Gå til innhold

Fremskutt skolestart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om nivådeling i skolen:

Jeg har en datter som er født i januar 08, hun ble mao nettopp 4 år. I barnehagen leker hun med jenter som er født 07, disse vil begynne i førskolegruppa til høsten. Nå lurer jeg på om jeg skal snakke med barnehagen om muligheten for tidlig skolestart for henne, og om hun også kan begynne i førskolegruppa til høsten.

Kort om henne; hun virker veldig moden for alderen, liker å være den som styrer og ordner i leken (organiserer rollespill; jeg er mamma, så er du pappa’n som skal på jobb, og Jenny er storesøster, etc.). Hun har god fantasi og elsker å bli lest bøker for. Hun liker godt å tegne, pusle, spille spill som Memory etc, og jeg får tilbakemeldinger på at hun er flink til dette. Hun kan ikke lese ennå, men er veldig opptatt av lyder, kan mange bokstaver og hører hvilke bokstaver et navn begynner på etc.

Farger og tall har hun kunnet lenge, hun har snakket rent lenge og har stort ordforråd.

Det området hun har kommet kortest på er vel det grovmotoriske, her er hun litt typisk jente, og kan være engstelig i forhold til å ta for store sjanser.

Så jeg lurer rett og slett på om det vil være bedre for henne om vi forsøker å la henne beholde lekekameratene hun har i dag og begynner på skolen sammen med dem. Eller kan dette blir negativt for henne senere, hvis hun eventuelt blir yngst i klassen? Jeg har forstått at PPT må foreta en vurdering ved eventuell fremskutt skolestart, og det vil jo bli en prosess ut av det hvis vi velger å gå denne veien.

Har noen erfaringer?

Hvis det har noen betydning, så har både jeg og faren høyere utdanning, og har alltid hatt det relativt enkelt på skolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vurderte dette også i forhold til min januaring. Jeg falt på å ikke fremskynde henne, selv om hun lå likt eller over de andre i bhg som var født året før. Hun snakket tidlig, kunne som din også tall, bokstaver og elsket tegning, puslespill i tillegg til det at hun gikk i friluftsbhg gjorde henne dyktig på alt det grovmotoriske.

Nå som hun er i første klasse så jeg at valget var riktig.

Jeg syns det var greit at hun fikk være eldst i barnehagen. Fikk et ekstra år med lek, kos og moro.

Jeg syns heller det ikke er positiv å alltid skulle være minst. Alltid være den siste som blir gammel nok til noe. Gjelder jo spesielt når de begynner å bli eldre ift lappen, russ etc.

Jeg ser også at selv om hun lå langt fremme i bhg, så er hun mer jevn i forhold til de i klassen.

Med mindre et barn er uttalt langt foran alle andre, så syns jeg det er ganske greit at de får gå sammen med sine jevnaldrende. Jeg ser også at enkelte foreldre trekker frem sosial kompetanse, at man som minst kanskje ikke alltid vil være der som de andre i klassen er.

• Liker 2
Skrevet

Det eneste jeg klarer å tenke er at stakkars jenta ikke er myndig når hun er russ :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Det eneste jeg klarer å tenke er at stakkars jenta ikke er myndig når hun er russ :fnise:

Hun vil jo allikevel være myndig når hun er russ, men ikke gjennom hele russetiden. ;)

Skrevet

Joda, hun blir 18 i januar, og er russ i mai samme år - med mindre hun vil være svartruss, da. Mange har jo fylt 19 når russefeiringen er i gang.

Skrevet

TS her:

Er det noen som jobber i barnehage som vet om praksisen med førskoleklubb? Altså at datteren vår muligens kan få gå i denne i to år. De har mange aktiviteter/turer i klubben, så vidt jeg har forstått.

Uansett hva vi velger når det gjelder skolestart, så tror jeg jenta vår kommer til å bli utrolig lei seg hvis hun ikke får bli med de andre i førskoleklubben. Per i dag er det kun ei annen jente som er født i 2008 som jenta mi og venninnene noen ganger tar med i leken sin, og da er hun med som ”lille baby” etc.

Skrevet

En i familien min startet på skolen ett år før hun skulle. (5 år) Hun er født i slutten av februar, og går nå på VGS. Det har gått fint hele veien for henne, men foreldrene fikk rådgivning fra fagpersoner før de tok valget.

Skrevet

Ville ventet... At hun er kommet langt for alderen nå betyr ikke at hun alltid vil være det... Kjedelig hvis hun kkommer til å slite i engelsk, matte etc ... Da vil dere aldri tilgi dere selv for å ha fremskutt skolestarten..

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Selv om jenta er moden og kunnskapsrik på mange måter er det også viktig at hun er sosial moden nok til å begynne på skolen, dvs reagerer hun på samme måte som andre jevnaldrende hvis hun får motgang i lek og lignende. Sosial modenhet avhenger i liten grad av foreldrenes utdanningsnivå.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv førskolelærer, og for meg høres det ut som om datteren din er slik som gjennomsnitet. Mange 4 åringer er opptatt av lyder og bokstaver er gode på rollelek og spill.

