Gå til innhold

VAT REFUND

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer med VAT refunds i utlandet? Jeg skal til London i mars og skal på flyplassen Gatwick. Hvordan spør man i butikkene om et slikt skjema? Får man stempel på flyplassen og poster det der, eller hvordan fungerer det? Må man ha varene tilgjengelig hvis tollen skal se dem? Litt småpinlig å måtte stå å åpne kofferten foran en hel flyplass og vise alt :P haha. håper noen kan svare:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter opp!

Skrevet

Du spør i butikken om de gjør tax returns. Hvis de gjør så får du ferdig utfylt skjema med pris og tax spesifisert (butikken tar sin del av kaka også, noen få prosent). Dette tar du med deg på flyplassen.

På flyplassen må du i tollen for å få det stemplet. Da må du ha med deg varene og vise dem frem. Normalt sett er det tollkontorer både før og etter sikkerhetssjekken, men jeg har kun gjort dette på Heathrow Terminal 5. Hvordan det er på de ulike Gatwick-terminalene vet jeg ikke helt. Burde dog være enkelt å finne ut av på flyplassen.

Når skjemaet/skjemaene er stemplet så kan du gå til et Travelex-kontor på flyplassen og få pengene direkte. Du kan også få dem i NOK. Du taper litt på kursen, men det er kanskje hensiktsmessig å få dem i NOK istedenfor GBP når du likevel er på vei ut av landet.

NB! Beregn litt bedre tid for dette, spesielt hvis du skal gjøre det før innsjekk, for det kan være kø i tollen.

Skrevet

Du spør i butikken om de gjør tax returns. Hvis de gjør så får du ferdig utfylt skjema med pris og tax spesifisert (butikken tar sin del av kaka også, noen få prosent). Dette tar du med deg på flyplassen.

På flyplassen må du i tollen for å få det stemplet. Da må du ha med deg varene og vise dem frem. Normalt sett er det tollkontorer både før og etter sikkerhetssjekken, men jeg har kun gjort dette på Heathrow Terminal 5. Hvordan det er på de ulike Gatwick-terminalene vet jeg ikke helt. Burde dog være enkelt å finne ut av på flyplassen.

Når skjemaet/skjemaene er stemplet så kan du gå til et Travelex-kontor på flyplassen og få pengene direkte. Du kan også få dem i NOK. Du taper litt på kursen, men det er kanskje hensiktsmessig å få dem i NOK istedenfor GBP når du likevel er på vei ut av landet.

NB! Beregn litt bedre tid for dette, spesielt hvis du skal gjøre det før innsjekk, for det kan være kø i tollen.

Supert :) Så da er det altså bare til å ta med seg kofferten og måtte åpne hele foran plassen og vise? :P hehe, virker litt småflaut..

Skrevet

Nei, du kan jo like gjerne la være å pakke ned tingene i første omgang og stappe de i kofferten når du er ferdig. Jeg tror forresten ikke tollkontorene ligger midt i køen for innsjekk og sikkerhetskontroll, så "hele flyplassen" er nok å ta litt hardt i. ;)

Skrevet

Supert :) hehe! Noen andre som har erfaringer med dette på Gatwick? :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Supert :) hehe! Noen andre som har erfaringer med dette på Gatwick? :)

Reiste fra Gatwick i januar og da prøvde jeg også tax refund for første gang.. Måtte ikke vise varen i det hele tatt, og vi gikk på en måte bare rett fra der du kommer inn, og rett fram forbi Norwegian skranken til et lite rom der det sto toll eller customs om jeg ikke husker helt feil! :) Veldig lett å finne frem!

Skrevet

Om du handler i butikker må du huske å ta med deg passet når du handler. De i butikkene skal ha passnummer på sin kopi av slippen . Du får ett stempel i butikken du handler i og ett på flyplassen.

Skrevet

Jeg har hørt at butikkene ofte har en grense på hvor mye man må handle for før man kan benytte seg av skjemaet. Feks at man må handle for 75 pund i samme butikk før de utleverer skjema. Er dette opp til butikkene selv?

Tenker at det da ikke er noe vits i hvis man ikke skal på dyr shopping? Jeg har feks en tendens til å småhandle her og der, og til sammen blir det en pen sum ut av det som det kunne vært greit å få noe igjen for, men jeg handler sjeldent for veldig mye på et sted.

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg var i London i desember ifjor og flydde hjem fra Stansted. Jeg leverte mine vat refund skjemaer i postkassen rett etter sikkerhetskontrollen. Tiden gikk og jeg fikk ikke tilbake penger på kontoen min. Regnet med at det tok litt lenger tid enn vanlig med tanke på jul/helligdager. Men for noen uker siden fikk jeg to sjekker i posten som var vat refund på mine kjøp.

Jeg ba ikke om å få penger på sjekk, skrev opp kontonummer og slikt på skjemaet jeg leverte. Så trodde pengene kom på konto. Problemet er at det koster 450 kr for å løse inn en sjekk og i og med at jeg har to så blir det 900 kr :sjokkert: Da blir det ikke fryktelig mye penger igjen som jeg får ut når pengene er løst ut.

Noen som har opplevd det samme? Er det fortsatt mulig for meg å få penger inn på konto? :blomst:

Skrevet

England er ett av de greieste landene for VAT refund, både Gatwick, Stansted og Heathrow har gode ordninger. Det hender det er kø, så man må beregne ekstra tid.

Og velg alltid cash, særlig om adressen på konvolutten er i øst-europa, det er 50-50 om man får igjen pengene om man velger kredittkort. Eller man får en sjekk, som koster mer å løse ut enn man får igjen for det. Riktignok koster cash et lite gebyr. Så om man kun handler for småpenger er det liten vits i å holde på med tax free.

Man spør i butikken om de tilbyr tax free. Man fyller ut papirene, og finner VAT-refund skranken før man sjekker inn bagasjen. Det hender de ber om å se varen. Jeg har aldri opplevd at de ber om å se varer med verdi under 5 000 i england. I Italia eller Frankrike har de aldri spurt selv om jeg har handlet for flere titusener, mens jeg blant annet i Tsjekkia har opplevd å måtte vise frem varer for 400. Hvor du får cash-refund varierer fra flyplass til flyplass, du spør i skranken når du får stemplene før sjekk-inn.

Skrevet

England er ett av de greieste landene for VAT refund, både Gatwick, Stansted og Heathrow har gode ordninger. Det hender det er kø, så man må beregne ekstra tid.

Og velg alltid cash, særlig om adressen på konvolutten er i øst-europa, det er 50-50 om man får igjen pengene om man velger kredittkort. Eller man får en sjekk, som koster mer å løse ut enn man får igjen for det. Riktignok koster cash et lite gebyr. Så om man kun handler for småpenger er det liten vits i å holde på med tax free.

Man spør i butikken om de tilbyr tax free. Man fyller ut papirene, og finner VAT-refund skranken før man sjekker inn bagasjen. Det hender de ber om å se varen. Jeg har aldri opplevd at de ber om å se varer med verdi under 5 000 i england. I Italia eller Frankrike har de aldri spurt selv om jeg har handlet for flere titusener, mens jeg blant annet i Tsjekkia har opplevd å måtte vise frem varer for 400. Hvor du får cash-refund varierer fra flyplass til flyplass, du spør i skranken når du får stemplene før sjekk-inn.

Så jeg kunne fått cash refund på Stansted? Aldri levert vat-refund skjemaer før så trodde det bare var å legge de i postkassen etter sikkerhetssjekk.

Skrevet

Så jeg kunne fått cash refund på Stansted? Aldri levert vat-refund skjemaer før så trodde det bare var å legge de i postkassen etter sikkerhetssjekk.

Lenge siden Norwegian fløy fra Stansted, så husker ikke helt hvordan jeg gjorde det den gangen. Men både Heathrow og Gatwick tilbyr cash refund. Heathrow tilbyr i samme skranke som der du får stempler, Gatwick etter sikkerhetskontrollen.

Skrevet

Lenge siden Norwegian fløy fra Stansted, så husker ikke helt hvordan jeg gjorde det den gangen. Men både Heathrow og Gatwick tilbyr cash refund. Heathrow tilbyr i samme skranke som der du får stempler, Gatwick etter sikkerhetskontrollen.

Ok,trodde jeg gjorde alt riktig, men tydeligvis ikke. Leste på nettsiden til Stansted at skjemaer skulle i postkassa. Den var stappfull så flere enn meg som la skjemaene sine der :/

http://www.stanstedairport.com/stansted-airport-guide/services-and-facilities/vat-refunds

Skrevet

Ok,trodde jeg gjorde alt riktig, men tydeligvis ikke. Leste på nettsiden til Stansted at skjemaer skulle i postkassa. Den var stappfull så flere enn meg som la skjemaene sine der :/

http://www.stanstedairport.com/stansted-airport-guide/services-and-facilities/vat-refunds

Som regel er det postkassa (samme sted som du leverer siste-liten-postkort) dersom du ønsker refusjon på kort eller sjekk, eller skranke dersom du ønsker cash. Men man må som regel spørre om hvor skranka er...

Skrevet
skrev opp kontonummer og slikt på skjemaet jeg leverte. Så trodde pengene kom på konto.

Det kan hende man får overføring, men da må man ha med hele kontonummeret, inkludert landskode, IBAN/SWIFT, de greiene der. Uansett lite sannsynlig, UK er fremdeles litt tilbakestående på banktjenester. :)

Skrevet

Ok,da skal jeg prøve å finne den skranken neste gang jeg ønsker å få VAT-refund :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...