Stinelin Skrevet 30. januar 2012 #1 Skrevet 30. januar 2012 Jeg trodde automatisk at det ville være lurt at toastmasteren var forberedt på hva som skulle skje under middagen, slik at innslag burde varsles til han. Noen mener at folk bare sier i fra før maten om de vil tale, og at "takk for maten" osv. blir avgjort der og da. Jeg synes dette høres veldig uoversiktlig ut, er det ikke bedre at ihvertfall toastmasteren og de som skal si noe har oversikt i god tid, slik at de kan forberede seg? Hvordan er det vanlig å gjøre dette, og hva sier man til gjestene? Føler kanskje at det ikke er brudeparets jobb å organisere dette. Fungerer det at forlovere tar imot henvendelser, og har kontroll på at noen ønsker velkommen, noen takker for maten, talerekkefølge osv.? Eller bør informasjonen gå direkte til toastmaster? Kan man f.eks skrive i innbydelsen at taler er velkomne, og meldes til forlover Ola Nordmann? Eller er det lettere å holde taler om man slipper å melde om det på forhånd? Vi setter altså pris på om noen vil si noe. Og jeg vet at toastmaster gjerne vil være forberedet, slik at han slipper å gruble så mye på det der og da.
Gjest Mahareth Skrevet 30. januar 2012 #2 Skrevet 30. januar 2012 Det er mye bedre at toastmaster styrer dette, ettersom det vanligste er at h*n også introduserer taleren eller opplyser om andre innslag. Mange gjør det også slik at i invitasjonen skrives noe a la "for taler eller andre innslag, kontakt toastmaster Navn på tlfnr 99999999". I vårt bryllup sa også toastmaster at om noen ønsket å holde tale (som ikke var avtalt på forhånd) så kunne de komme til ham og så ble det ordnet. Det kom en tale da, og den ble lagt til slutten av kvelden. Takk for maten-talen ble det loddtrekning om. 1
Evie Skrevet 30. januar 2012 #3 Skrevet 30. januar 2012 I bryllup jeg har vært i har det vært som nevnt ovenfor. Toastmaster har hatt ansvar for talene, og de som ønsker å holde de har henvendt seg til h*n. I forhold til takk for maten tale har de bedt noen om å holde denne. Det har også blitt opplyst på forhånd at det er fint om de som ønsker å tale for beskjed i god tid før bryllupet så slipper man så mange overraskelser på selve dagen slik at middagen trekker ut i lang tid. Evy
Stinelin Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 31. januar 2012 Takk for svar, det høres veldig greit ut at ting er forberedt best mulig, men at det selvfølgelig er åpent for å ta med andre taler og innslag også. Toastmasteren skal slippe å bruke alt for mye energi på å organisere under middagen, og heller konsentrere seg om å si det han skal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå