AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Jeg vil gjerne bli politisk aktiv og gjøre en liten forandring i hverdagen. Jeg har lyst til å kjempe for gode saker og være med på å forme samfunnet. Jeg er jente i begynnelsen av tyveårene som per dags dato er student, men vil gjerne organisere meg og være med på å diskutere samfunnsspørsmål og få mer kunnskap om temaer som politikk og samfunn. Tenkte jeg skulle melde meg inn i en politisk organisasjon for unge. Jeg må innrømme at jeg ikke har så stor kunnskap om de ulike politiske partiene og organisasjonene vi har her i landet. Jeg prøvde å google, men ble ikke så mye klokere av det. Er det noen politiske interesserte her som kan gi meg en kort innføring om de ulike ungdomspartiene vi har i Norge? Må også supplere at jeg ikke er ute etter en politisk karriere, men vil engasjere meg mer når det gjelder politikk. Er forresten medisinstudent og har ingen jobberfaring\erfaring innen politikk fra før av.
sebastianen Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Jeg vil gjerne bli politisk aktiv og gjøre en liten forandring i hverdagen. Jeg har lyst til å kjempe for gode saker og være med på å forme samfunnet. Jeg er jente i begynnelsen av tyveårene som per dags dato er student, men vil gjerne organisere meg og være med på å diskutere samfunnsspørsmål og få mer kunnskap om temaer som politikk og samfunn. Tenkte jeg skulle melde meg inn i en politisk organisasjon for unge. Jeg må innrømme at jeg ikke har så stor kunnskap om de ulike politiske partiene og organisasjonene vi har her i landet. Jeg prøvde å google, men ble ikke så mye klokere av det. Er det noen politiske interesserte her som kan gi meg en kort innføring om de ulike ungdomspartiene vi har i Norge? Må også supplere at jeg ikke er ute etter en politisk karriere, men vil engasjere meg mer når det gjelder politikk. Er forresten medisinstudent og har ingen jobberfaring\erfaring innen politikk fra før av. De fleste politiske partier har jo ungdomspartier, du finner dem på nettet. Det er litt vanskelig å peke noen vei for deg når en ikke vet hva slags meninger du har. Ellers finnes det jo særinteresse organisasjoner og.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Skulle gjerne ha skrevet noe, men vet dessverre veldig lite om partiene i Norge. *følge-med-på-tråden*
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 På twitter kan du følge med på partier og politikere og regjeringen, Funnet deg en politiker type eller?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Her kan være et godt sted å begynne. Usikker på hvor mye du kan. Vet du om du tilhører venstre- eller høyresiden?
Gjest Nica. Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Det er nok ingen vei utenom å lese partiprogrammer, og se hvem du er mest enig med.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Norge er i store trekk delt inn i høyre-siden og venstre-siden. Venstresiden består av partier som Rødt, SV og Arbeiderpartiet. Disse ønsker forskjellige grader av en sosialistisk / sosialdemokratisk stat. Hovedtankene er "yte etter evne, få etter behov", like muligheter for alle, arbeiderrettigheter, en aktiv velferdsstat med gratis offentlige goder finansiert gjennom statlig økonomisk aktivitet, skatter og avgifter, og at staten skal være aktiv i næringslivet. Høyresiden består av partier som Høyre og FrP. Høyresiden er mer basert på markedskapitalisme, og ønsker at staten skal være mindre aktiv i forhold til regulering av markedet. Filosofien er at markedet bør få regulere seg selv for å skape mest mulig økonomisk vekst og dermed velferd. Høyresiden ønsker mer frihet for individet og økt privatisering. De ønsker også en reduksjon av skatter og avgifter. De største politiske partiene i Norge, rangert fra venstre til høyre, er: Raudt, SV, Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Kristelig folkeparti, Venstre, Høyre, Fremskrittspartiet. Av disse er Høyre og Arbeiderpartiet definitivt størst. Alle disse sidene har hjemmesider du kan se på. I tillegg vil jeg anbefale deg å lese noen introduksjonsbøker i politikk og samfunnsøkonomi. En bok i samfunnsøkonomi jeg kan anbefale er: "Alt du ønsker å vite om samfunnsøkonomi, men aldri har turt å spørre om" av Erling Røed Larsen. Denne tar for seg, på en enkel måte, ting som hvem som styrer renta, hvorfor vi ikke kan bruke alle oljepengene, arbeidsmarkedet osv. 1
Gjest imli Skrevet 29. januar 2012 #8 Skrevet 29. januar 2012 Søk på nettet, les om dei forskjellige organisasjonane. Du må då veta litt om dei ulike partia me har i Noreg, du er tross alt vaksen? Dei politiske partia kan vel plasserast på ein venstre-høgre-skala sånn ca slik: Raudt-SV-AP-SP-Venstre-KrF-Høgre-FrP Jo lenger til høgre, jo meir individualistisk politikk, men mindre inngripen frå stat og offentlege, lavare skattar, meir privatisering, kutting i offentlege tilbod. Jo lenger til venstre, jo meir kollektivistisk politikk med meir inngripen frå det offentlege og stasing på offentlege, gratis tilbod (finansiert av skattar og avgiftar) og mindre privatisering. I alle fall på papiret I praksis har det blitt mindre og mindre forskjell på dei politiske partia dei siste tiåra.
