Gå til innhold

Dere som bor/har bodd i Berlin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som bor/tidligere har bodd i Berlin som kunne fortalt meg litt om det? Hva er de største forskjellene fra Norge med tanke på bosted, jobb, etc? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Berlin har veldig høy arbeidsledighet, 25% sist jeg sjekket. Det er relativt billig å bo, men standarden er en god del lavere enn i Norge.

Skrevet

Nei, Berlin har rundt 10 % arbeidsledighet, bundeslandene rundt har til tider hatt opp mot 25 %, men tror ikke det er så høy arbeidsledighet noe sted i Tyskland nå.

Jeg har studert der, så vet ikke hvordan det er å jobbe der, men kan fortelle at tyskerne er utrolig mye mer formelle enn oss, og at det finnes veldig mange uskrevne regler og sosiale koder de forventer at alle kjenner til. Hvis du bryter noen koder sier de gjerne fra og kjefter litt på deg. Men man lærer jo fort, og man blir absolutt mer tykkhudet av det! Jeg elsket den tiden jeg bodde i Berlin :)

Skrevet

Standarden er forøvrig heller ikke spesielt dårlig, og i hvert fall ikke i de hippe bydelene (prenzlauer berg og friedrichshain) i tidligere øst, der så og si alle bygårdene er totalrenoverte i løpet av de siste 15-20 årene. Men tyskeres syn på stil og innredning er ofte litt annerledes enn hva vi er vant til. Veldig mange har for eksempel ikke gardiner i leiligheten, mye loppismøbler osv. Men dette er jo fordi at for mange "trendy" berlinere er det dette som blir sett på som kult.

Skrevet

*dytt!* :)

Skrevet

Kanskje du må spesifisere litt mer eksakt hva det er du lurer på? Jeg kjenner Berlin veldig godt, har bodd der i tilsammen tre år og er der 2-3 ganger i året også nå som jeg har flyttet tilbake til Norge.

Jeg synes imidlertid at det er vanskelig å tilføye noe mer til det som allerede er skrevet her siden jeg ikke vet noe mer konkret hva det er du lurer på..

Skrevet

Hvordan er det med tanke på jobb der for en nordmann? Forskjellene på levestandarne? Regner med det er lavere lønninger enn i norge, men det går vel opp i opp?

Skrevet

Hvis du skal jobbe der bør du nok snakke forholdsvis bra tysk, med mindre det er et internasjonalt firma der all kommunikasjon foregår på engelsk. Tyskere er generelt ikke spesielt gode i engelsk, og vil også helst slippe å prate det.

Lønninger er en god del lavere enn i Norge ja, og med mindre du får en veldig godt betalt lederjobb e.l. må du nok belage deg på å måtte gå ned litt i levestandard. Mine tyske venner som har tilsvarende stilling og utdanning som meg selv har en god del dårligere råd enn meg.

Skrevet

Ellers er nordmenn stort sett veldig godt likt i Tyskland, og det vil nok ikke være spesielt vanskelig å få en jobb dersom du har de nødvendige kvalifikasjonene og behersker språket!

Skrevet

Standarden er forøvrig heller ikke spesielt dårlig, og i hvert fall ikke i de hippe bydelene (prenzlauer berg og friedrichshain) i tidligere øst, der så og si alle bygårdene er totalrenoverte i løpet av de siste 15-20 årene. Men tyskeres syn på stil og innredning er ofte litt annerledes enn hva vi er vant til. Veldig mange har for eksempel ikke gardiner i leiligheten, mye loppismøbler osv. Men dette er jo fordi at for mange "trendy" berlinere er det dette som blir sett på som kult.

Jeg har vært på en del visninger i Prenzlauer Berg hvor man for eksempel ikke hadde dusj i leiligheten. I mitt hode er det ganske dårlig standard, og de fleste av mine bekjente bodde også i leiligheter som var av dårligere standard enn det man i tilsvarende situasjon har i Norge. Det hadde ikke med møblering å gjøre, men dårlig isolering, gamle vinduer med trekk, murpuss som falt fra veggene osv. Det er min erfaring, selv om du tydeligvis har en annen.

Til gjengjeld er leieprisene relativt lave, så man har jo god råd til å betale seg opp i standard.

Hva slags jobb tenker du deg, TS? Selv om Berlin er en fantastisk by er det jo ikke til å stikke under en stol at mye av den økonomiske aktiviteten skjer andre steder i Tyskland.

Skrevet

Jeg har vært på en del visninger i Prenzlauer Berg hvor man for eksempel ikke hadde dusj i leiligheten. I mitt hode er det ganske dårlig standard, og de fleste av mine bekjente bodde også i leiligheter som var av dårligere standard enn det man i tilsvarende situasjon har i Norge. Det hadde ikke med møblering å gjøre, men dårlig isolering, gamle vinduer med trekk, murpuss som falt fra veggene osv. Det er min erfaring, selv om du tydeligvis har en annen.

Til gjengjeld er leieprisene relativt lave, så man har jo god råd til å betale seg opp i standard.

Hva slags jobb tenker du deg, TS? Selv om Berlin er en fantastisk by er det jo ikke til å stikke under en stol at mye av den økonomiske aktiviteten skjer andre steder i Tyskland.

Jeg kunne tenkt meg noe innen media/grafisk design. Men det er kanskje vanskelig for nordmenn å få jobb som der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...