretter, forsøker igjen å gjøre det samme med s?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så frustrert for tiden, siden jeg studerer et språk der /z/ brukes mye,

Som spanjol lurer jeg sporenstreks på hvilket språk du studerer?

Z på engelsk uttales helt annerledes enn z på spansk f.eks.

Så det er meningsløst at du får noen til å lære deg å si "zedd" (engelsk buzz-bie lyd) hvis spansk er språket du studerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så frustrert for tiden, siden jeg studerer et språk der /z/ brukes mye, og i tillegg er betydningsskillende, men jeg får den liksom aldri ordentlig til.

Jeg prøver å holde tunga og formen på munnen lik som når jeg uttaler /s/, for dermed å legge lyd til, men det høres fortsatt bare ut som en s.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få til den fine, vibrerende z-en? Har søkt rundt på internett etter forklaringer, men alt er på engelsk og ikke noe særlig hjelpsomt, så jeg tenkte det beste er kanskje å spørre andre nordmenn siden vi har mer eller mindre samme utgangspunkt når det kommer til å uttale fremmede språklyder.

tror du finner mer hjelp i språkkasetter enn på kvinneguiden :P

baltiskeland / østblokkland osv. har en annen uttalelse enn vestlige land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...