Gå til innhold

Detox

Fremhevede innlegg

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle prøve en sånn detox-kur av noe slag. Innbiller meg at det kan hjelpe på mange "småplager" som kanskje kan komme av opphopning av avfallsstoffer i kroppen.

Men jeg har aldri gjort dette før, og lurer litt på hva som egentlig skjer når man tar en sånn kur? Sånn rent logisk sett tenker jeg at man antakelig ikke lukter veldig godt f.eks, mens man gjennomgår en sånn kur? Da tenker jeg ikke bare på ved toalettbesøk, men rett og slett kroppslukt, ånde, svette osv.

Noen som har erfaring med dette som kan fortelle litt? Gjerne også eventuelt komme med råd om hvilken detox-kur dere ville anbefalt (finnes tydeligvis ganske mange).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er noe galt med leveren din må du til legen.

Skrevet

Noen som har erfaring med dette som kan fortelle litt? Gjerne også eventuelt komme med råd om hvilken detox-kur dere ville anbefalt (finnes tydeligvis ganske mange).

Selv om det fins mange "detox"-kurer betyr ikke det at de har noe for seg. Kroppen klarer utmerket godt å rense seg selv. Det de fleste gjør når de går på slike "kurer" er at de kutter ut alt av alkohol, kaffe, drittmat etc. og spiser svært sunt, men gjerne alt for lite. Med redusert saltinntak vil kroppen slippe en del vann som har ligget bundet, men det kan man da oppnå med vanlig kosthold ved å holde seg unna saltbombene.

En annen virkning som noen merker er at siden de får i seg så lite karbohydrater går kroppen i ketose, dvs. at den må bryte ned proteiner for å skape glykogen. Dette gir blant annet restproduktet aceton (neglelakkfjerner), som transporteres ut med ånden og urinen. At det dermed lukter stramt av urinen tolker mange feilaktig som at avfallsstoffer fraktes ut. Det lukter like stramt av ånden din, men det kjenner du gjerne ikke selv, siden du blir vant til det.

Spør enhver lege eller ernæringsfysiolog med respekt for seg selv, og de vil svare deg at du ikke trenger noen detox-kur. Det er ingen avfallsstoffer som kroppen ikke klarer å kvitte seg med til vanlig som den kan kvitte seg med gjennom noen kur.

Gjest Adriane
Skrevet

Glynis: har ingen leverproblemer (heldigvis), men takk for tipset!

Lance: Okei. Takk for god informasjon. Jeg kan lite om dette, men har gått på faste medisiner i noen år, og noen nær meg mente at man burde avgifte kroppen et par ganger i året når man "lever på" medisin. Men jeg skal ta rådet ditt, og høre med fastlegen min før jeg evt gjør noe, eller ikke :jepp:

Skrevet

Men da detoxer jo kroppen din for full fart mens du sitter her og skriver.

Gjest Adriane
Skrevet

Men da detoxer jo kroppen din for full fart mens du sitter her og skriver.

Sant nok! :fnise::lur:

Skrevet

Glynis: har ingen leverproblemer (heldigvis), men takk for tipset!

Lance: Okei. Takk for god informasjon. Jeg kan lite om dette, men har gått på faste medisiner i noen år, og noen nær meg mente at man burde avgifte kroppen et par ganger i året når man "lever på" medisin. Men jeg skal ta rådet ditt, og høre med fastlegen min før jeg evt gjør noe, eller ikke :jepp:

De fleste medisiner er mer eller mindre belastende for leveren. Derfor bør folk som må ta slike medisiner daglig være forsiktige med alkohol. Er du det? ;)

Som sagt, kroppen din kvitter seg allerede med giftstoffer så godt det lar seg gjøre. Det eneste du kunne gjort som ville hjulpet for leveren ville vært å slutte med medisinene, men det er vel ikke et alternativ.

Gjest Adriane
Skrevet

Veldig sjelden jeg drikker alkohol, så den kan jeg trygt svare ja på ;) Jeg pleier heller ikke drikke mye de få gangene jeg smaker alkohol (som de siste årene har vært sånn maks én gang i året i snitt, hehe).

Nei, dessverre - dette er nok medisin jeg sannsynligvis vil måtte bruke reten av livet, med mindre jeg plutselig blir kurert (det er jo lov å håpe) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...