Gå til innhold

Alternative kjæledyr for pelsalergiker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en dyreelsker på 24 år, jeg har 7-3 jobb, egen bolig og stødig økonomi, har en hund(puddel) og fisker.

jeg er veldig allergisk mot pels, men er på jakt etter alternative kjæledyr.

er det noen som har erfaringer med, fks skilpadder, slanger, gekkoer eller andre slike dyr uten pels som kan være kjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det bryr meg midt opp i **** om det er ulovligt :P

vet du om jeg bor i norge eller?

kanskje jeg bor i spania 2 år for å studere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det bryr meg midt opp i **** om det er ulovligt :P

vet du om jeg bor i norge eller?

kanskje jeg bor i spania 2 år for å studere?

Da bør du i alle fall ikke skaffe deg et dyr som du kan få problemer med å få innført når du skal tilbake til Norge

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På www.dyreprat.com er det en egen del av forumet som omhandler reptiler. Der står det også mer om hvilke som blir/kan bli lovlige i år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det bryr meg midt opp i **** om det er ulovligt :P

Å hei, det var en sympatisk holdning?

Nå vet ikke jeg hvorfor du vil ha kjæledyr, men jeg vil tippe det er fordi du er glad i dyr. Har du da tenkt over at forbudet mot eksotiske dyr er basert på at mange av disse rasene er utrydningstruet? Importerer du en utrydningstruet art er du med på å bidra til at disse dyrene en dag kanskje ikke finnes i naturen. Eventuelt kan du bidra til at norske dyr forsvinner eller trues, siden innførte dyrearter på frifot kan true det lokale dyrelivet både ved å ta over deres næringsgrunnlag, eller via smitte. Og: skaffer du deg et ulovlig kjæledyr som blir sykt, risikerer du at du ikke kan finne noen som vil behandle det og det lider unødvendig.

Nå skal det sies at argumentene FOR hold av eksotiske dyr også er gode, og jeg synes regelverket er både ulogisk og foreldet og kan trenge en oppmykning (med unntak av truede arter, selvfølgelig). Men den holdningen du viser der provoserer meg, merker jeg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte ikke "hvilke dyr er ulovlige" jeg spurte bare om erfaringer og typer.

så ja jeg snapper frekt tilbak når noen kommer med slike kommentarer, jeg vet da at de er ulovlige i Norge.

da kan det sies jeg flyttet ut av Norge, og her jeg bor er det fult lovlig, og jeg spurte ikke om utrydnings truede dyr heller?

men dette var ikke temaet.

*forlater dette forumet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte ikke "hvilke dyr er ulovlige" jeg spurte bare om erfaringer og typer.

så ja jeg snapper frekt tilbak når noen kommer med slike kommentarer, jeg vet da at de er ulovlige i Norge.

da kan det sies jeg flyttet ut av Norge, og her jeg bor er det fult lovlig, og jeg spurte ikke om utrydnings truede dyr heller?

men dette var ikke temaet.

*forlater dette forumet*

Når noen stiller et spørsmål på et norsk forum, er det naturlig så lenge ikke annet er nevnt, å tro at personen bor i Norge. Derfor er det heller ikke rart at diskusjonen om ulovlige dyr dukker opp når det gjelder reptiler som kjæledyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo flere hunder feks som er allergivennlig :) du har wheaten terrieren, også finnes d jo naken katter, og naken hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker saltvannsakvarium!

Der kan du ha mange spennende dyr, som reker, eremittkreps, krabber, snegler, fjærormer, koraller, anemoner etc og så klart veldig fine fisk :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minigris er allergivennlig og svært kloke, renslige dyr. Anbefales dersom du har tid og rom. Det er fint om den får en hageflekk til litt graving :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Om du bor i Norge så kan jo edderkopper, minigriser og evnt skilpadde dersom du får søknaden innvilget.

Skilpadder er kjempekule dyr, og har mer personlighet enn man skulle tro :)

Bor du i utlandet så kan jeg virkelig anbefale iguana.

De er helt fantastiske og om man gir dem mye trygghet så utvikler de seg til å bli ganske så morsomme (mange av dem iallefall)

De elsker å vandre fritt omkring, rote i kjøkkenskuffene osv :fnise:

Men jeg håper ikke du gir faen og skaffer deg et ulovlig kjæledyr.

Ganske mange, fler enn man skulle tro, blir tipset til politiet og da blir dyret fjernet umiddelbart og mest sannsynlig avlivet siden dyreparker/reptilparker osv bare kan ta imot noen få.

