Gjest Kevlarsjäl Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har funnet masse fine lavkarbooppskrifter, for eksempel vafler, kaker og brød laget på mandelmel, og jeg har veldig lyst til å prøve dem! Problemet er at de alltid er high fat også. ALLTID minst 1 dl matfløte/kremfløte/creme fresh.. Hvordan kan man bytte ut dette med sunnere alternativ? (da mener jeg mindre kalorier, mindre fett)
Gjest Vettel Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Ja det kan du. Forsøk med light variantene. Behøver ikke bruke produktene med mest fett i. Hvis du søker på feks. South Beach så er det med litt mer (sunne)karbohydrater og mye mindre fett. Tommelfinger-regel: Mer karbohydrater, mindre fett. Sånn generellt, altså.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #3 Skrevet 30. januar 2012 Hele poenget med lavkarbo er jo at man erstatter karbohydratene med fett. Hvor ellers tenkte du å få energi fra? Kutter du ut både karbohydratene og fettet, har du kuttet kroppens eneste måter å holde blant annet hjernen i gang på. Kort sagt, et lavkarbokosthold som også er lavfett, er livsfarlig og helt uholdbart. 2
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 30. januar 2012 #4 Skrevet 30. januar 2012 Takk for tips! Til siste anonymbruker, jeg snakka ikke om å kutte ut alt fett, jeg vil bare styre unna de verste fettbombene! Jeg ville bare finne ut om jeg kan bytte ut rømma med 40% fettinnhold med den på 20% for eksempel:) Når dette er sagt lever jeg ikke lavkarbo, jeg bare liker å bytte vekk hvetemelet mot mer næringsrike alternativ!
Gjest Vettel Skrevet 30. januar 2012 #5 Skrevet 30. januar 2012 Jodda, man kan godt kutte ned på både fett og karbohydrater. Man kutter jo først ned på høy GI matvarer, sukker, hvitt mel og så videre. Inn med sunne lav GI karbohydrater (bønner, fiber, grønnsaker over jorden, GROVT brød, linser, etc), og fett-reduserte produkter, som skummet melk, rømme og creme fraiche med lavere fett innhold. Det er jo det kostholdet Fedon forespråker, samt south beach, og flere andre.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #6 Skrevet 31. januar 2012 Jodda, man kan godt kutte ned på både fett og karbohydrater. Man kutter jo først ned på høy GI matvarer, sukker, hvitt mel og så videre. Inn med sunne lav GI karbohydrater (bønner, fiber, grønnsaker over jorden, GROVT brød, linser, etc), og fett-reduserte produkter, som skummet melk, rømme og creme fraiche med lavere fett innhold. Det er jo det kostholdet Fedon forespråker, samt south beach, og flere andre. Men da kan det neppe kalles lavkarbo.
Kosemose Skrevet 12. februar 2012 #7 Skrevet 12. februar 2012 Tråd ryddet i hht reglene som gjelder for linking til blogg Kosemose, mod
Gabler Skrevet 12. februar 2012 #8 Skrevet 12. februar 2012 Proteiner er mye bedre enn mettet fett. Jeg spiser lite karbo (men er ikke hysterisk, veldig grovt brød og villris f.eks er greit). I tillegg bør du heller spise umettet enn mettet fett. Spis fisk og masse grønnsaker:)
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #9 Skrevet 12. februar 2012 Alt under 150 gram karbo om dagen er lavkarbo. Anbefaler deg og lese litt mer på lavkarbo.no.Høres ut som fedon kan vre det riktige for deg,ihverfall om du ikke skal mye ned i vekt. De mer "ekstreme" er vektregulerende. Prøv og ikke tenk så mye brød,ta med middagsrester til lunsj
Vulpes Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Proteiner er mye bedre enn mettet fett. Jeg spiser lite karbo (men er ikke hysterisk, veldig grovt brød og villris f.eks er greit). I tillegg bør du heller spise umettet enn mettet fett. Spis fisk og masse grønnsaker:) Jeg trodde det var slik at det er karbohydrater og fett som gir energi, slik at hvis man kutter ned på karbohydratene må man fylle på med fett, og at proteinene er mer "byggesteiner" for kroppen uten noen særlig energi-effekt, og at det uansett ikke er sunt med for mye proteiner?
Gjest Elfrida Skrevet 13. februar 2012 #11 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har byttet ut rømme med kesam, det har fungert veldig fint i bakeprodukter, særlig når de også innholder egg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå