Gå til innhold

USA, UK, US?

Fremhevede innlegg

Gjest Corto Maltese
Skrevet (endret)

Men hvis ikke han er ire, hvem er det da? De fra Sør-Irland?

Du tuller vel ?

Vist de ikke er fra Nord-Irland så er de fra Republiken Irland. Du vet det landet som løs rev seg fra Storbritannia i 1921 det som var året da Den irske uavhengighetskrig tok slutt.

Altså de er Irske

de Fra Irland

Jeg mener dette er noe alle i Norge burde vite ihvertfall om man har gjort ferdig barneskolen. Og alle burde vite hva forskjellen på USA,UK og US er

men det kan sikkert nevnes at Sør-Irland var en stat som omfattet 26 av 32 grevskap på øya Irland, de samme som senere ble først Den irske fristaten og senere Republikken Irland.

Sør-Irland opphørte å eksistere som en rettslig enhet den 6. desember 1922, den dagen Fristaten ble opprettet.

Endret av Corto Maltese
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nord-Irland er en del av United Kingdom, som nordmenn noe feilaktig kaller Storbritannia, altså er det britisk! Ok, innbyggerne kan velge om de vil ha britisk eller irsk pass, men det er helt feil av folk her å anta at man er irsk dersom man sier man kommer fra Nord-Irland, siden landet er britisk!

Dette blir de jo ikke enige om der borte heller, men nå er det engang sånn at landet er britisk!

Skrevet

Altså de er Irske

de Fra Nord Irland

Hæ?

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Hæ?

Gikk litt fort i svingene

Skrevet

Nord-Irland er en del av United Kingdom, som nordmenn noe feilaktig kaller Storbritannia, altså er det britisk! Ok, innbyggerne kan velge om de vil ha britisk eller irsk pass, men det er helt feil av folk her å anta at man er irsk dersom man sier man kommer fra Nord-Irland, siden landet er britisk!

Dette blir de jo ikke enige om der borte heller, men nå er det engang sånn at landet er britisk!

Selvfølgelig er de britiske, men de er også irske, akkurat som de i Skottland er skotske.

Skrevet (endret)

Ja, men en er fortsatt irsk. Å kalle noen fra Nord-Irland for irsk er absolutt ikke ukorrekt og trenger absolutt ikke å være et symptom på uvitenhet. At mannen din føler seg som britisk fremfor irsk er hans sak, men det er bare teit å svare nei på spørsmål om han er det. Det er som å spørre en person fra Ålesund "er du sunnmøring" "DOH, nei eg e norsk!"

Det finnes også en rekke spørreundersøkelser som viser til at de fleste fra Nord-Irland føler seg mest komfortable med termen ire fremfor brite.

Om du skulle være i tvil kan du jo feks konsultere John Oakland:

"The use of the term britishness to describe the people of the United Kingdom is consequently problematic." (...) The Scots, Welsh and Northern Irish regard their various identities as significant and it is argued that the "British" today do not have a stronge sense of a "British" identity". (British Civilization)

Endret av Viljaa
Gjest Raindrops
Skrevet

Selvfølgelig er de britiske, men de er også irske, akkurat som de i Skottland er skotske.

Jeg tenker igrunn på samme måte, og jeg ville nok kalt en fra Nord-Irland for irsk, selv om jeg er fulstendig klar over at Nord-Irland er en del av UK.

Skrevet (endret)

Gikk litt fort i svingene

Hehe, skjønner. ;)

Da er de nord-irske, i så fall. Det kan man godt si. Ellers kan du jo godt spørre noen som bor ved Shankill road om de er irske, og se hva som skjer.

Poenget mitt var å forsterke det Corto Maltese sa, at nordmenn ikke har peiling på europeisk geografi. (fordi de ikke vet at Nord-Irland ikke er en del av republikken)

Endret av Meaty
Skrevet

Hehe, skjønner. ;)

Da er de nord-irske, i så fall. Det kan man godt si. Ellers kan du jo godt spørre noen som bor ved Shankill road om de er irske, og se hva som skjer.

