Gå til innhold

USA, UK, US?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på USA, United Kingdom og United States? Jeg googlet litt på nettet her men det ble too much information med kultur og historie osv.. Jeg lurer bare på om det er noen som kan fortelle meg konkret hva som er forskjellen? prøvde å google på kart og slikt men ble ikke klokere på det. Føler meg dum som spør, men UK og US er vel i USA?

Poster det som anonym fordi det er så utrolig flaut at jeg ikke har fulgt med i timene på skolen og ikke har klart å lære meg slik ting enda... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

United Kingdom (UK) er England og Skottland. USA og US er det samme - United states of America.

• Liker 3
Skrevet

United Kingdom (UK) er England og Skottland.

Og Wales og Nord-Irland.

• Liker 7
Skrevet

seriøst? troll? Troll?

hvis ikke:

United States of America= USA.

United Kingdom= storbritannia, du vet der England ligger. London er forresten hovedstaden. Ellers går: Nord-Irland, Skottland, Wales (har jeg glemt noen) under UK.

US er USA, bare forkortet. UK ligger ikke i USA, nei :filer:

:sjokkert:

• Liker 1
Skrevet

seriøst? troll? Troll?

hvis ikke:

United States of America= USA.

United Kingdom= storbritannia, du vet der England ligger. London er forresten hovedstaden. Ellers går: Nord-Irland, Skottland, Wales (har jeg glemt noen) under UK.

US er USA, bare forkortet. UK ligger ikke i USA, nei :filer:

:sjokkert:

United Kingdom er ikke = Storbritannia (Great Britain).

Great Britain er en øy og en DEL av United Kingdom, nærmere bestemt den største av øyene, bestående av England, Skottland og Wales.

United Kingdom er alle land i Great Britain + Nord-Irland.

(Offisielt navn: United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland)

The British Isles (De Britiske Øyer) er alt over + Irland (altså hele øyområdet).

• Liker 8
Skrevet

Great Britain er en øy og en DEL av United Kingdom, nærmere bestemt den største av øyene, bestående av England, Skottland og Wales.

United Kingdom er alle land i Great Britain + Nord-Irland.

(Offisielt navn: United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland)

The British Isles (De Britiske Øyer) er alt over + Irland (altså hele øyområdet).

var det jeg sa, jo...

• Liker 2
Skrevet

var det jeg sa, jo...

Ja ser det nå, hengte meg opp i det bastante "United Kingdom = Storbritannia" før jeg oppdaget at du hadde lagt til de andre landene helt på slutten av innlegget.

Men da er vi enige :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det norske navnet på United Kingdom er Storbritannia. Og det norske navnet på Great Britain er Storbritannia.

Hadde en skotsk lærer som irriterte seg over akkurat dette. ;)

(edit: vi har riktignok "Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland", men det brukes omtrent like ofte som britene bruker The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, kanskje sjeldnere.)

Endret av Aska
  • Liker 2
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Hva er forskjellen på USA, United Kingdom og United States? Jeg googlet litt på nettet her men det ble too much information med kultur og historie osv.. Jeg lurer bare på om det er noen som kan fortelle meg konkret hva som er forskjellen? prøvde å google på kart og slikt men ble ikke klokere på det. Føler meg dum som spør, men UK og US er vel i USA?

Poster det som anonym fordi det er så utrolig flaut at jeg ikke har fulgt med i timene på skolen og ikke har klart å lære meg slik ting enda... :sjenert:

Gud jeg håper dette ikke er alvorlig for vist det er så begynner jeg og lure på hvor dårlige skolene i landet er.

• Liker 2
Skrevet

Gud jeg håper dette ikke er alvorlig for vist det er så begynner jeg og lure på hvor dårlige skolene i landet er.

Haha, du skulle bare visst. Samboeren min er fra Nord-Irland, og han opplever stadig dette når han prater med "nye" folk:

Person: Du har litt engelsk aksent, hvor kommer du fra?

Min samboer: Jeg er fra Nord-Irland.

Person: Ååh, irsk ja!

Min samboer: Nei, britisk.

Person: Eh...

Skrevet

Haha, du skulle bare visst. Samboeren min er fra Nord-Irland, og han opplever stadig dette når han prater med "nye" folk:

Men hvis ikke han er ire, hvem er det da? De fra Sør-Irland?

Skrevet

Hvorfor er ikke en person fra nord-irland irsk? :klo:

Skrevet

De fra Irland er irer. Republikken Irland. Eire.

• Liker 2
Skrevet

Nord-Irland er en del av Storbritania. Resten av Irland er et eget land.

• Liker 1
Skrevet

De fra Irland er irer. Republikken Irland. Eire.

og de fra Nord-Irland. ;)

Skrevet

Irland..?

:klaske:

Skrevet

og de fra Nord-Irland. ;)

Nei, de er britiske.

Skrevet

Nei, de er britiske.

De er britiske OG irske. ;) Hva de identifiserer seg mest som er individuelt, men de er i utgangspunktet både briter og irer. Det finns skotter også selv om de er britiske.

• Liker 2
Skrevet

Nei, de er britiske.

Men hvis man skal bruke den logikken er det jo ingenting som heter engelsk, walisisk eller skotsk heller da.. alle er jo britiske? Det er jo fullt mulig å være begge deler.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...