Det å være skolemoden er mye mer enn at man kan mange bokstaver og lyder... Å kunne ta i mot beskjeder, følge beskjedene, for å klare seg på skolen må man være mye mer selvstendig enn i barnehagen - der er det mange voksne, på skolen er det ofte bare 1 lærer + kanskje en assistent på hele klassen.

Så er det jo i forhold til det sosiale senere, det er kjedelig å feire 7 årsdag, det året alle andre fyller 8...

Det at hun leker mye med noen 07 barn nå, kan endre seg. Det er ofte slik at bestevenner i barnehagen finner helt nye lekekamerater på skolen.

Men jeg kjenner jo ikke datteren din, så ta det opp med pedagogisk leder og hør hva hun/han tenker. Hvis det skulle bli aktuelt må ppt komme inn i bildet og observere/teste barnet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette er vel helt normal utvikling i forhold til alder, så jeg ser ikke noen fordeler med å la barnet begynne på skolen tidligere?

Jeg var selv ganske langt foran da jeg var liten, og kunne lese og skrive før jeg fylte 4 år. Begynte likevel på skolen samtidig med de andre på min alder og er veldig glad for det. Begge barna mine har også vært veldig tidlig ute med det meste, men de får tilpassede oppgaver som er litt vanskeligere enn de som de andre får- og det fungerer veldig bra.

Endret av Mooria
Skrevet

Det at hun leker mye med noen 07 barn nå, kan endre seg. Det er ofte slik at bestevenner i barnehagen finner helt nye lekekamerater på skolen.

Men jeg kjenner jo ikke datteren din, så ta det opp med pedagogisk leder og hør hva hun/han tenker. Hvis det skulle bli aktuelt må ppt komme inn i bildet og observere/teste barnet.

Ja, tenkte at vi skulle snakke med ped leder om dette på neste foreldresamtale, både i forhold til neste år og evt i forhold til skolestart.

Og du har helt rett i at man ofte skifter venner i den alderen. Det er bare det at min datter ser ut til å være helt på høyden med venninnene sine, jeg observerer dem jo en del både i barnehagen og når hun har med venninner hjem. Kan ikke se at hun skulle ligge etter dem på noe som helst vis. Selv har jeg venninner jeg har kjent hele livet, lekt med siden barnehagen. Har også en eldre sønn som fortsatt er mest knyttet til kompisene fra barnehagen. (Denne gutten er født sent på året, så her var ikke tidlig skolestart noe tema, hvis noen lurte. Men han er flink på skolen.) Hadde datteren vår vært født to uker før ville hun jo ha begynt på skolen sammen med venninnene sine uansett.

På den annen side er det jo langt fra sikkert at hun har vondt av å være eldst, men da vil hun vel på en måte bli holdt tilbake i modningsprosessen sin, sammenliknet med dem hun leker med i dag? Hvis det finnes forskning på dette hadde det vært morsomt å lese.

Skrevet

Det er jo ikke snakk om å bli holdt tilbake i modningsprosessen, slik jeg ser det, men derimot ikke å fremskynde den. Jeg tenker at man skal tidsnok inn i regler og rammer og whatnot, om man ikke skal hive ungene uti det før de trenger.

For min datter var det nok en stor overgang til skole iom den typen barnehage hun gikk i. Men allerede sier hun at skolen er kjedelig. Hun savner å være ute, leke og gå på tur. Hun liker ikke strukturen, at de er så mange og hun syns det er negativt med barn som tar mye plass i klassen. Selvsagt er det mange ting hun liker med skolen også, for all del, men jeg tror hun er bedre rustet NÅ enn for et år siden, til å takle ting som skolen byr på. Alt fra medelever til å huske på å få tøy med hjem etc.

Skrevet

om du velger og søke ungen din inn i skolen før så er det noe en bhg kan annbefalle, om de mener det er rett, men det er ikke de som avgjør det. Barnet vil bli testet og eventuelt godkjent av ppt osv.

bakdelene med tidlig skolestart er mange, forskning viser at de som har startet tidligere på skolen oftere sliter med depresjoner i ungdoms årene, de føler seg utenfor klasse miljøet osv osv

klart det også går bra med mange, men det er en grunn til at veldig mange skoler er i mot tidli skolestart.

hadde en unge for 2-3 år siden som foreldrene ønsket dette til, jeg var veldig i mot det fordi jeg ikke så at barnet var klart sosialt. kommunen sa også blankt nei og jeg hadde sure foreldre som lavde krangel og misnøye om det meste helt til barnet begynnte på skolen.

så tenk deg veldig nøye om, er dette så viktig for barnet (det er barnet og ikke foreldrene som må ønske det) at du er villig til og ta sjangsen?

Skrevet

Hva med det sosiale opp igjennom?

Å ikke spille på samme handballlag som de andre (aldersdelt), ikke bli med de andre på kino med 15-årsgrense, osv...

Jeg har januarbarn selv, som startet på storbarnsavd i bhg et år før normalt, og dermed fant sine lekekamerater blandt de som er året eldre. Og var 'like god' som dem på nesten alle områder.