Jeg kan fint spørre moren til eksen min, selv om jeg allerede har hørt henne flere ganger kalle seg selv irsk :fnise: Hun la aldri til "nord" foran. Men er selvfølgelig helt klar over at Irland og Nord-Irland langt fra er det samme.

• Liker 1
Skrevet

Det med nasjonalitetsfølelse i NI har jo selvsagt med å gjøre om de er katolikker eller protestanter. For å si det veldig enkelt så anser katolikkene seg som irer og protestantene som briter.

Skrevet

Det med nasjonalitetsfølelse i NI har jo selvsagt med å gjøre om de er katolikker eller protestanter. For å si det veldig enkelt så anser katolikkene seg som irer og protestantene som briter.

Veldig sant :P

Irsk historie er faktisk veldig interessant.

Skrevet

Det finnes også en rekke spørreundersøkelser som viser til at de fleste fra Nord-Irland føler seg mest komfortable med termen ire fremfor brite.

Ikke iflg Wikipedias kilder.

En katolikk vil sannsynligvis si at han er irsk, men jeg tviler sterkt på at nordmenn tar dette i betraktning når de kommer med tidligere nevnte utsagn. Dessuten er andelen katolikker lavere enn andelen protestanter.

Skrevet

Det er sant, men landet er fortsatt britisk.

Skrevet

En katolikk vil sannsynligvis si at han er irsk, men jeg tviler sterkt på at nordmenn tar dette i betraktning når de kommer med tidligere nevnte utsagn. Dessuten er andelen katolikker lavere enn andelen protestanter.

Men hvordan i alle dager skal en nordmann vite om den ene iren/briten han møter på er katolikk eller protestant? Dette blir jo bare flisespikking.

Skrevet

Ja, det er det. Men det betyr ikke at de som bor i NI og kaller seg irer ikke vet hvilket land de bor i.

• Liker 1
Skrevet

Ok, slike ting vil jo uansett variere etter hvordan undersøkelsen gjennomføres. De jeg har i boka mi er MORI fra 1999. Poenget mitt var uansett at det ikke er "feil" eller "teit" eller "uopplyst" å kalle de fra nord-irland for irer. De er fra øya Irland, en del av den etniske folkegruppen som kalles irer også videre.

Skrevet

Landet er Nord-Irland, staten er UK ;)

• Liker 1
Skrevet

Ok, slike ting vil jo uansett variere etter hvordan undersøkelsen gjennomføres. De jeg har i boka mi er MORI fra 1999. Poenget mitt var uansett at det ikke er "feil" eller "teit" eller "uopplyst" å kalle de fra nord-irland for irer. De er fra øya Irland, en del av den etniske folkegruppen som kalles irer også videre.

Du skal være forsiktig med å automatisk kalle alle fra NI for irer. De som anser seg som briter vil definitivt ikke like det. Det er fortsatt avstand mellom disse to grupperingene i NI. Kall dem "fra Nord-Irland", da støter du ihvertfall ingen.

• Liker 1
Skrevet

Du skal være forsiktig med å automatisk kalle alle fra NI for irer. De som anser seg som briter vil definitivt ikke like det. Det er fortsatt avstand mellom disse to grupperingene i NI. Kall dem "fra Nord-Irland", da støter du ihvertfall ingen.

Det blir jo opp til dem hva de identifiserer seg som. Det går an å svare "ja, jeg er ire, men ser på meg selv som brite".

Poenget mitt var uansett at det ikke er en ukorrekt term. At situasjonen i Irland er spent vet jeg. god natt!

Skrevet

Det blir jo opp til dem hva de identifiserer seg som. Det går an å svare "ja, jeg er ire, men ser på meg selv som brite".

Ikke ett menneske fra NI ville svart det hvis de ble spurt hvor de kam fra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...