Gjest imli Skrevet 29. januar 2012 #9 Skrevet 29. januar 2012 Og så har du sjølvsagt partipolitisk uavhengige organisasjonar, mellom anna alle miljøvernsorganisasjonane, Nei til EU/Ungdom mot EU, Ungdom mot narkotika, og antirastistiske organisasjonar for å nemne noko.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #10 Skrevet 29. januar 2012 Også må dere ikke glemme Miljøpartiet de Grønne. Vi er på vei oppover! 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #11 Skrevet 29. januar 2012 Sebastianen: Nå ville jeg jo bare høre generelt om de forskjellige partiene vi har i Norge, det har ikke noe å gjøre med mine personlige meninger. For å vite hvilket parti jeg vil engasjere meg i, må jeg vite hva partiet står for og imot. AB 4: Tror man må registrere seg en brukerkonto for å følge med, og jeg er ikke interessert i å få meg twitter. Og nei, har ikke fått meg en kjæreste med en politisk stilling. Vil bare engasjere meg mer i samfunnet, trenger vel ikke å få seg en politiker-kjæreste for å gjøre det? AB 5: Takk for linken. Skal lese den så fort jeg får anledning Nica: Ja, har prøvd å lese litt partiprogrammer, men jeg føler at de på en måte "selger" seg selv og kommer med kun positive ting. Jeg vil gjerne høre meningene til den vanlige mannen og kvinnen i gata. AB 7: Takk for godt svar Den boka skal jeg kjøpe når jeg får tid\anledning til å lese. Interessant. Det er jo mye grunnleggende som jeg ikke kan, så det kan være en god start å lese en bok som handler temaet politikk. Kan man leie den på biblioteket, mon tro. Imli: Jo, jeg vet jo litt om partiene så klart, men det er også mye jeg ikke vet og vil gjerne lære. Vil også vite mest mulig før jeg tar et valg hvilket parti som passer meg best, og det syns jeg er litt vanskelig, for jeg er både uenig og enig med de fleste partiene - og da vet jeg ikke hvilket parti jeg skal velge...