Jeg håper du er såpass glad i dyr at du ikke bare har dem til de blir tatt og så skaffer deg noe nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Å hei, det var en sympatisk holdning?

Nå vet ikke jeg hvorfor du vil ha kjæledyr, men jeg vil tippe det er fordi du er glad i dyr. Har du da tenkt over at forbudet mot eksotiske dyr er basert på at mange av disse rasene er utrydningstruet? Importerer du en utrydningstruet art er du med på å bidra til at disse dyrene en dag kanskje ikke finnes i naturen. Eventuelt kan du bidra til at norske dyr forsvinner eller trues, siden innførte dyrearter på frifot kan true det lokale dyrelivet både ved å ta over deres næringsgrunnlag, eller via smitte. Og: skaffer du deg et ulovlig kjæledyr som blir sykt, risikerer du at du ikke kan finne noen som vil behandle det og det lider unødvendig.

Nå skal det sies at argumentene FOR hold av eksotiske dyr også er gode, og jeg synes regelverket er både ulogisk og foreldet og kan trenge en oppmykning (med unntak av truede arter, selvfølgelig). Men den holdningen du viser der provoserer meg, merker jeg.

Forbudet i Norge ble i utgangspunktet lagt ned på 70-tallet fordi reptiler har spesielle behov for utstyr som på den tiden var veldg vanskelig å få tak i (f.eks UV-lys etc.)

Nå kan man få tak i alt man trenger til et reptil i de fleste dyrebutikker.

I våre naboland er det lovlig å ha reptiler som kjæledyr, og de rasene som blir solgt der er like vanlige som marsvin og hamstere.

Dessverre er forbudet i Norge, som nå egentlig ikke har noen grunn til å eksistere, ikke til beskyttelse for eksotiske dyr, men snarere motsatt.

Når man ikke har noen "rød og grønn liste" over hvilke arter man kan og ikke kan ha, gjør det at de som holder øgler ulovlig ofte ender opp med å holde dyr som ikke er lov å ha i andre land heller.

"Hva er forskjellen på å ha en leopardgekko eller en korthalekameleon? Begge deler er jo ulovlige å ha!"

Men mens en leopardgekko er en av de vanligste artene man kan få tak i, så er korthalekameleonen en truet art.

Lovlig reptilhold, mer utbredt kunnskap om dyrene og det at dyreeierne ikke hadde trengt å "gjemme seg" kunne kanskje gjort situasjonen bedre..?

De som vil ha reptiler finner ofte en måte å skaffe seg dem på uansett, men pga at det er såpass lite informasjon å finne blir mange av dyrene vanstelt.

I tillegg er det mange som ikke vet hva de skal gjøre om dyret blir sykt, pga at forbudet gjør det vanskelig å ta kontakt med veterinær (som har plikt til å melde fra til politiet, og dermed blir dyret mest sannsynlig avlivet uansett).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Btw - når det gjelder akvarier, så er koi en veldig kul fisk å ha.

De kan bli kjempetamme og ganske store, vi hadde noen i et digert akvarie en stund og jeg pleide å håndmate dem.

De lager høye slurpelyder og sutter på fingrene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, jeg er en dyreelsker på 24 år, jeg har 7-3 jobb, egen bolig og stødig økonomi, har en hund(puddel) og fisker.

jeg er veldig allergisk mot pels, men er på jakt etter alternative kjæledyr.

er det noen som har erfaringer med, fks skilpadder, slanger, gekkoer eller andre slike dyr uten pels som kan være kjekke?

Det virker som du motsier deg selv når du skiver at du har hund og samtidig er veldig allergisk mot pels. Du tåler kanskje hunderaser som ikke røyter og i stedet for har pels som må klippes? Pudler er en av de mer allergivennlige rasene, men uansett ingen er 100% sikre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det bryr meg midt opp i **** om det er ulovligt :P

vet du om jeg bor i norge eller?

kanskje jeg bor i spania 2 år for å studere?

Det er mye mulig at du bor midlertidig i Spania, men hva gjør du når du skal flytte hjem igjen? En leopardgekko kan for eksempel bli 15-20 år gammel, skal du kvitte deg med den da eller? Dyr er da ikke bare gjenstander...

Artig at folk stikker så fort de får litt motgang av andre på forumet forresten... Furting er jo så sjarmerende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...