Gå til innhold

Jeg skal "rømme", men HVOR?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg orker ikke gå så mye inn på hvorfor, og alt det der, men i korte trekk har jeg og en ven diskutert veldig lenge nå om dette med å "rømme". Vi er begge unge og ønsker å bare reise vekk ett år eller hvor lenge det blir, for å oppleve ting, og for å komme oss unna alle problemene vi har her hjemme.

Vi er seriøse på dette, og det er nettopp derfor jeg skriver inn her. Jeg har sett hvor mange som faktisk er innom KG, og jeg håper noen kan hjelpe meg.

Dere som er bereiste og vise, HVOR kan en best bare pakke sekken og dra til, og i tillegg overleve? Drømmen er selvsagt et varmt land, Jamaica o.l, men det er viktig for oss at vi kan finne oss en grei jobb, sånn på si.

Jeg håper på seriøse svar, dette er svært viktig for oss.

Masse klemmer, Pia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Forresten, vi reiser antageligvis nærmere slutten av sommeren, etter turist-rushet.

Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige dere !

Hva med Australia?? Det er vist gode jobb muligheter der nede.

Det er sol og sommer. Kansje dere lærer å surfe på den tida dere er der nede? Dere kan jo velge å bo i by eller på landet der. Også teeeenk på DE strendene !! Dessuten snakker de engelsk der. Så språket får dere jo ingen problemer med.

Hilsen en som lengter etter Australia. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg husker en sak fra nyhetene for en tid tilbake. Dette paret stjal en båt... jeg tror de kom til Drøbak før politiet tok dem.

Håper dere er voksne nok til å ta hintet.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg vil anbefale dere å løse problemene og så reise på ferie. Det er aldri noen løsning å rømme, problemene er der når dere kommer hjem igjen. Man blir heller ikke lykkelig av å rømme. Jeg har reist en god del og møtt endel mennesker som flykter fra de problemene de har hjemme, de fleste ser at flukt ikke er noen løsning.

Når dere har løst alle problemene og reiser på et års ferie kan dere blant annet reise til Latin-Amerika. Der er det forholdsvis lett å få seg en serveringsjobb eller noe lignende. Det er ikke god betaling, men man overlever. I Afrika er arbeidskraft veldig, veldig billig så der er det ikke så lett å få seg en jobb hvor man kan tjene til mat og hus. Det skal også være mulig å få seg korttidsarbeid i Australia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke rømme fra problemer. De vil være der fortsatt når du kommer hjem.

Løs opp i hva enn det nå er som plager deg. Og så kan du reise som en velfortjent premie til deg selv. Førat da vil du se forandringer når du kommer hjem.

-Og da kan jeg ønske deg god tur icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så søte dere er.. Hihi, takker for omtanke og alt, men dere misforstår litt.

Vi er så leie av plassen vi bor på, alle vet alt om alle, og vi ønsker bare å komme oss vekk og starte på nytt et annet sted! Om det så bare blir for en måned, et år, resten av livet, hvem vet? Vi vil på eventyr, og begge er godt bereiste fra før, så vi vet mer eller mindre hvordan man gjør og hvor man skal gå når ting skjer i utlandet.

Men det er liksom ikke saken her heller da.. icon_smile.gif

Jeg trenger bare noen tips om steder som er verdt å besøke, mens man ennå er "ung og fri"! Som jeg sa, vi er seriøse på det, det er derfor jeg søker hjelp etter steder som faktisk egner seg.

*mayday!*

-Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallefall IKKE reist til Jamaica. Broren min var der nå nettopp, og han sa at dit skulle han aldri tilbake. Mye kriminalitet, slum, osv. Australia er vel kjent for å være en lur plass å dra dersom du ønsker å jobbe litt her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også foreslått Australia - såvidt jeg husker har Norge en avtale som gjør at en faktisk kan få arbeidstillatelse der for en kort periode. Hør med Aetat om akkurat det. I tillegg er landet varmt og rimelig slik at en kan klare seg på sparepenger frem til en får en jobb (noe som kan være vanskelig i f.eks. i Karibien hvor alt er dyrt, faktisk dyrere enn i Norge!).

Lykke til icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for gode råd!

Australia ja.. Men dit er det i tilleg rådyrt å fly til da.......

-Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke tro det er billigere å fly til Karibien enn til Australia.........

Evt. kan dere reise til området rundt Middelhavet - det er fullt mulig å ta seg en jobb innenfor EØS-området og ikke så veldig vanskelig for nordmenn å få seg f.eks. en barjobb på de typiske charter-destinasjonene.

Hva konkret var planene deres mht jobb o.l.? 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For det første, jeg har aldri snakket om Caribia, og det er i grunnen uaktuelt uansett!

Jobbplaner ja.. Helt enkelt bare noe barjobber osv, sånt som det. Vi har også tenkt litt på mellom-amerika. Noen synspunkter på det?

-Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2002-05-21 19:34, anonym wrote:

Drømmen er selvsagt et varmt land, Jamaica o.l, men det er viktig for oss at vi kan finne oss en grei jobb, sånn på si.

Jamaica ligger i Karibien..........

Hils frk pettimeter icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere spansk, da? Tror det er en forutsetning for å kunne få jobb der..... Hvis dere ikke snakker spansk, så vet jeg at det er mulig å finne rimelige spanskkurs i flere land der borte, men vet dessverre fint lite om hvor og hvordan..... Har iallefall hørt om de som betalte 50 kr dagen for kurs, kost og losji!

Husk at mange land i Mellom-Amerika er fattige og dermed kan dere risikere å ha store problemer med å skaffe jobb.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Det skal være mulig å få seg bar-jobb i Mellom-Amerika, spesielt på steder hvor det er litt turister. Det er lettest å få jobb på barer og restauranter som eies av Europeere eller Nord-amerikanere. Betalingen er ikke all verden, men hvis man ikke stiller høye krav til bopel og mat, kan man fint leve av det. Det er selvfølgelig en fordel å snakke litt spansk, men ikke noe absolutt krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hellas eller Australia er absolutt enklest, men ikke regn med å få "godt" betalt.

Det er også mulig å jobbe som english teacher i en rekke afrikanske land, men her er lønna heller laber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, dere hadde tenkt dere til Jamaica? Og så sier du at det er dyrt til Australia. Tror dere må sette dere ned å diskutere dette om igjen. Med et kart icon_smile.gif Og priser til forskjellige plasser i verden.

Kansje drømmeplassen er i Danmark? I en bar der?

Pent land !

Dere må jo garantert betale dyrt uansett!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, Guess What, det er liksom derfor jeg spør her inne, for ingen av oss har noe særlig peiling i det hele tatt. Vi har ikke bestemt noe som helst, vi har bare snakket om steder som hadde vært "digg", og derfor prøver jeg nå å finne ut litt om hvordan det er på de forskjellige stedene. Hvis Jamaica er dyrt, da drar vi selvsagt et annet sted!

Og dette med penger.. Hvor mye må vi regne med å måtte ha med oss før vi reiser? Startkapital, liksom?

Takk for all hjelp! icon_smile.gif

-Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia,

Jamaica er dyrt og det er dyrt å reise dit. I Australia er det rimeligere å oppholde seg, men reisen er selvfølgelig dyr pga at det er på den andre siden av jordkloden.......

Dere bør ha spart opp et beløp som dekker flybillett (en vei + billett med åpen retur til hjemreisen), i tillegg til minst 1 måneds levekostnad (dvs overnatting, mat og lommepenger), mer hvis dere ikke har noen jobb før dere reiser. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...