Selvfølgelig var det kjedelig når lekekameratene startet på skolen, men om barnet i dine øyne er modent nok til å starte på skolen, er det også i stand til å tilpasse seg og bli med i andre lekegrupper når de nåværende forsvinner...

Det kan bli store konsekvenser av fremskyndet skolestart, og jeg vil ikke anbefale det..

Skrevet

Datteren min kunne lese og regne da hun var tre år, dvs. hun leste ikke akkurat bøker, men hadde knekket lesekoden, og kunne gange og dele med tall under sånn 20-25.

Hun var sosialt moden også, og hadde lekekamerater blant de større barna i barnehagen, så tanken på å la henne begynne på skolen et år før var ikke helt fjern for oss. Likevel valgte vi å ikke gjøre noen framstøt for det, og det er jeg glad for. Jenta vår er fremdeles flink, går nå på ungdomsskolen og hadde ved forrige karakterutskrift et snitt på 5,55, bare for å skryte litt. Hun har fremdeles mange venner, jevnaldrende og det er jeg glad for.

Ikke at jeg tror at to uker som i deres datters tilfelle gjør det helt store utslaget, men jeg ser heller ikke den store fordelen ved at hun begynner før hun må. Vår datter har, selv om jeg skriver at hun var sosialt moden, likt å leke, helt til nå,nesten, jeg tror det er bedre for henne å få være sammen med de jevnaldrende.

Jeg tror ikke datteren min har kjedet seg på skolen en eneste dag selv om hun visst kunne mye av det de gikk gjennom det første året, det er mange andre flinke unger også, som hun har fått bryne seg på- jenta vår har hatt en kjempefin skolegang.

Jeg ville hel klart gjort det samme en gang til, selv om jeg er helt sikker på at D.ville klart seg kjempefint faglig om hun hadde begynt et år før.

Skrevet

Jeg sliter litt med å forstå begrunnelsen for at dere vil søke om framskutt skolestart. Det at hun leker med disse eldre jentene i dag, betyr ikke at dette kommer til å være hennes venner resten av livet. Sånt skifter, og barn modnes i ulikt tempo. Dere skal tenke på at det er en stor fordel å være født tidlig på året, det er en stor fordel å være av de eldste og av de flinkeste i klassen, kontra å være født helt til sist, og å kanskje måtte streve for å holde tritt.

Lovverket sier at alle skal begynne på skolen det året de fyller seks år. Det kan fattes vedtak om framskutt, men da skal barnet være svært langt framme på alle områder sammenlignet med barna som er et år eldre.

Mitt råd er at du bør glede deg over å han en oppvakt og flink jente, og la henne få begynne på skolen når hun skal, istedenfor å pushe henne gjennom en utredning.

• Liker 4
Skrevet

Jeg sliter litt med å forstå begrunnelsen for at dere vil søke om framskutt skolestart. Det at hun leker med disse eldre jentene i dag, betyr ikke at dette kommer til å være hennes venner resten av livet. Sånt skifter, og barn modnes i ulikt tempo. Dere skal tenke på at det er en stor fordel å være født tidlig på året, det er en stor fordel å være av de eldste og av de flinkeste i klassen, kontra å være født helt til sist, og å kanskje måtte streve for å holde tritt.

Lovverket sier at alle skal begynne på skolen det året de fyller seks år. Det kan fattes vedtak om framskutt, men da skal barnet være svært langt framme på alle områder sammenlignet med barna som er et år eldre.

Mitt råd er at du bør glede deg over å han en oppvakt og flink jente, og la henne få begynne på skolen når hun skal, istedenfor å pushe henne gjennom en utredning.

Det er jeg så utrolig enig i. Jeg har selv et barn ganske likt det ts beskriver og er veldig glad hun ikke går ett år over normalen. Nå er hun 15 og jeg tenker på de utfordringene som følger med det å være tenåring, jeg er glad hun er sammen med venner på sin alder. Jentene året over flyr etter 18 åringer. Barn forandrer seg veldig mye når de går over på ungdomsskolen, mere enn man kan forestille seg.

En annen ting er at barn må gjennom ppt for å bli godkjent til femskyndt skolestart. Det er gjerne 6 mnd ventetid, og da snakker vi barn som har store problemer og virkelig trenger ppts ressurser.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg begynte et år for tidlig på skolen selv, og kan skrive under på at det er ikke bare enkelt. Jeg begynte tidlig først og fremst fordi det var en liten skole på bygda, og jeg var den eneste i mitt eget kull på det tidspunktet. Men jeg måtte igjennom en del tester husker jeg.

Det var iallefall utfordrende å alltid være yngst, selv om jeg var født tidlig på året. Det var ikke noe problem å henge med på skolen, men jeg føler egentlig ikke at jeg har fått et forsprang på de som er like gamle som meg.

Skrevet

Som lærer ville jeg så og si jeg aldri anbefalt å starte tidligere. Har erfaring med at det før eller siden ofte slår tilbake på eleven.

Ang. venner så ser jeg at de man har gått i barnehagen med ikke alltid blir de man er med opp gjennom skoleløpet, så jeg synes ikke det er noe godt argument.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...