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #12 Skrevet 29. januar 2012 Også må dere ikke glemme Miljøpartiet de Grønne. Vi er på vei oppover! Hva står de for? Miljø, og så? Hva med helse og utdanning?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #13 Skrevet 29. januar 2012 Også må dere ikke glemme Miljøpartiet de Grønne. Vi er på vei oppover! Jeg har ikke hørt noe om partiet, men det høres flott ut. Skal sjekke ut partiet. Har dere mange medlemmer?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #14 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har ikke hørt noe om partiet, men det høres flott ut. Skal sjekke ut partiet. Har dere mange medlemmer? Det er mange som ikke har hørt om oss, men det er på vei til å endre seg. Vi har et lettlest partiprogram på nettet, og hvis du lurer på mer, kan du sjekke ut søsterpartiene våre i Sverige og Tyskland for eksempel. I Tyskland har de fått til masse bra! og De Grønne står stort sett for det samme i alle landene. Selv har jeg stemt på dem et par ganger, men det var først i fjor at jeg meldte meg inn fordi alt har blitt bedre organisert. Det er det første partiet hvor jeg kan si at jeg stort sett er enig i politikken som føres. Vi er fortsatt et lite parti, men for mange har AP og SV hatt for lite fokus på miljø. For mange er også SV for radikale og Venstre litt for glade i privatisering. Så MGP fyller et tomrom i politikken. Selv om vi er små (1800 ved sist opptelling), har vi aldri vært større enn vi var ved sist kommunevalg, da vi fikk gjennombrudd som landsdekkende parti. Fikk inn representanter i blant annet Oslo og Bergen. Jeg ser frem til neste stortingsvalg, og tror det vil gå svært godt. Ungdomspartiet heter Grønn Ungdom. Når det gjelder samarbeid spørs det vel om MGP kan samarbeide med de lengst til høyre, men samarbeid med sentrum og venstresiden skal vel gå bra.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #15 Skrevet 29. januar 2012 Min erfaring er at partiene er veldig åpne for at folk som vurderer å bli medlem kommer på medlemsmøter. I studiebyene er det også aktiv studentpolitikk, som du sikkert vil finne diskusjonspartnere hos. Finn et par partier du føler er nærme dine interesser og stikk innom. Du vil ikke finne ett parti som du er enig med i ett og alt, men mange finner partitilhørighet gjennom den ideologiske forankringen. Jeg, for eksempel, er medlem i Venstre fordi jeg identifiserer meg med verdiene og verdensanskuelsen i den sosial-liberale ideologien.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #16 Skrevet 30. januar 2012 Vi trenger alltid politiske engasjerte ungdom som bryr seg om det som skjer rundt en. Flott at unge vil ta ansvar og ikke ta ting for gitt. Blir også glad av å lese at ungdom som ikke nødvendigvis studerer politikk, vil bli mer engasjert. Vi trenger mangfold i politikken. http://introbokmal.cappelendamm.no/c26369/artikkel/vis.html?tid=26464
Ananas. Skrevet 30. januar 2012 #17 Skrevet 30. januar 2012 Du kan jo prøve noen av disse valgomat-testene, der du svarer på mange spørsmål og ser hvilke partier du er mest enig med. Ikke noen god fasit, men en grei pekepinn. I tillegg ville jeg lest partiprogrammene, og siden du sier du har sett på dem men at det er alt for mye selvskryt så kan det være greit å lese, og tenke "Hvilke negative konsekvenser kan det få?" når du ikke vet så mye om politikk så er det kanskje ikke så enkelt å svare på selv, men man må nesten bare begynne i en ende. Se bort fra politikerne og de "store" sakene i avisene, se mer på hvilke saker du brenner for.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #18 Skrevet 30. januar 2012 Jeg synes ikke du er klar for et politisk parti, men finn heller noen saker å engasjere deg i. Det virker som du vil engasjere deg kun for å engasjere deg, hvorfor ikke da heller jobbe i Røde Kors, som i tillegg gjør noe godt i verden og kan relateres til studiene/yrket ditt? Du som faktisk har kompetanse kan bruke det til å engasjere deg på en bedre måte enn ungdomsprotestantene som liker spenningen. 1
Gjest norah Skrevet 30. januar 2012 #19 Skrevet 30. januar 2012 Når du ikke allerede er sterkt forankret i ett parti tror jeg du kanskje vil føle deg litt lost i partipolitikk. Jeg ville heller gått for en sak eller organisasjon- eksempelvis Røde Kors Ungdom, Press, Amnesty, natur og ungdom n etc etc. Lnu.no har oversikt over nesten 100 ulike organisasjoner. Nå er jeg mest kjent med Røde Kors, men der kan du engasjere deg i alt fra konkrete aktiviteter til å fronte saker som eks folkerett/menneskehandel etc, på lokalt til globalt nivå. Er du dyktig og engasjert kan du kjapt bli med på noen utrolig kule muligheter ifht
Sulosi Skrevet 30. januar 2012 #20 Skrevet 30. januar 2012 Også må dere ikke glemme Miljøpartiet de Grønne. Vi er på vei oppover! Hei på deg grønne venn ) De grønne fikk inn representanter i 16-17 (husker ikke det eksakte tallet på stående fot) ved valget i høst, et kjempevalg hvor mer enn doblet antallet representanter i by- og fylkestyre på landsbasis. I vår kommune kom De grønne på vippen og fikk velge ordfører.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå