Gjest meg Skrevet 31. januar 2012 #21 Skrevet 31. januar 2012 Som lærer ville jeg så og si jeg aldri anbefalt å starte tidligere. Har erfaring med at det før eller siden ofte slår tilbake på eleven. Ang. venner så ser jeg at de man har gått i barnehagen med ikke alltid blir de man er med opp gjennom skoleløpet, så jeg synes ikke det er noe godt argument.
Gjest meg meg Skrevet 1. februar 2012 #22 Skrevet 1. februar 2012 Hei Dersom du ønsker dette. Hør med barnehagen om det er noe de vil anbefale. Er de i det minste tvil, så ikke gjør det. Det er mye bedre for henne å være mer moden og faglig sterk v. skolestart enn yngre og mer umoden. Jobber i skole og ser som regel kjempe stor forskjell på elevene som er født tidlig og sent på året. Spes. gjelder det de første årene. Det gjelder faglig, men også sosialt. Type lek f.eks. Venner ordner seg som regel likevel For å få fremskutt skolestart så må barnet ditt utredes av en psykolog. Det legges også veldig vekt på om hun er fysisk stor. Det er veldig vanskelig å få fremskutt skolestart og skal ganske tunge argumenter til for å få til dette.
Viljaa Skrevet 1. februar 2012 #24 Skrevet 1. februar 2012 Jeg begynte tidlig, og det hadde egentlig både fordeler og ulemper. + Jeg fikk bedre oppfølgning. Jeg hadde kommet ganske langt med lesningen, faktisk lengre enn de i klassen min som var et år eldre enn meg. + Alltid vært en "skolejente". I følge det jeg selv husker litt av og det min mor fortalte meg opplevde jeg barnehagen som litt kaos. Var mest glad i å tegne, skrive og leke mer rolig. + Jeg føler at jeg har "fått et ekstra år". Og det er jo for det meste positivt. Sett at jeg hadde tatt samme valg av utdanning ect. så blir jeg jo et år tidligere ferdig med studiene, et år mer med lønn eller et år til å dedikere til helt andre ting. minus - Jeg hang litt bakpå sosialt. Er også liten av vekst og følte meg veldig som "den lille" helt til nesten slutten av ungdomsskolen. Det føltes litt som om ting gikk litt tregere med meg mtp pubertet ol. Men det er jo tilfeldig, da jeg hadde en klassekompis som bare var to uker eldre enn meg. - Aller sist 18. Men det var noe jeg merket det ene året, og jeg visste det jo på forhånd og hadde bestemt meg for å tenke veldig lite på det, og det funka. Det er ikke forskjell fra å ha bursdag i desember egentlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå